Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alan
Har länge funderat på att byta någon av våra bilar mot en jeep så nu står det mellan en XC90 med turbo och en JEEP.

Så vad har ni för erfarenhet, vad bör jag kolla på om jag väljer en xc90.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kan inte säga att jag är imponerad av Cherokeen. Vinglig och sladdrig på vägen. Men bor man i urskogen och åker mycket grusväg så okey. Men på asfalt eller motorväg så har Cherokeen inget att hämta.

Personligen skulle jag köpa XC90 om jag stod och valde. XC90 är dessutom en betydligt säkrare bil.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Alan.
Amerikanska biltillverkare har väl vad jag förstår haft kvalitetsproblem sedan mitten av 90-talet :-O)
Läste någon artikel om att dom först nu börjar få ordning på sina prylar. Vill dessvärre inte ens jämföra en Yänkare med vare sig Volvo eller någon av riskokarna. Har själv kört /ägt ganska många USA bilar men det var på 80 talet och fram till början av 90 talet sedan hände det något som påverkade kvaliteten på deras bilar....på den vägen är det.
Bara min åsikt...... :-)-)
av Lövet
Ska du åka ut i skogen är det nog Jeepen som är bäst men för all form av "normal" körning så lär Volvon vinna på allt.
Användarvisningsbild
av sand3rs
En kompis köpte sig en Grand Cherokee, turbodiesel MY 00. Bilen hade bara gått 10000 mil. Den är alltid på verkstaden och hade det inte varit för att han cashade bilen hade han fått lämna den pga för dyra reperationskostnader. Där har varit allt från små fel till turbofel, hjulupphängning osv. Nu senast snackade han om att kanske måste byta framvagn..??

Kan inte påstå att jag är van vid att köra någon av de bilar du är intresserad av men Cherokeen var en riktigt trååååkig upplevelse. Går som en traktor, vinglar mm. Mina pengar hade gått til volvon.
Användarvisningsbild
av isak
hej.
håller med sand3rs. har jobbat i närheten av ett företag som sålde dem de std ofta inne för ganska omf-reprationer.xc bilarna vet jag inget om finns sådana på volvos verstad med ser ut mera som servicar? tror personligen att asiatbilar kan vara ett alternativ.
isak.
av alan
Tack för alla svar, anledningen att jag väljer mellan dessa två bilar är att man hittar rätt många Cherokee´r fullt utrustade med skinklädsel, automat, ac för 50'000 kr medans man får lägga ca 150 000 kr för en XC90 då får man förstås en nyare volvo men med sämre fyrhjulsdrift.
Sen så vill jag att min nästa bil ska vara etanol driven, och då är XC90 mycket enklare att konvertera på ett profsigt sätt.
Jag har två vänner som kör Cherrokee och båda är väldigt nöjda utom vad gäller bränslekostnaden då dom drar ca 1.3 -1.8(bensin) vilket är rätt mycket då dom inte är större en min V70 som drar 0.9 (diesel). Sen ska man inte köpa en Cherokee med dragkrok då dom inte klarar av att dra tungt, utan är tänkt som en famliebil för som som bor lite på landet.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]