Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
Men kan det verkligen vara motorns vibrationer man känner?

Vad jag kan minnas så fanns det inga vibrationer där när jag köpte min bil.

Min vibrerar lika mycket kall som varm.

Vad säger ni experter om detta?
av D.S
Mats skrev:Men kan det verkligen vara motorns vibrationer man känner?

Vad jag kan minnas så fanns det inga vibrationer där när jag köpte min bil.

Min vibrerar lika mycket kall som varm.

Vad säger ni experter om detta?
Jag har testat ytterligare nu, men jag känner inga vibrationer alls vare sig motorn är varm eller kall eller med högre varvtal. Så ni som har fått detta problem i efterhand rekomenderar jag starkt att åka in på verkstan ganska omgående med bilen. Edit: Såg nu att henka35 har varit på verkstad, konstigt att dom inte hitta vad som är felet ? Min 2.0D har visserligen bara gott 700mil men hoppas inte det kommer med tiden bara.
Användarvisningsbild
av Mats
På tisdag ska jag in med bilen för den vibrerande kopplingen.
Det fanns en serviceåtgärd för det. Hela lådan ska ner för att byta urtrampningslagret om jag förstod det rätt.
Det var även lite andra garantigrejer som ska fixas så det skulle ta 2-3 dagar att fixa det :D

/Mats
Användarvisningsbild
av henka35
Mats skrev:På tisdag ska jag in med bilen för den vibrerande kopplingen.
Det fanns en serviceåtgärd för det. Hela lådan ska ner för att byta urtrampningslagret om jag förstod det rätt.
Det var även lite andra garantigrejer som ska fixas så det skulle ta 2-3 dagar att fixa det :D

/Mats
Bra då ska jag be min verkstad kolla på det på måndag.

//Henrik
Användarvisningsbild
av Mats
Verkstaden plockade inte ner lådan, det skulle inte hjälpa sa dem.
De monterade istället något sorts stopp så att man inte kan trycka ner kopplingen ända ner.
Tyvärr så hjälpte inte detta, fortfarande vibrerar det.

Ni andra med 2.0D eller ni mekaniker på forumet, kan någon bekräfta att detta vibrerande är vad Bilia kallar en "Produktegenskap"?

Nu återstår väl bara att leva med det eller så får Bra Bil ta över ärendet, får se hur mycket tid man orkar lägga på det.

/Mats
av Psyko
Eftersom det är en Dieselmotor blir det den känslan i pedalen.
Motorns vibrationer fortplantar sig i pedalen alternativt i
hydraulledningen till kopplingen. Personligen anser jag
att det är produktrelaterat
Användarvisningsbild
av henka35
Mats skrev:Verkstaden plockade inte ner lådan, det skulle inte hjälpa sa dem.
De monterade istället något sorts stopp så att man inte kan trycka ner kopplingen ända ner.
Tyvärr så hjälpte inte detta, fortfarande vibrerar det.

Ni andra med 2.0D eller ni mekaniker på forumet, kan någon bekräfta att detta vibrerande är vad Bilia kallar en "Produktegenskap"?

Nu återstår väl bara att leva med det eller så får Bra Bil ta över ärendet, får se hur mycket tid man orkar lägga på det.

/Mats
Trist att höra. Fanns stoppklossen som en åtgärd i TIE? eller var det något som Bilia själva har hittat på?

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av Mats
Jag tror att den finns som åtgärd. Bilia hade iaf varit i kontakt med supporten på Volvo Göteborg.

Mats
av EFI93
Har provat att känna på kopplingen till min 2.0D tillverkad januari -08. Men det finns inga vibrationer som går att känna varken med handen eller med foten.
Användarvisningsbild
av henka35
EFI93 skrev:Har provat att känna på kopplingen till min 2.0D tillverkad januari -08. Men det finns inga vibrationer som går att känna varken med handen eller med foten.
Vad har din bil gått? Min började vid ca 1400 mil. Men det är nästan borta nu så jag tror jag kan leva med det.

//Henrik

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]