Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
#26221
Matzen: Ser ut som bilen klarat sig rätt bra ändå. Om den som gör jobbet är duktig så kommer det nog bli bra :)
Användarvisningsbild
av Brainy
#26222
Måste säga detsamma, bilen ser ju ut att ha klarat sig betydligt bättre än vad jag såg på de första bilderna så även om jag inte är någon bilplåtslagare så lär jag nog förflytta mig till carmans sida...

/Anders

Edit: Farsgubben smällde med sin opel under slutet av 80-talet då han i en korsning fick en bil i sidan. Den bilen gick enligt honom aldrig så bra som den gjorde efter att den reparerats.
Användarvisningsbild
av CarMan
#26224
somsagt så är det ju dyra grejor när man lagar bilar, så vi får väll se om pengarna räcker till att lagaden eller ej.

men vad jag kan tyda av kortena så är A-stolparna inte flytade.
det är bara rambenen som viktihopsig, troligen drar man ut dom & då får man fjädertornen på rätt ställe (nog bara högen som sittern nån mm fel.)
sen kaparman & sätter dit nya ramben framför fjädertornen.

hjälpram & länkarmar, samt fjäderben & spindlar med lager är nog bara skrot.
styrväxeln sitter långt bak & kan ha klaratsig, därimot bör p-ändar bytas fast dom kan se hela ut (här brukar försäkringsbolaget sätta sig på tvären, dom vill inte byta saker som ser hela ut)

främrerör/kat kan eventuelt ha kröktsig.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#26250
CarMan skrev:somsagt så är det ju dyra grejor när man lagar bilar, så vi får väll se om pengarna räcker till att lagaden eller ej.

men vad jag kan tyda av kortena så är A-stolparna inte flytade.
det är bara rambenen som viktihopsig, troligen drar man ut dom & då får man fjädertornen på rätt ställe (nog bara högen som sittern nån mm fel.)
sen kaparman & sätter dit nya ramben framför fjädertornen.

hjälpram & länkarmar, samt fjäderben & spindlar med lager är nog bara skrot.
styrväxeln sitter långt bak & kan ha klaratsig, därimot bör p-ändar bytas fast dom kan se hela ut (här brukar försäkringsbolaget sätta sig på tvären, dom vill inte byta saker som ser hela ut)

främrerör/kat kan eventuelt ha kröktsig.
Sen är det ju kylare, nya skärmar, ny huv, nytt kylarpaket, Sen har ju påsarna smällt, så det är ju byta. Bältesspännarna måste bytas, då de oxå är pyro. Är det passargearbag så måste instrumentpanelen bytas oxå.
Jag tror den blir inlöst. Med arbete lack och delar så är det nog mest ekonomiskt.

//Branx som iaf har varit med och riktat och lagat ett par nyare volvo bilar.
av matzen10
#26262
Japp, det var lättare att skicka upp bilderna så ni själva kunde se. Jag har för dålig erfarenhet för att bedöma hur mycket smälld den är. Men vackert e de inte! Å andra sidan var det ju tur att Escorten hade tappat avgassystemet och stod hemma i garaget; hade jag åkt den hade jag nog blivit integrerad i motorn.

---> Matz
av matzen10
#26308
Bilen har under torsdagen besiktigats av Volvias skadeinspektör, tillsammans med verkmästaren. Verkmästaren presenterade en preliminär kostnadskalkyl som inspektören ställde sig tveksam till.
Dock ska både inspektören och verkmästaren återgå till ritbordet och se om en lösning så båda accepterar kan komma till stånd.

Nu börjar då så smått känslan av att leta efter likvärdig bil infinna sig..Har tittat lite på Internet och inte riktigt funnit något intressant, vare sig i Sverige eller nedåt i Europa. Däremot hittade jag en firma i Californien som hade lite en exemplar. Men å andra sidan får man ju ta en importfirma till hjälp så ev. förtjänst uteblir nog relativt det svenska priset. Men det finns så få AWD:er (S60) ute på marknaden!
Ska försöka leta reda på fler länkar och kolla.. Har frågan om import varit uppe förut? Vågar man? Har någon här erfarenhet av importfirma eller importerat själv? Jag ska kolla i forumen mer noggrant! Hittar jag ingen uttömmande tråd så återkommer jag med en ny!

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
#26310
branx skrev:
CarMan skrev:somsagt så är det ju dyra grejor när man lagar bilar, så vi får väll se om pengarna räcker till att lagaden eller ej.

men vad jag kan tyda av kortena så är A-stolparna inte flytade.
det är bara rambenen som viktihopsig, troligen drar man ut dom & då får man fjädertornen på rätt ställe (nog bara högen som sittern nån mm fel.)
sen kaparman & sätter dit nya ramben framför fjädertornen.

hjälpram & länkarmar, samt fjäderben & spindlar med lager är nog bara skrot.
styrväxeln sitter långt bak & kan ha klaratsig, därimot bör p-ändar bytas fast dom kan se hela ut (här brukar försäkringsbolaget sätta sig på tvären, dom vill inte byta saker som ser hela ut)

främrerör/kat kan eventuelt ha kröktsig.
Sen är det ju kylare, nya skärmar, ny huv, nytt kylarpaket, Sen har ju påsarna smällt, så det är ju byta. Bältesspännarna måste bytas, då de oxå är pyro. Är det passargearbag så måste instrumentpanelen bytas oxå.
Jag tror den blir inlöst. Med arbete lack och delar så är det nog mest ekonomiskt.

//Branx som iaf har varit med och riktat och lagat ett par nyare volvo bilar.
jag tog inte med domsaker som syns. men vist är bagarna en dyr historja så det är altid bra att nämna.
jag tänkte främst på hur komplistrad/enkelt det borde vara att få bilen i samma skick den var innan.
av matzen10
#26376
Haft förhör med trafikpolisen idag som verkar lovande iaf. Två vittnen har förhörts under veckan och deras versioner stämmer väl överens med min. Vilket känns som en lättnad i detta läget, även om jag aldrig tvivlat på att jag hade grönt.
Enligt polismannen kan det bli fråga om två olika scenarion här, för motparten (med en ytterligt liten reservation för att förhör med motparten kan ändra utgången):
1, Anklagan om rödljuskörning, som är den mildare formen av anklagelse.
2, Åtal för vårdslöshet i trafik.

Som en parentes kan nämnas att jag, personligen, kan dra motparten inför skranket för "vållande till kroppsskada". Då inget blev brutet så går det inte per automatik, då. I mitt fall så ska besvären och sjukskrivningen vara "relativt långvarig" för att åklagaren ska bifalla detta. I nuläget finns det ingen grund alltså. Olägenheterna som finns för mig i dagsläget regleras alltså via försäkringsbolagen, enligt polismannen.

Så ser det ut i dagsläget och så här funkar eftermälet, så här långt. Återkommer med mer info framgent.

p.s. Körkortet för motparten är inte indraget i dagsläget. Han ska förhöras först innan ärendet lämnas till Länsstyrelsen för beslut om ev. indragning. Indragning görs alltså inte av polis vid sådana här situationer d.s

M V H
---> matz
Användarvisningsbild
av A80TD
#26429
matzen10 skrev:Bilen har under torsdagen besiktigats av Volvias skadeinspektör, tillsammans med verkmästaren. Verkmästaren presenterade en preliminär kostnadskalkyl som inspektören ställde sig tveksam till.
Dock ska både inspektören och verkmästaren återgå till ritbordet och se om en lösning så båda accepterar kan komma till stånd.

Nu börjar då så smått känslan av att leta efter likvärdig bil infinna sig..Har tittat lite på Internet och inte riktigt funnit något intressant, vare sig i Sverige eller nedåt i Europa. Däremot hittade jag en firma i Californien som hade lite en exemplar. Men å andra sidan får man ju ta en importfirma till hjälp så ev. förtjänst uteblir nog relativt det svenska priset. Men det finns så få AWD:er (S60) ute på marknaden!
Ska försöka leta reda på fler länkar och kolla.. Har frågan om import varit uppe förut? Vågar man? Har någon här erfarenhet av importfirma eller importerat själv? Jag ska kolla i forumen mer noggrant! Hittar jag ingen uttömmande tråd så återkommer jag med en ny!

M V H
---< Matz
Vet inte om jag kan vara till någon hjälp, men jag köpte min bil i Tyskland och är ganska nöjd. Det var iofs en V70 D5.

Tack för en läsvärd tråd och hoppas allt löser sig till det bästa :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]

Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]