Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det är ju helt olika bustningar fram & bak som är kolka konstruerade & har olika form & sitter på olika lädd m.m.
så att de främre går sönder ska inte förväxlas med de bakre på någe vis. dessa kan vara helt felfria o behöver inte bytas på grund av att dom gått lika många mil som de främre.
Användarvisningsbild
av wissel
Så här såg det ut för mig efter 12000 mil.
Byte av bägge främre Länkarmar, sedan passade jag på att byta Fjädersätena också för att ta bort klonkljuden, lagringar av stötdämpare och 4 hjulsmätning.
Fick en helt "ny" bil för summan 6700 pix. :o
Hoppas nu att få slippa tänka på framvagen på många många tusen mil :wink:
Brukar säga för mig själv, bättre gråta en gång än vara ledsen hela tiden.... :P
:-)-)
Användarvisningsbild
av B4B
mille08 skrev:har som sagt en V70N 01:a AWD.
Tror du det räcker med att byta dom främre då? för dom skrev eller sa inget om dom bakre.
Främre länkarmarna har två bussningar, en främre och en bakre.
Troligtvis behöver du bara byta de främre. :wink:
Men om du skulle behöva byta både främre och bakre bussningarna blir det billigare att byta komplett länkarm. ;-//
mille08 skrev: Menar du 2500 :- gånger 4 då nästan 10000:-!? eller totalt 5000 kr för fram och bak?
:oops:
Jag menar ca.2,500:- per sida!
Du har höger och vänster sida så då blir det ca. 5,000:- :-)-)
Användarvisningsbild
av Ringhede
Senaste gången jag servade min V70N på Bilia (vid 10.000 mil) så fick jag en offert med serviceprotokollet om att bussningar var slut i framvagnen. Offerten var på ca 4500 kr.
Detta var för 4 år sedan och kände mig blåst av Bilias kostnader när jag fick jobbet gjort på en av Volvo auktoriserad firma för 1800 kr (båda sidor)

Skillnaden beror på att Bila troligen skulle byta hela bärarmarna och den andra firman bytte bussningar samt att den andra firman har rimlig timkostnad.

Rimlig timmkostnad och inte motsvarande vad en hjärnkirurg ska ha i timman.

Sjukt eller?

mvh Roland
av mille08
Ringhede skrev:Senaste gången jag servade min V70N på Bilia (vid 10.000 mil) så fick jag en offert med serviceprotokollet om att bussningar var slut i framvagnen. Offerten var på ca 4500 kr.
Detta var för 4 år sedan och kände mig blåst av Bilias kostnader när jag fick jobbet gjort på en av Volvo auktoriserad firma för 1800 kr (båda sidor)

Skillnaden beror på att Bila troligen skulle byta hela bärarmarna och den andra firman bytte bussningar samt att den andra firman har rimlig timkostnad.

Rimlig timmkostnad och inte motsvarande vad en hjärnkirurg ska ha i timman.

Sjukt eller?

mvh Roland

jävlar skiljer det sig sååå mycket i priserna!!!
ojoj. då får man med andra ord kolla runt lite.
av Marbas
Har precis bytt länkarmarna på min bil efter påpekande från bilprovningen.

Ringde Volvo i Halmstad och frågade pris på att byta främre länkarmsbussningarna på både höger och vänster sida. Priset var ca 3500:- Ringde även volvo i Markaryd för samma jobb - samma pris. Alltså 3500:- för byte av främre bussningarna på båda länkarmarna.

Snålänning som man är så tänkte jag att det var dyrt. Jag har ingen möjlighet att pressa ut och in bussningarna i länkarmarna, men nya länkarmar kan jag ju sätta dit.

Köpte två nya länkarmar för ca 2300:- (för båda) och monterade dessa. OBSERVERA, att vid byte av länkarmar ska man ta det försiktigt med drivaxeln, så man inte gör som jag gjorde - drog isär drivknuten, med några sömnlösa nätter som följd. Hade dock en mycket trevlig, kunnig och hjälpsam bilmekaniker som fixade ihop drivknuten. TACK!

Alltså, för min del blev det ca 1000:- billigare att byta hela länkarmarna än att bara byta bussningarna. Fick iof göra jobbet själv...
Användarvisningsbild
av Funk
Och jag monterade powerflex bussningar och pressade dessa med ett stort skruvstäd hemma i garaget. Summa 600:- och fem timmars arbete, varav säkert tre var tillverkande av pressmothåll som nu kan användas till flera byten..

/Thomas
Användarvisningsbild
av greeeken
En bussning kostar ca 300 kr på mekonomen,
Köper du en hel länkarm på biltema så kostar det ca 1000 kr
Dom håller lika bra som dom som satt innan.
Priser varierar ju beroende på vart i sverige man bor.
Användarvisningsbild
av CarMan
greeeken skrev:En bussning kostar ca 300 kr på mekonomen,
Köper du en hel länkarm på biltema så kostar det ca 1000 kr
Dom håller lika bra som dom som satt innan.
Priser varierar ju beroende på vart i sverige man bor.
bustningarna på volvo hålar ju som vanligt sama prisnivå som mekonomen om jag får gissa så ska man byta kan man ju lika gärna köpa orginal
Användarvisningsbild
av greeeken
Det beror på
Många mekaniker har rabatter på mekonomen så de kan bli ett par kronor billigare än på volvo.
Sen volvo orginal hit o dit de bara trams.
en personligen skulle ja byta ut hela länkarmen.
De går snabbare o enklare att byta.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?