Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av madbuddy
Bilen börjar ibland ryka kraftigt och börjar rycka vid belastning på 4:an och 5:an, verkar som om det oftast inträffar innan motorn har blivit riktigt varm.
Det händer aldrig när man kört en stund.
Motorn är en 230f tror jag!
Hoppas nogon kan hjälpa mig! :x
av Ebbe
Vit eller svart/grå rök? Tar den mycke olja? Försvinner det kylarvätska?
Har du onormalt hög bensinförbrukning? Är den svårstartad? När kollade du tändstiften senast?
Ebbe
Användarvisningsbild
av madbuddy
Tjena Ebbe!
Den tar inget vatten eller olja, är heller inte svårstartad.
Röken är nog mera mörk än ljus vill jag nog påstå, borde kanske skrivit detta direkt. Sorry!
Kan det vara någon kallstartventil eller givare till densamma, vet inte riktigt soppa-förbrukningen eftersom tankmätarn strular som vanligt!
Men den verkar inte ta överdrivet mycke soppa.
av Bo Germundson
Hej!

Jag har samma fel. Vid belastning på 4:an och 5:an hackar och ryker det.
Jag har bytt bakre och främre bensinpumpen, bytt tändstift kolllat fördelarlock utan att det har blivit bättre. Är det ett tändningsproblem?
Kan det vara tändmodulen? Någon som vet?

Mvh Bosse
av Ebbe
jag börjar tro att felet antingen är nån spridare som ger fel sprutbild eller att styrelektroniken lever sitt eget liv. Håller just nu på med en 245 med 230F - motor. Har liknande problem, men värre och på alla växlarna!
Har bytt stift, lock,rotor, spole, kablar utan resultat. Skulle vara intressant att prova en ny styrbox och en ny LMM.
Få se vad man kan göra i helgen!
Ebbe

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kö[…]

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]