Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har stora problem med min v70 GLT-99:a.

Det började med att bilen inte ville starta en dag. Batteriet är ok och startmotorn går runt men den tände inte. Jag lämnade in bilen till bilia haga norra (sthm) för en felsökning (inkoppling av testutrustning) för 875 kr.
Efter testet påstår bilia att felet antingen är i motorstyrenheten eller i imobilizerstyrenheten.
För att lista ut vilken av dem som är felaktig måste jag köpa imobilizerstyrenheten för 4000kr eller motorstyrenheten för 13-14000kr från bilia och först då kan de testa vilken det är fel på. De vill börja med imobilizern eftersom den är billigast. Till detta kommer minst 2000kr i felsökning som dom förmodligen redan anser sig har utfört och sedan vet gudarna hur mycket mer i installation och programmering av imobilizer och/eller motorstyrenhet.
Alltså, i bästa fall handlar det om 875kr (för första testen) + 2000kr för ytterligare felsökning + 4000kr för immobilizer + installation och programmering av den, dvs nästan 7000kr + kostnad för installation och programmering av imobilizern. MEN, då är det inte ens säkert att det är immobilizern det är fel på.
I värsta fall måste jag ut med ytterligare 13-14000kr för motorstyrenheten plus installation och programmering av denna, dvs totalt 20-21000kr plus kostnad för installation och programmering av BÅDE imobilizer och motorstyrenhet.
Detta är ORIMLIGT!!!
Finns det någon på detta forum som kan hjälpa mig att förstå detta?
Är det verkligen så som bilia haga norra säger att man måste köpa styrenheterna för att ens kunna testa dem i bilen? Finns det inga andra tester som kan göras på de befintliga komponenterna för att avgöra vilken av dem som är felaktig?
Tacksam för ett snabbt svar då jag måste höra av mig till verkstaden snart och bestämma om vi ska gå vidare.

Mvh
George
av Frigge
För det första behöver man veta vilka felkoder bilen hade.
Tyvärr är det ju inte lätt att gissa vad felet beror på om man inte
själv har felsökt. Problemet på nyare bilar är ju att det inte går att ångra ett enhetsbyte såsom Motorstyrenhet eller Immo styrenhet. Dett gör att man oftas undviker att byta just dessa i ett tidigt skede i felsökningen. Till att börja med måste man utesluta allt annat,tex kabelfel (avbrott) osv.

/Fredrik
av Taxen
Kamaxellägesgivaren brukar paja också,och den har med starten att göra.Kostar ca.1100kr på Volvo och tar ca 10 min att byta själv :wink: Men ta reda på vad det var för felkoder först.En kompis till mig bytte en sån i går på sin 850 efter startproblem.
av blomman
Var den helt död eller tände den någon gång?
Användarvisningsbild
av George
Jag vet inte de exakta felkoderna, ska kolla detta med bilia. Men de påstår i alla fall att de uteslutit allt annat (kamaxelgivare, kebelbrott etc).
Det startade inte alls, bara startmotorn gick runt men den tände aldrig.
av blomman
Är bränslepumpen kollad/utesluten?
Kan kollas genom att lägga ström på säkringen,sedan ska reläet slå till och sedan kommer pumpen.Hade det felet på min, allt gick runt men den tände inte.Kanske helt åt helvete galet men kolla iaf.
Användarvisningsbild
av George
Bränslepumpen funkar, jag hör den gå igång då jag slår på tändningen. Dessutom indikerar bilias superduper testutrustning bara fel i imobolizern och motorstyrningsenheten, alltså bara två felkoder (har ännu inte fått fram vilka dessa är). Enligt bilia så är det i alla fall så att det inte går att avgöra om det är imobilizern som inte skickar någon signal till motorstyrenheten eller om det är motorstyrenheten som inte tar emot signalen. Detta tycker jag låter märkligt. En så stor serviceorganisation som bilia borde väl ha testriggar som kan testa enskilda komponenter om de lyft ur bilen och in i testriggen?
Meken på bilia säger vidare att min årsmodell (99:a) så kan man inte heller programmera om motorstyrenheten, det går bara från och med årsmodell 2000. Hade det gått att programmera om den så hade de kunnat testa det först utan att jag skulle behöva pynta för enheten ifall den var felfri.
Vet någon om detta stämmer?
Jag fick höra idag om en som fått sin motorstyrenhet i sin 98:a omprogrammerad.
Jag tycker att det hela luktar bondfångeri. Jag fattar självklart att vissa saker i en bil kostar mycket att fixa, men jag har svårt att acceptera att jag ska behöva köpa den ena (dyra!!!) komponenten efter den andra tills verkstaden råkar hittar rätt och byter den felaktiga komponenten.
Användarvisningsbild
av kåke
Hej
Ang immon så är det så att bilen startar men får inte mototstyrningen signal från immon inom 2 sek så stannar motorn
Jag har en v70 -99 GLT och har haft ett liknande problem med att bilen inte startat.Jag har provat att vända nyckeln om och då har bilen startat
Efter som att jag är nyfiken av mig så började jag att mäta upp alla jordförbindelser i bilen och fann att det var ett spännigsfall över dem.
Jag åtgärdede felen med med nya kabelskor på jordkablarna
och div nya jordkablar och dröm om min förvåning bilen har fungerat i 6 mån utan ett ända fel i tändsystemet

ps Glöm inte att torka ur spjällhuset med jämna mellanrum annars så kan du få problem med tomgången
kollade lite i volvos papper och där står att man ska ta dän motorstyrenheten och sätta den i ett kontaktblock för att prova den mot en dator

DS
MVH L-Å
Användarvisningsbild
av George
Jag har fått felkoden från bilia nu, det är "IMM 321 initeringssignal saknas från motorstyrenhet". Meken skriver vidare att "kablage uppmätta, inga fel i kablage. Troligen fel i immobiliser styrenhet eller motorstyrenhet."
När jag hämtade och bogserade bort bilen igår (pga att jag inte har råd med att de "testar vidare", detta har redan kostat 2800kr) så pratade jag med meken. Han sa att trots att felkoden ges av immobilisern så vet man inte om det är den det är fel på eller om det är motorstyrningsenheten (detta trots att motorstyrenheten i sig inte ger ifrån sig någon felkod).

Jag testade som någon föreslog med att vända på nyckeln, jag testade även de andra nycklar jag har men utan resultat. Det är samma som tidigare, dvs att bränslepumpen går igång, startmotorn går runt men inte minsta tillstymmelse till tändning.

Någon som känner igen symptomen?
av blomman
Jag känner en bilmekaniker som jobbar åt kommunen.Han sa att man kunde prova:
En annan nyckel och om man har ställbar ratt, lossa ratten och "slå"den upp och ner lite grann.Vet ej vad det kan påverka men det kostar ju inget att prova.
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]