Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av EmilV70T5
Funderar på att ta bort lykttorkarna på min V70. Har sett att det går och köpa täckpluggar istället. Undrar bara hur det funkar när man klippt av slangen till torkarna. måste man inte plugga dom eller nåt då eftersom det kommer spolarvätska även där när man tar på vindrutan?
av JockeGbg
Beror ju lite på hur mycket jobb man vill ha. En del tar ju bort rubbet inkl torkarmotorerna. Själv tycker jag det kan vara bra att lämna kvar grejerna så att det enkelt går att återställa till original om någon mot förmodan skulle vlja det. :D
av S.t.r.a.n.D
Motorerna måste du ta bort om du ska har täckpluggar, annars sticker armen ut i gropen som pluggen ska fylla. Vet ej hur täckpluggarna ser ut till vanliga V70N fronten men pluggarna till R-fronten hade inte hål om man ville lämna kvar armen. Vet att gamla S70/V70 pluggarna hade det.
Emil: Om du byter till facelift (-05) måste du ta bort torkarna eftersom det är plastglas på dem och de kommer att repas annars. Därför är det högtrycksspolning på de nya.

Slangen lämnar du bara kvar även om du tar bort motorn. Gör en dubbelknut eller nått och knyt fast den i något där den ska vara så vet du att den inte glider iväg och försvinner om du ska byta tillbaks nån gång.
Senast redigerad av 1 S.t.r.a.n.D, redigerad totalt 0 gånger.
av EmilV70T5
Ok! :) Du verkar vara en kille som kan din sak ;) Känns som jag kan få bra ordning på det där när jag väl byter senare i år. Gillar dina mätartavlor förresten. Det är inte original va?
av JockeGbg
Nu blir jag lite förvirrad?? Jag vill minnas att jag någonstans läst att man kan lämna kvar torkaraxlarna eftersom det finns hål i täckpluggarna där dessa passar.

Men det står i artikelinfon att man måste demontera axlarna. Läser man sedan kundomdömen om samma artikel har någon skrivit att det går bra att ha kvar axlarna.

Man ser ju på bilden att det verkar finnas ett hål för axeln.

[EDIT] Vi pratar nog om olika V70. Jag trodde det handlade om gamla modellen. :D

Bild
av S.t.r.a.n.D
EmilV70T5 skrev:Ok! :) Du verkar vara en kille som kan din sak ;) Känns som jag kan få bra ordning på det där när jag väl byter senare i år. Gillar dina mätartavlor förresten. Det är inte original va?
Tackar, jag har DIM (instrument) från S60R/V70R. Så inte orginal på min T5a, men orginal på en R.
av S.t.r.a.n.D
JockeGbg skrev:Nu blir jag lite förvirrad?? Jag vill minnas att jag någonstans läst att man kan lämna kvar torkaraxlarna eftersom det finns hål i täckpluggarna där dessa passar.

Men det står i artikelinfon att man måste demontera axlarna. Läser man sedan kundomdömen om samma artikel har någon skrivit att det går bra att ha kvar axlarna.

Man ser ju på bilden att det verkar finnas ett hål för axeln.

[EDIT] Vi pratar nog om olika V70. Jag trodde det handlade om gamla modellen. :D

Bild
Jaa, kan har blivit missförstånd där. Därför jag skrev V70N i den övre delen och V70 i den nedre. Han skrev ju iofs V70 men många som inte tänker på det skriver V70 till alla modeller. :D

För att inte krångla till det mer så vad har du för årsmodell Emil??

Men det är som du säger Jocke, på S70 och gamla V70 så kan du lämna kvar motorer och axlar. S60 och V70N vet jag ej men jag antar att det är samma som för S60R och V70(N)R och på den måste man ta bort motorerna för de pluggarna har inte hål i sig. :-)-)
PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]