Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mbuhre
Hej! En allmän fråga (inte något särskilt problem): Varför ska man byta tändkablar? Det vill säga när, på vilka indikationer? Eller är det något som bör bytas på grund av mil och år?

(För egen del har jag ägt en 945:a -96 sedan 2004 och kört den från 9000 till 15000 mil. Kör på E85 med Flexitune. Om nya tändkablar exempelvis kan underlätta kallstart eller sänka bränsleförbrukning är det förstås motiverat med ett byte.)
En normal livslängd på en tändkabel är ju väldigt lång, men det är ju en slitdel som alla andra. Men det är ju också som så att när man börjar märka att det är nå tok så är det ju för sent. Men så länge de ser friska ut och man inte märker nåt så kan man ju köra vidare, sen beror det nog mer på vad man själv tycker, om man vill byta för att va på den säkra sidan eller om man vill mjölka ut varenda mil som går.

Vill man ligga lite på den säkra sidan så kan man ju byta efter en 10-15,000 mil.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Original kablar håller rätt länge, byt när dom går sönder. Kablarna på min 850 är märkta 94-16, alltså tillverkade vecka 16 1994. Snart 29000 mil och inga problem... Å andra sidan har jag sett billiga kablar ge upp på ett halvår.

Börjar motorn missa och gå på tre cylindrar och fördelarlock och rotor ser bra ut är det antagligen dags. Ibland kan man se gnistan ta en genväg till jord om man tittar på kablarna när det är mörkt.
Användarvisningsbild
av emwtur
Sparkz skrev:Börjar motorn missa och gå på tre cylindrar och fördelarlock och rotor ser bra ut är det antagligen dags. Ibland kan man se gnistan ta en genväg till jord om man tittar på kablarna när det är mörkt.
man kan använda en "blomspruta" med vatten för att provocera lite.
- men därmed inte sagt att bara för att man kan få ett överslag med hjälp av lite vatten så är det dags att byta tändkablar.

/tur
Användarvisningsbild
av Anders E
Åldern tar ut sin rätt, när jag bytte på 945:an lossade tändhatten och satt kvar på stiftet.
Var dom från -91 kändes det helrätt att byta ut dom.
av sssljo
mbuhre skrev:Hej! En allmän fråga (inte något särskilt problem): Varför ska man byta tändkablar? Det vill säga när, på vilka indikationer? Eller är det något som bör bytas på grund av mil och år?

(För egen del har jag ägt en 945:a -96 sedan 2004 och kört den från 9000 till 15000 mil. Kör på E85 med Flexitune. Om nya tändkablar exempelvis kan underlätta kallstart eller sänka bränsleförbrukning är det förstås motiverat med ett byte.)
Tyvärr så finns det inte ett snyggt svar.
Risken är ju antingen att kablarna bränner fast eller att de börjar glappa, vilket innebär att de skapar dålig kontakt mot tändstift
Användarvisningsbild
av emwtur
tomcrus skrev:
Vovlo_Henrik skrev:Tändkablarna på min Amazon är orginal sedan -66 :-)-)
Ja, koppar ä bäst :D
håller med om det - attans kolpastaslangar är skräp.
då är det bättre med motstånd i tändhatten eller stiften - om man nu vill avstöra tändningen!

/emwtur
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]