Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bono
Jaha då har man blivit ägare till en xc 70, 01. En fråga, ratten på bilen är sliten som tusan, eller missfärgad, beige skinn som dom haft rattmuff på, nu vill jag byta den mot en svart i stället, frågan är kan man göra det själv eller är det "omöjligt " för en hemma skruvare med tanke på air bag, telefon och gps sladdar?
Användarvisningsbild
av VolvoFreak89
Tjenare det går att byta själv på SVXC.se finns några trådar om detta, bara till att ta av minuspolen några minuter innan du börjar pilla med airbagen.
av S.t.r.a.n.D
Nejdå, det är inte omöjligt. Bara du är försiktig när det gäller airbagen så är det ingen fara.

Som föregående skriver. Ta av minuspolen och vänta några minuter, skadar inte att vänta för länge. Sen är det bara att följa anvisningen nedan.
Ett tips också. Vrid nyckel till läge 2 innan du sätter på minuspolen. Då smäller kudden när du står vid batteriet istället för att den gör det när du sitter i stiolen och vrider på nyckeln. Om det nu råkat bli fel men det ska det nog inte bli. :)

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
av bono
Okejjjjj, vrida nyckel var det ja. Tack för tipsen, länken visade ju allt, nu ska här skruvas, men det blir nog inte förrns på tisdag tror jag, om jag törs.
av S.t.r.a.n.D
Klart du törs. Den enda jobbiga är första steget när du ska in med skruvmejseln i hålet bakom ratten och hitta fjädern som du ska trycka på. Har du tur går det snabbt annars kan det vara lite frustrerande när det tar tid. Men det blir lättare till andra gången iaf när du sett hur den ser ut. Lycka tilll.
av Thomas J
På XC70,V70N,S80 är det torxskruv som håller fast airbagen. Det är bara S60 som har fjädrar. Har bytt ratt ett par gånger och det är inga problem om man tar det lungt :wink: .
Mvh Thomas
av andersuw
bono skrev:Jaha då har man blivit ägare till en xc 70, 01. En fråga, ratten på bilen är sliten som tusan, eller missfärgad, beige skinn som dom haft rattmuff på, nu vill jag byta den mot en svart i stället, frågan är kan man göra det själv eller är det "omöjligt " för en hemma skruvare med tanke på air bag, telefon och gps sladdar?
Du hittar ett mektips på rattbyte via länken nedan. Det lär dock komma att flyttas till mektipsavdelningen på svxc.se så småningom så själva länken kan bli inaktuell med tiden. Mektipset handlar egentligen om hur man byter från fyrekrad till treekrad ratt men det kanske kan vara till hjälp ändå. Skall man byta från fyrekrad till annan fyrekrad (eller från treekrad till annan treekrad) blir det lättare eftersom alla delar som sitter i den gamla ratten då kan återanvändas och sitter ihop på precis samma sätt.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=13263

Mvh,

Anders

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok