Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Nu börjar det komma tillräckligt med tips för att kunna länka tråden till honom :)

Problemet är som jag förstått det inte att han inte kan öppna munnen utan det faktum att okbenet var av på tre ställen gör att han inte får tugga då risken finns att det börjar röra på sig.

mvh
Anders
Brainy skrev:Problemet är som jag förstått det inte att han inte kan öppna munnen utan det faktum att okbenet var av på tre ställen gör att han inte får tugga då risken finns att det börjar röra på sig.
Jag har inga mattips att komma med utan endast sympati för oj vad hans skada låter obehaglig. Hoppas han mår OK i övrigt.
På den tiden man lyfte skrot fanatiskt så var man i stort behov av protein & ett dyrt men lätt sätt att få i sig protein (som skulle passa din kompis) är att köpa protein pulver på burk eller i portions påsar (MET-Rx är ett erkänt bra märke)....men som sagt, de märken som innehåller vad de utlovar är väldigt dyra (speciellt i Sverige).
Så, ett annat alternativ som faktiskt inte smakar illa alls är att göra sina egna protein shakes.
En blender eller mixerstav behövs (billiga mixerstavarna finns lite överallt från 99kr & upp).

basic recept:

1 liter mjölk (röd, grön eller blå spelar ingen roll annat än att ju mer fett desto godare smak :wink: )
1 banan (övermogen är bra pga mer banan smak)
6-8 äggvitor (man kan även slänga i en äggula)

Bananen ger iof smak & konsistens men man kan även ta en matsked valfri sylt eller lite glass :) (eftersom din kompis inte dietar/bantar så kan han ju "lyxa" till det lite).

För att få i sig lite kolhydrater (detta gäller mest för de som tränar) kan man slänga i en nypa havregryn oxå.

Allt detta körs i blendern/mixas.

Tanken att dricka en shake med en massa äggvitor kanske är vämjelig för en del men man lär sig faktiskt att tycka om dessa shakes & fördelen är oxå att de ger en väldigt behaglig mättnads känsla.

Ägg(vitor) som protein källa är högvärdigt (dvs mycket bra)...jämfört med ex mjölk protein som kommer långt ner på listan.
Några tips på enkla och goda soppor som tillagas ofta här hemma:

Potatis och purjolök; fräs purjolöken hastigt så den får svettas, i med potatis, vatten och kycklingbuljong, koka tills potatisen är sönderkokad och i med en skvätt grädde.

Champinjonsoppa; fräs lite gul lök tillsammans med champinjonerna(om han inte får tugga får han skära det i små bitar), i med vatten och grönsaksbuljong-> koka ihop

Tomatsoppa; Finhackad rödlök fräses tillsammans med en vitlöksklyfta och en liten bit hackad chili, i med en 500 gr körsbärstomater skurna i 4 delar och låt koka ihop, vid behov kan man ha i lite grönsaksbuljong... Denna rätt blir överlägset godast om man har färska tomater..

Sen finns ju en hel del goda olika spenatsoppor men där har jag inget bra recept i huvudet... Tyvärr lagar jag aldrig mat efter recept utan efter vad som finns i kylen när det är dags så det är svårt att hitta några exakta recept... Kan dock återkomma om det är önskvärt(släng iväg ett mail så ska jag gå till kylen och ställa mig och titta vad man kan göra för soppor). Egentligen går det att göra en god soppa av det mesta dock är ett tips om man ska äta det ofta att koncentrera sig på de enkla smakerna och inte ha för många råvaror, eg. gör hellre en soppa på champinjoner och utelämna potatisen på så sätt blir det inte lika tråkigt dagen efter när man ska ha potatisoppa.

Dessutom borde en vällagad risotto inte vara några problem att äta utan att tugga, åtminstonde om de saker man har i den är små eller utan tuggbehov... Kan tänka mig en ärtrisotto för exempel. Även en risotto där man har i finskurna oliver och fetaost, en med finskurna skinkbitar allting för att få smak.

Om det handlar om en kortare period och man inte tränar hårt går det alldeles utmärkt att klara sig utan allt det protein som finns i kött, dock skall man se till att äta så varierat som möjligt!

Ett bra tips på enkel och god efterätt som inte behöver tuggas är att köpa billigaste vaniljglassen(coop xtra, euroshopper, bigpack eller dyl) och ha i den i matberedaren tillsammans med saften från minst en citron! Smakar citronsorbet och har konsistens av mjukglass!

En annan glassig efterätt är att mosa hallon(med gaffel matberedare/mixer slår sönder kärnorna och smakar pecka) eller jordgubbar(går att köra med mixer/matberedare), blanda med lagom mycket creme fraiche, limesaft och socker vid behov. Jättesnabb och god sorbet :)
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]