- sön 22 feb 2009, 23:57
Har kollat felkoder flera ggr. Lampan lyser med tändning på. Och har även tänds några ggr och jag har få haft felkoden 212 lambdasignal saknas eller felaktig. Efter jag har nollat den så har jag kunnat åka upp till hundra mil innan lampan tänds och samma felkod funnits lagrad igen.
En gång när jag testade att koplla ur min lmm så tändes lampan direkt. Själva lampan verkar ju ok.
Ja det ska väl växla inom ett visst värde max 1V? De två vita ska väl vara förvärmningen. Sen en jord och en annan signal. Testa att mäta på stiften i kontakten som sitter på kabeln till sonden. Men visade nada.
Lugn o fin nu. Först av allt, visst kan du kolla en sond med en multimeter, men det bör ge dej nada då värdena ska växla en gång/sekund när du kommit upp lite i varv. Det är ju ockå endast EN kabel som är signalkabeln, inte allihopa. Det finns billiga lamdatesters om man nu ska ge sej på detta (650-750kr). Ett enklare sätt är att lita på styrdonet att det vet mera än du om att mäta en sonds resultat. Det finns tydliga värden i styrdonet om vad sonden får göra eller inte nämligen.
Först av allt vill jag veta om din motorlampa ens fungerar när du slår på tändningen? För det är INTE normalt att lampan inte tänds då du drar ur sonden, ett sondbortfall, både gällandes förvärmningen och gällandes signalen och allt är minst en kod som tänder lampan.
Har du testat att läsa ur ev felkoder ur din bil? För det låter misstänkt likt en salukoppling, det är när man kopplar motorlampan så den släcks när motorn startar trots att då styrenheten skriker av felkoder. Allt för att få bilprovningen att vara nöjda och för att skita i vilket och sälja bilen med problemen kvar.
Har kollat felkoder flera ggr. Lampan lyser med tändning på. Och har även tänds några ggr och jag har få haft felkoden 212 lambdasignal saknas eller felaktig. Efter jag har nollat den så har jag kunnat åka upp till hundra mil innan lampan tänds och samma felkod funnits lagrad igen.
En gång när jag testade att koplla ur min lmm så tändes lampan direkt. Själva lampan verkar ju ok.