Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
...vid 18.000 mil eller vart 10:e år för en 5-cylindrig bensinare låter väldigt vågat som jag ser det.

Läste nämligen Serviceboken för min V70:a under intervalltillägg, där man kan läsa sig till detta byte tillsammans med remspännare och brytrulle.

Dessutom läste jag ett tidigare inlägg i detta forum om hurvida man skulle använda sig av "anpassad service" eller inte om bilen rullade 1500 mil eller mindre per år... Där framkom att man skulle använda sig av service 1 första året och service 2 andra året.

Läser medföljande servicebok för:
Utdrag ur serviceprogram för 2.000/3.000 mil
S60, V70, XC70, S80 samt XC90.

Där finner jag bara en underhållsservice med bl.a. byte av motorolja, kupéfilter samt lite besiktningskontroller och nivå-kontroller.

Såvida denne man menade att man ska använda sig av underhållsservice när service-lampan tänds första gången och underhållsservice + tillägg 1 (tändstift och luftfilterbyte) andra året!?

Skall jag gå efter det så halverar jag serviceintervallerna om man ser till miltalen då bilen knappt rullar 1.500 mil/år. Och då bör det väl vara samma med kamremen och bensinfilter, d.v.s. byte efter halva tiden med andra ord vid 9.000 mil. ???[/b]
Användarvisningsbild
av greeeken
På S60 är det vid 16000 mil
Användarvisningsbild
av CarMan
som sagt så är det 16 000 mil & det är ingen vågad grej, den håller så länge.

nu är jag förnärvarande inte påläst, men har fåttförmig att man kanske backat lite på den där anpassade servicen.

jag remomenderar som vanligt att du servara bilen när lampan lyser & då gör du alltid nästa service, inget tjafs med halva servicar heä o der, det blir bara fel i slutänden
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Isåfall är det galet skrivet i min servicebok som rekomenderar ett kamrems-, remspännare och brytrulle-byte vid 18.000 mil el. 10 år.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:Isåfall är det galet skrivet i min servicebok som rekomenderar ett kamrems-, remspännare och brytrulle-byte vid 18.000 mil el. 10 år.
står de 18 000 mil så är det säker det som gäller, jag har inte blivit uppdaterad men den ändringen bara, men det hinner väll man bili innan första 06:an gåttt 18 000 mil :wink:
av nevyn
är det 10 år på kamremmen så blir ju inte detta halverat dvs har du kört 9000 mil på 10 år så blir det ju byte av kamremmen vid 9000 mil eller missuppfattade jag frågan?
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag förstår liksom inte vad problemet är, om det nu står 18000mil alt 10år på bytet utav kamremmen så är det väl bara att följa det.
Så länge bilen är servad på aukt verkstad så har du inget att vara orolig för.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Helt riktigt "inget att hänga upp sig på"!

Blev bara lite konfunderad när man först hör (muntligt) att bytet sker vid 14.000 - 15.000 mil och sedan läser man 18.000 mil i boken.

Anledningen att jag frågar, är att efter 10 år alt. 18.000 mil så är motorskadeförsäkring och garanti sedan länge slut, varför man inte vill råka ut för motorhaveri till följd av ett kamremsbrott!
av nevyn
Dessa siffror får nog anses ha en god bit säkerhetsmarginal i sig... Tvivlar på att Volvo eller någon annan skulle gå ut med för höga intervall på kamremmen, med tanke på konsekvenserna.
Användarvisningsbild
av henka35
V70 bensin har 18000 mil och diesel 24000 mil eller 10 år. Detta gäller från och med modellår 2005.

/Henrik
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]