Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjädersäten fick jag på mekonomen för (?) 360 eller ca700 kronor för båda. originalet på volvo -- vet inte vad det kan kosta men ibland är just originalet billigare än alternativen. volvos art nr är: 8646713 1 ( om jag har rätt) men det är lätt att kolla på Bilia. rep.kostnader? ja... jag har en brå mekaniker i kroatien så allt som ska fixas samlas i bagaget inför semmesteresan. så allt fixas medan jag badar & solar och dessutom billigt och bra... (he he kan man - så kan man...)
eltoro2 skrev:fjädersäten fick jag på mekonomen för (?) 360 eller ca700 kronor för båda. originalet på volvo -- vet inte vad det kan kosta men ibland är just originalet billigare än alternativen. volvos art nr är: 8646713 1 ( om jag har rätt) men det är lätt att kolla på Bilia. rep.kostnader? ja... jag har en brå mekaniker i kroatien så allt som ska fixas samlas i bagaget inför semmesteresan. så allt fixas medan jag badar & solar och dessutom billigt och bra... (he he kan man - så kan man...)
De priset var väll inte så farligt, ska ut till volvo imörn o kika litet. Jo bytte olja på min T5 i kroatien, vart förvånad hur billigt det var, samt att det gjordes på volvo verkstad. Men för mina klonk problem får min Bosnier farsa fixxa detta då han är mekaniker o jobbar själv med det här dagarna inn och ut, tänkte vara fräck o fixxa det själv men nuvete jag fan,blir nog bäst om han grejjart, jag får inskaffa varorna!
På min Volvo S80 -00 har de övre lagren till fjädrarna givit upp med "klonk" som följd.

Verkstaden vill ha 3500:- för material och arbete (bägge sidorna).
Jon-Evert skrev:På min Volvo S80 -00 har de övre lagren till fjädrarna givit upp med "klonk" som följd.

Verkstaden vill ha 3500:- för material och arbete (bägge sidorna).
*hmmmm*

Ska man förresten behöva lämna in kärran, betala 3500 kronor för att få fjäderbenslagringarna bytta eller kan man utan större svordomar utföra denna operation själv?

Biltema tar 449:- st för fäderbenslagringarna och Mekonomen 849:-.

För 3500:- och eget arbete skulle man ju kunna passa på att byta både fjädrar och stötdämpare oxå (vilket kanske är läge när bilen närmar sig 20000 mil...)

Min önskan nu är alltså om någon kan svara på svårighetsgraden vad gäller att byta dessa fjäderbenslagringar. Är det bara lossa två bultar ner till på stötdämparen, släppa muttrarna uppe under huven och låta fjäderbenet komma ner?

Framvagnsinställning efteråt?

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]