Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
har fått ett problem nu ja lånade ut min bil och han körde in i en snövall så det kom upp snö över hela motorn och bilen stannade och nu vill den inte gå igång igen. det finns ginsta på stiften och dom är fina det kommer frambensin och det är inte vatten i bensinen vad som syns iaf... alla säkringar är hela.. e det nån som kommer på vad felet kan vara?
av dalldall
kolla fördelarlocket och spridarreläet angående fukt/snö! soppa fram? till spridarna eller in i cyl? snö i motorrummet kan orsaka lite problem ibland.
av folkrace_89
dalldall skrev:kolla fördelarlocket och spridarreläet angående fukt/snö! soppa fram? till spridarna eller in i cyl? snö i motorrummet kan orsaka lite problem ibland.
vi släppte på returen och det kom bra med bensin där... har mätt på spridarna och det finns stöm där med.. borde det vara något med fördelarn om det finns gnista? e det någon speciell färg eller form på spridar relät?
av folkrace_89
Vovlo_Henrik skrev:Spridarrelät är svart och sitter på expansionskärlet, skulle tippa på fukt i fördelaren om snön nådde ända dit?? Felkoder?
det var snö över allt... ska kolla om kam remmen har hoppat fel först... sen har ja ett relä från en 80-talare 740 16v om det är samma?
av Vovlo_Henrik
Ja relät i min 16v är samma som en GL kolla siffrorna på relät så ser du, du ser ju även på stiften om den får bensin bättre att kolla det innan du börjar byta relän :-)-)
Användarvisningsbild
av emwtur
ett halvt varv ?
kamdrevet satt ett halvt varv fel då ?
ursäkta att jag frågar - men nyfiken blev jag !

/emwtur
av folkrace_89
när den var nollad på ena stället var den helt fel på andra.... hur viktigt är det att alla tre är på noll? vilken nolla ska man gå efter på det nedre den som sticker ut mellan remmarna eller den som sitter på kåpan?
Användarvisningsbild
av emwtur
jag blev bara nyfiken när du sa "ett halv varv"
menar du att kammen satt ett halvt varv fel så är det ju bara att dra vevaxeln ett varv så hamnar kammen på märket.
får du den att fungera efter att du vridit kammen ett halvt varv så .... borde du skifta runt tändkablarna också för att den skall starta. - dvs ditt fel skulle i så fall vara att någon skiftat runt dina tändkablar - och du fixade det genom att vrida kammen ett halvt varv :-)

Ähh - jag kanske har otur när jag tänker....
/emwtur
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]