Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min teori:
Din motor gillar inte att starta när den är ljummen, vilket den är när motovärmaren suttit i en stund.

Om du har kört ett bra tag, och sen låter bilen stå en stund säg 15-45 minuter - hur startar bilen då?

En 760 jag hade för länge sen gillade inte att starta när motorn var ljummen. Helvarm och helkall var inga problem.

//Mr T
Säg att jag kört 8 mil och sedan ska tömma skuffen sen ska köra och handla då startar den utan problem det var därför jag blev konfunderar över att den strular med motorvärmaren. Den kanske står 10-30 minuter medans man tar en kopp kaffe och sånt.
Saxar från min garagetråd om denna bil!
Thomas88 Skriver:
Kanske kan vara så att det uppvärmda vattnet inte når tempgivaren som då tror att motorn är kallare än vad den egentligen är och därför blir svårstartad.
Kan det alltså vara så att det ligger någe ivägen för att vattnet ska komma åt givaren? Varför jag undrar är för att jag bytt termostaten som sitter i anslutning till motorn.
Vad kan vara orsaken och vad finns det för lösningar på mitt problem någon som vet?? får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Jag antar att du har motorvärmaren i då motorn inte varit igång på länge alltså helt nedkyld.
Då startar den inte ??? :|

Om då tempgivaren är felaktig och känner av att motorn är varmare än
den egentligen är och ger då inget extra bränsle vid kallstart vilket leder
till att den blir trög att få igång :???:
Om du däremot har kört bilen å låtit den stå en stund men inte kallnat helt
så startar den utan problem, min teori är då att den orkar igång utan tillskott
av bränsle av att den är varmare och orkar tända på den mindre bränslemängden :???:

Kan vara nåt helt annat än detta men det är en bra början i en felsökning :-)-)
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang punkta upp vad du tror är felet och en möjlig lösning jag är fortfarande väldigt novis på bilar.
Ok ska ta och kolla den om jag nu kommer åt den på ett enkelt sätt.
Jag har exakt samma problem med min 740-88.jag "tror" att det är fel på motortempgivaren,dock inte den givaren som går in till instrumentbrädan på bilen.Men jag har varit slö,och delat på förgreningen i motorutrymmet så jag använder bara kupévärmaren när jag stoppar i sladden i fram.Om du hittar felety skriv gärna vad det var.
kommer troligen göra någon liknande lösning då bilen funkar hur bra som helst ner även under -20 grader.
Köpa en tidig XC90?

Av de tidiga XC90 så är det i princip d[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]