Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av YoZ
Har för nån vecka sedan upptäckt läckage runt oljefiltret på min V70N T5. Ingen stor läcka. Olja har spridits ut runt oljetråget. Ingen synlig läcka på garagegolvet.

Volvo drog först åt filtret (byttes förra servicen 800 mil tillbaka), det satt lite löst. Fortsatte att läcka, filtret byttes ut! Dock läcker det fortfarande men mindre tror jag:=)

Man ser tydligt att olja fuktar från skarven (filterkoppen) och mot tråget. Filterkopp som behöves bytas?

Motorn är snustorr från övriga ställen (nästan säker på det iaf). Vart hittar man läckage ifall oljetrågspackning är dålig? Man borde se det tydligt om man kikar bakom motorn (vid torpedvägen) mellan tråg o motor antar jag.

Vilka packningar finner man runt kammremmen? . Inre vevaxeltätning är nog safe (packning mellan motor o låda) byttes i samband med kopplingsbyte (1år sedan)

Tacksam för lite råd!
Användarvisningsbild
av Nexus
kan ju vara så att de har spräckt koppen eller så är o-ringen inte bytt och tätar inte som den ska.
Packboxen kan ju läcka vid vevaxeln men då brukar det kladda mera på sidan om motorn vid kamremmen.
Användarvisningsbild
av gooose
Kan oxo bara vara lite olje söl från bytet har själv aldrig vart med om att plasten dragits sönder Den tål en hel del

gissar på att den okja du ser är från då filtret demonterades så rinner det ofta lite på utsidan av koppen och detta torkar man oftast av med papper Den så att säga inte kliniskt ren utan en del olja finns kvar som sedan rinner fram och kan se ut som läckage
Spruta på något olje lösande utan att lossa koppen igen "för då kommer ny olja ut" och skölj rent så får du seom detta upphör

//Goose
av LaRy
Jag har haft somma problem som du. När jag skulle byta filter var jag lite stressad. Den oljiga sliriga O-ringen var svår att få ur spåret i koppen. Med hjälp av en liten fickkniv fiskade jag lätt upp ringen så att jag kunde greppa den. Min fiskning, vilket mycket väl en mekaniker kan ha gjort i ditt fall, skapade en minimal repa i plastkoppens spår för O-ringen, en repa så liten att jag måste använda förstoringsglas för att se den.
Genom denna repa pressas den varma motoroljan när du kör och repan är för liten för att O-ringen skall kunna täta den.
Om du lyfter bilen på höger sida kommer du endast förlora den olja som finns i filtret när du byter filterkopp, oljan i tråget kommar att stanna kvar. Priset för komplett filterkopp med filter är 173 kronor.
av YoZ
Tack för svaren!

Ska kika nu i helgen om det fortsätter att läcka, rengöra runt filtret som "gooose" rek. Blir det ingen skillnad så blir det filterkoppbyte nästa vecka!

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]