Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonatannn
Hej är ny här på forumet och nybliven volvoägare :)

Vi har köpt en V70 170 hk Business Automat -01 som gått 13500 mil.

Har problem med färddatorn, den visar knasigt på den aktuella förbrukningen när man startar. Den visar då förbrukning på 99,9 l/m, mätaren går alltså i taket. Så står den i ca 7-8 sekunder innan den börjar mäta det riktiga värdet som jag tycker verkar vara lite högt ibland. Har V70 modeller i jobet som är automat och samma typ av motor, dessa visar inte alls likadant. Hur kan man fixa dettta?? Är det en uppdatering av systemet eller hur funkar det?

Ett annat problem som jag upplever störande är att det är något som gnisslar från motorrummet när jag gasar, när den går på tomgång så hörs det inget men när jag gasar så gnisslar det. Är inte så duktig på bilar men är det dags för byte på ngn rem eller så?
Hej och välkommen!!

Först så råkade detta hamna i fel del av forumet. Detta är för V70II 08-. Men ingen fara, någon av moderatorerna kommer snart flytta den rätt.

Ang. färddatorn så är det inget fel. På tomgången brukar den visa --- och när du börjar köra så visar den 99,9 i början just för att bilen förbrukar ju jävligt mycket soppa per km den rullar då. Eftersom den inte rullar nånstans så visar den maxvärdet. Och just i början när det går 5km/h så är ju förbrukningen och mycket hög per mil eftersom det kommer att ta väldig lång tid innan du kört så långt. Konstigt förklarat kändes jag. Konstigt att den på jobbet inte visar samma. Alla jag sett visar så iaf.
Användarvisningsbild
av CarMan
jonatannn skrev:Hej är ny här på forumet och nybliven volvoägare :)

Vi har köpt en V70 170 hk Business Automat -01 som gått 13500 mil.

Har problem med färddatorn, den visar knasigt på den aktuella förbrukningen när man startar. Den visar då förbrukning på 99,9 l/m, mätaren går alltså i taket. Så står den i ca 7-8 sekunder innan den börjar mäta det riktiga värdet som jag tycker verkar vara lite högt ibland. Har V70 modeller i jobet som är automat och samma typ av motor, dessa visar inte alls likadant. Hur kan man fixa dettta?? Är det en uppdatering av systemet eller hur funkar det?

Ett annat problem som jag upplever störande är att det är något som gnisslar från motorrummet när jag gasar, när den går på tomgång så hörs det inget men när jag gasar så gnisslar det. Är inte så duktig på bilar men är det dags för byte på ngn rem eller så?

färd datorn visar rätt. under kallstart så behöver bilen mer bränsle & det är så mycke bränsle den får just då.
Men jag tror den KANSKE kommer att visa lite anorludna (mörka lite) om den får en uppdatering.

gnissel ludet är svårt, om man inte själv får höra det, det kan vara som du tror att det är en rem, eller ett friljul som behöver bytas
Användarvisningsbild
av wissel
Hej jonatann.
Du har kanske samma tur som jag hade, har en V70, 170, business precis som du, jag började med en " Total UPPGRADERING " av mjukvaran av bilen och det löste samtliga mina funderingar faktiskt. Bilen gick bättre, växlade bättre, betedde sig annorlunda efter stopp vid rödljus etc etc. Billig start faktiskt och man vet att man har de senaste grejerna i bilen....summa 563:- tror jag det blev. Samt att jag fick min fläkt utbytt gratis på garantin då detta inte var gjort tidigare..... :-)-)
Användarvisningsbild
av wissel
Javisst ja, glömde att skriva att jag lyfter minuskabeln på batteriet när jag får "konstiga" fel i bilen, minst 1 timme...har hjälpt mig ibland o ibland inte ??:-/
Ungefär som min gamla dator, den måste bootas ibland för att må prima :-O)
Kanske det är windows i volvon me :wink: :wink:
:-)-)
Användarvisningsbild
av Erico
Hej!
Har samma missvisning på min -05. Har även kollat på medelförbrukning som ej häller stämmer. Hade enligt färddatorn en förbrukning mellan två tankningar på 1.04 och enligt min egen uträkning 0.96. Verkar inte vara mycke att lita på den där..
Användarvisningsbild
av wissel
Erico skrev:Hej!
Har samma missvisning på min -05. Har även kollat på medelförbrukning som ej häller stämmer. Hade enligt färddatorn en förbrukning mellan två tankningar på 1.04 och enligt min egen uträkning 0.96. Verkar inte vara mycke att lita på den där..
Samma där, total UPPGRADERING är en riktigt bra början, tror det löser ditt problem faktiskt :D
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]