Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Haha sorry emwtur, du låter precis som jag :) Lovade mig själv att jag aldrig skulle ha en jävla volvo, och efter första bilen aldrig mer en kombi, men nu sitter jag här med en Volvo kombi endå... :)
Sålänge som det fungerar är det kul, och jag tror inte jag köpte en dålig bil.
Att jag kallade dig mästermekaniker var väl mest att du varit snäll och hjälpsam och förklarat för mig vad jag undrat :)

Luftfiltret, nja, tänkte mest på om det där pipercrossfiltert "tar mer hand om dom vitala delarna", om det är skitsamma på en sådan här motor så kan jag likaväl köpa biltemas filter. Biltemas kostade 80kr medans det där andra gick på lite över 400kr.

Kamaxeln, jo förra ägaren körde bara bilen på helgerna, han ägde väl den i 1 år, så den stod nog ganska mycket, men när den väl fick gå så gick den... :P

Termostatpackning köps imorgon på mekonomen och jag anser mig kompetent nog till att byta denna själv.

Oljeläckaget, tror faktiskt det kan vara som ni säger att det är dimma från locket, jag synade ingen packning när jag kollade där. Fixar en sådan också!

Då blir det sängen tidigt ikväll å en heldag på biltema haha, lovar er, kommer säkert handla "bra att ha saker" ändå :)

MVH
När ultraljudet visade att vårt andra barn var TVÅ .
så insåg jag att möjligheten att få tag i en bil med tre trepunktsbälten bak till en hyfsad budget var ganska begränsade...
Bidde en 855:a, och när sedan svärfar bara skulle behålla sin gamla 745:a för att den hade dragkrok, köpte vi den för "kostnaden att sätta drag på hans nya bil" att ha som andrabil.

Nåväl 855:an är kvar - men 745:an har nu bytts ut mot en 945:a
fast min "riktiga" bil är här :
http://hem.passagen.se/emwtur/Mini/minipics.html
/emwtur
Har kört på biltema olja samt filter och stift ett tag. Inget problem än sålänge (ta i trä!)
Enda jag fick höra, inför topplockspackningsbytet, var att inte köpa motorpackningar på biltema.

Var väl tydligen någon som fått göra samma ingrepp 2ggr pga kass packning. Ville inte chansa och köpte på mekonomen. :)

-

(Offtopic)
emwtur!: Sicken RÅ värsting! :D
Min sambo har haft en bil i snarlik storlek, säger bara: A112 ! *skratt*
timor skrev: Var väl tydligen någon som fått göra samma ingrepp 2ggr pga kass packning. Ville inte chansa och köpte på mekonomen.
Jag Köppte biltemas topplockspackning och satte i min B20. efter att ha konstaterat att första bytet gick åt skogen cik ja till biltema och krävde en ny, och när jag fick vatten i oljan ÄVEN med packning nummer 2 började jag tvivla och gick till bilia och beställde en helt orginal för 680kr ..

inget att rekomendera, kör bilia/ mekonomen från början så blir det billigare i längden med alla filterbyten och oljebyten som jag åkte på ....

i övrigt tycker jag biltemas grejjer funkar kalas :) dock kan biltemas oljestötdämpare ha lite kort livslängd, men visst, man får vad man betalar för 8)
Konstigt det där med biltemas topplockspackningar. Jag har bytt några sådana genom åren, och aldrig behövt göra om det. Likaså bekanta. Och nu rapporterar fler och fler att de inte håller måttet.
Kanske har jag haft tur, eller så har kvaliteten verkligen sjunkit de sista åren.
Köpa en tidig XC90?

Undvik 2016. Det är flertalet faktorer. Motor[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin[…]

Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]