Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
PRIUS skrev:Att man står på sig om hur det gått till är nog bäst om man skall få rätt inför försäkringsbolag är min uppfattning.
Problemet i det här fallet är ju att han inte vet det. Ingen har ju sett något.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lite OT följer
PRIUS skrev:där det är en polis i uniform med när skaderegleraren tittar på bilen
Tänkte på en sak. Är du verkligen säker att det är en polis? IB Assistenten har t.ex också "uniform". Men det är dom mer raka byxorna och det står inte Polis på tröjan.
av PRIUS
XC90_Executive skrev:Lite OT följer
PRIUS skrev:där det är en polis i uniform med när skaderegleraren tittar på bilen
Tänkte på en sak. Är du verkligen säker att det är en polis? IB Assistenten har t.ex också "uniform". Men det är dom mer raka byxorna och det står inte Polis på tröjan.
volvo
av JockeGbg
Jag råkade ut för en parkeringsskada och ringde mitt försäkringsbolag. Han sa att det egentligen skall gå via trafikförsäkringsföreningen men att det i princip är "omöjligt" att bevisa för dem att det är en parkeringsskada. Du skall bl a ha vittne på att bilen var ok när du parkerade den (vem har det???). Sedan skall du ha vittne när du upptäcker skadan mm mm.

Mitt försäkringsbolag rekommenderade därför att de istället skulle ta skadan på min vanliga vagnskadeförsäkring och det gick hur smidigt somhelst. Fick ett skadenummer och sedan bara att åka till verkstan och få gjort jobbet. Behövde inte ens göra nån skadebesiktning. Jag betalade 2000 i självrisk och någon bonus har jag inte heller förlorat.

Men tillvägagångssättet kan ju variera berende på försäkringsbolag. (Jag har inte Volvia)
av Psyko
JockeGbg skrev: Mitt försäkringsbolag rekommenderade därför att de istället skulle ta skadan på min vanliga vagnskadeförsäkring och det gick hur smidigt somhelst. Fick ett skadenummer och sedan bara att åka till verkstan och få gjort jobbet. Behövde inte ens göra nån skadebesiktning. Jag betalade 2000 i självrisk och någon bonus har jag inte heller förlorat.

Men tillvägagångssättet kan ju variera berende på försäkringsbolag. (Jag har inte Volvia)
Skillnaden är ju att hans bil är så pass ny att han inte själv betalar Vagnskadeförsäkringen.
Då blir självrisken högre än om bilen är över 3 år och man själv betalar premien för Vagnskadan
av DDD
Det ska, vid besiktning, klart kunna framgå att skadan är orsakad av ett trafikförsäkringspliktigt fordon.
Om det är oklart, dvs om skadeinspektören hos försäkringsbolaget inte kan avgöra detta så behövs vittnen. Om skadans placering eller om det klart framgår att skadan inte är orsakad av ett annat trafikförsäkringspliktigt fordon, te.x av en kundvagn eller liknande, så hanteras ärendet inte som en parkeringsskada av ditt försäkringsbolag, utan då en som vagnskada.
Parkeringsskada ska polisanmälas. Det är ett lagbrott att inte ge sig tillkänna efter en kollision.
Vittne, eller person som varit med ska kunna intyga att fordonet var i oskadat skick då fordonet parkerades. Sedan ska vittnet kunna intyga att fordonet var i skadat skick då fordonet skulle avhämtas.
Samtliga handlingar skickas till eget försäkringsbolag som i sin tur reglerar skadan enligt Trafikförsäkringsföreningens direktiv. Det är alltså Trafikförsäkringsföreningen som har fastställt villkor för vad som räknas som parkeringsskada och inte ditt försäkringsbolag.

Om ovanstående inte kan styrkas dvs räknas som en parkeringsskada så reglerar försäkringsbolaget skadan som en vanlig vagnskada genom fordonets vagnskadeförsäkring/vagnskadegaranti om sådan finns.

MVH
Användarvisningsbild
av SvenB
erik38 skrev:Hur sannolikt är det att man får skadan bedömd som parkeringsskada om man saknar vittne och han/hon som skadat bilen på parkeringen stuckit?
Liten om det inte ligger glas eller annat som styrker att bilen skadads på platsen.
Ta bort midjelist XC70

Jag behöver ta bort midjelisten på en[…]

Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]