Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fisch skrev:Förra året monterade jag en styrled från biltema på min dåvarnade 850. Behövdes ingen framvagnsinställning, det var spikrakt efter montering! Och då är jag ingen mekaniker, utan en gör-det-självare.
Va skrev du nu?
montera du en styrled o inte behövde göra en fyrhjulsinställning. Då kan jag berätta att en styrled alltid kräver fyrhjulsinställning oavsett vem som gör delan & vem som monterar den.
leden har intet fast läge & marginalerna för att få det exakt är så små så man måste alltid göra en mätning...
Användarvisningsbild
av Fisch
CarMan skrev:
Fisch skrev:Förra året monterade jag en styrled från biltema på min dåvarnade 850. Behövdes ingen framvagnsinställning, det var spikrakt efter montering! Och då är jag ingen mekaniker, utan en gör-det-självare.
Va skrev du nu?
montera du en styrled o inte behövde göra en fyrhjulsinställning. Då kan jag berätta att en styrled alltid kräver fyrhjulsinställning oavsett vem som gör delan & vem som monterar den.
leden har intet fast läge & marginalerna för att få det exakt är så små så man måste alltid göra en mätning...
Som sagt, ingen justering behövdes. Bilen lämnades in på verkstad för att göra en inställning, men fick hem den omgående då deras intrument visade att allt satt som det skulle. Det jag ville få sagt var att min biltemastyrled, förmodligen var en exakt avbild av den föregående ("orginaldel"). Detta grundas på min oerhört simpla metod att hålla reda på var och hur den tidigare styrleden satt, så fick jag tydligen dit den precis. Hade biltemastyrleden inte varit en exakt avbild av "orginalet" så hade ju verkstaden varit tvungna att göra en inställning, så rätta mig om jag har fel!
Användarvisningsbild
av CarMan
det handlar endast om tur !
du kan ta bort styrleden & sätta dit samma led igen o den koler inte på samma plats...
sen gäller det ju att allt stor 100% rätt innan (vilket det sällan gör) för att din ekvation ska gåihopp.

jag kan ju som exempel tala om att man ibland måste värma på låsmutern eller på leden för att få loss den, bara den värmningen gör att justeringen felar på en 7-8 hundradelar, därför måste man kyla ner ordentligt innan man ansersig klar.
på samma sätt så ser man att värdet flytar sig en 3 hundradelar när låsmuttern dras åt (dels på grund av sträckning, & på grund av att en delen förljer med runt extremt lite...)

Så tet handlar bara om tur om du prickar ett värde (vet du vad du fick för värden? kan ju var så att verkstan körde med stora toleranser?)
av LarsBd
Inte ens en original styrled har 100% passform, när gängan görs i styrleden där staget och låsmuttern sedan ska sitta måste ingången på gängan vara på exakt samma ställe i förhållande till själva leden.
Som sämst blir då felet halva gängstigningen (ett halvt varv fel).
Personligen tycker jag det faller på sin egen orimlighet att tillverkningen skulle vara så exakt bara för att kunden i slutänden skulle slippa en framvagnskontroll/inställning som ändå bör ske med jämna mellanrum.
Naturligtvis har kanske 10% av alla tillverkade styrleder gängan skuren så att ingen inställning behöver göras men det beror då enbart på tur om man får en sådan och har inget direkt med original att göra.
av olson
CarMan skrev:Va skrev du nu?
4hjul. Inte mycket att ställa in bak på de kärrorna...
Användarvisningsbild
av isak
spelar ingen roll var ingången på gängan är! vi pratar om bilar med kuggstångsstyrväxel, där inre p-ända består av ekulled.(staget går att vrida i damasken) det viktiga är att kontramutten hamnar på samma läge.3 hundradelar är knappast mätbart?
har bytit mycket styleder i mitt yrkesliv och alldrig gjort en hjulmätn av den anledningen.däckslitaget styr när man gör inställning.
isak
av *pettson*
olson skrev:
CarMan skrev:Va skrev du nu?
4hjul. Inte mycket att ställa in bak på de kärrorna...
800 och 70 serien och framåt har justerbar TOE bak. Och all framvagnsninställning utgår ALLTID ifrån bakhjulens position. För att göra ett seriöst jobb fram så får man först ställa in bakvagnen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Helt rätt ska man vara seriös så görs alltid fyrhjulsmätning. hoppar man en sån ditalj är man på klåparnivå, hur noga man än försöker vara.
Användarvisningsbild
av Nexus
de som har utfört en hjulinställning vet ur lite som behövs för att värdena ska hamna utanför tolleranserna.
Då kan man tänka på vad en trottoarkants körning gör för värdena.
sen så har alla moderna hjulinställningsaparater så att man kalibrerar alla 4 huvudena samtidigt på bilen och får då automatiskt värdena fram/bak.

Men om vi återgår till ämnet så har jag en undran: Mekonomen reklamen på radio säger att de använder sig av orginaldelar på t e x en service på en Volvo bil. Men det kan ju knappast vara hela sanningen! inte tror jag en mekonomen-verkstad åker köper reservdelar på BILIA :-O)
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:de som har utfört en hjulinställning vet ur lite som behövs för att värdena ska hamna utanför tolleranserna.
Då kan man tänka på vad en trottoarkants körning gör för värdena.
sen så har alla moderna hjulinställningsaparater så att man kalibrerar alla 4 huvudena samtidigt på bilen och får då automatiskt värdena fram/bak.

Men om vi återgår till ämnet så har jag en undran: Mekonomen reklamen på radio säger att de använder sig av orginaldelar på t e x en service på en Volvo bil. Men det kan ju knappast vara hela sanningen! inte tror jag en mekonomen-verkstad åker köper reservdelar på BILIA :-O)
Dom betonar det hårt för att "lura" kunder.
det hala bottnar i att EU bestämt att alla delar som pasar till bilen är orginaldelar, skruvar du dit en styrled på en Volvo 850 som igentligen ska sitta på en Ford transit, då har du enlet EU inte andvänt orginal delar.
Så mekonome andvänder Mekonomen Orginal
på samma sätt så säger mekonomen att du har 15% rabatt på service (alltså får du inte rabatt på de reprationer som görs isamband med serice)

Dom säger också att man bibehåler garantier m.m. (deta är san, om man följer det som fabriken anser att man ska göra & om man hård drar det så är det OBLIGATORISKT att kampanjer MÅSTE utföras. men det är inget dom kan få reda på eller göra)
så du bibehåler igentligen bara din fabriks garanti om du har turen at din bil inte för tillfället hade nån kanpanj.
Jag tycker inte det är att köpa med öppna kort!
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21

Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]