Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60Turbo
Märkte fenomenet lite i somras och det dök sedan upp igen under hösten. Frekvensen på kvittrandet ändras med hastigheten på kupé-fläkten och det hörs tydligt när man stänger av fläkten. Jag påpekade missljudet när det var dags för service men på servicedagen var ljudet som bortblåst. Nu har det återigen kommit tillbaka och jag passade på att åka förbi verkstaden för att påtala det medans missljudet fanns där... Nu lutar det åt att byta fläktmotor! Någon som vet om fläktmotorn uppdaterats eller kommer det bli samma skit som åker in igen? Fler som har blivit drabbade av detta sista tiden?
av edwall
Min tredje fläktmotor låter nu riktigt irriterande kvittrande. Blir säkert byte till en fjärde fläkt. Livslängden verkar vara knappt 6 månader eller 600mil :D
av perhall
Funderar på att skita i att byta min. Det kvittrar ibland men om det inte betyder att den håller på att paja verkar det meningslöst att vara utan bil en vecka, sen få gnisselljud som stör mer:)
av S60Turbo
Någon mer som råkat ut för detta fenomen den senaste tiden? Verkar inte vara ett allt för frekvent fel, så det kanske är värt att byta ändå!?
av Xotica
JK24T skrev:Hela mitt fläktpaket är bytt och det tjuter fortvarande. Provade en ny provkörningsbil och den tjöt den med.
Det tar ca 8 timmar att byta rubbet. Då har verkstaden ruskat om all under brädan så sen kan du köra tillbaka ett antal ggr för att rätta till vibrationsljud från kablar och annat som bytt läge och nu slår emot och låter.

Skulle bli mäkta irriterad ifall jag hade fått stå ut med allt detta. Tycker du skulle kräva ngn form av kompensation för såhär ska det ju inte vara.
//Xo
av lobbysleeper
Jag har märkt lite missljud från fläkten, men inte fått grepp på om det verkligen är fläkten eller något annat som låter. Men nu när jag ser att flera har problem med just detta ska jag försöka undersöka lite närmare när det uppstår, vilket inte är varje gång man kör..
av riha
Jag har det också, kommer och går.
Ibland så har det låttit som hela fläkten skall skära, sen är det tyst igen. Verkar vara kullagerna då det kan uppstå i samband med acceleration (trycket från accet verkar påverka det).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:När ni märker problemet, prova att vrida på fläkten på max (alltså max blås). Vänta några sek och vrid ned på normal igen.
Det höll bara en liten stund på min förra V70N sen kommer det tillbaka, till slut tröttnar man på att behöva max-blåsa titt som tätt.

För övrig lät min gamla opel rekord -63 exakt likadant i fläkten, men det uppkom först när bilen var drygt 19 år gammal.....
av Pekå
Volvo åtog sig att fixa det kvittrande ljudet från fläkten men efter åtgärden så kvittrar fläkten nu ännu mer för mig,Hoppas att volvo hittar en lösning på problemet.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]