Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
accentor skrev:Går i sama funderingar även om det lutar åt lite äldre bilar. Har varit helt inriktad på en V70 MY06 då dessa nu utbjuds rikligt till bra priser. Fick dock ett erbjudande av en kollega som ledsnat på sin XC90 2,5T (8000mil) för 125tkr som känns som ett otroligt bra pris. Med tre barn lockar inte minst 7 säten och ett ba baksäte oerhört.
Jag ser dock att en del avråder från XC90 MY03-04. Vad är de vanligaste felen? Vad ligger servicekostnaderna på jämfört med V70?
Några saker att kolla och tänka på:
- Krängningshämmarstag (länkar) runt om
- Hjulnav, lyssna noga efter "ticks"
- Nivåmat (stötdämparna bak, dyra att byta om de läker)
- Vinkelväxel (AWD), testa att AWD funkar som den ska, dyrt!
- Styrleder
- Stolsvärmen
- Stereo, cd och eventuell Navi, lyser alla knappar?
- Fäll mekanismen på tredje raden
- Dörrlås
- Är fjäderbenen fram isolerade? Borde vara gjort på garanti. Tar bort slammer och vägljud.
- På långmilare kan automatlådan krångla. Testa alla växlar manuellt.
- Bromsklossar och skivor
- Om det saknas stänkskydd kan ljuddämparburken längst bak ta stryck, kolla efter rost.

Överlag så lyssna efter slammer och oljud från hjulupphängningen, det är oftast i den regionen det börjar.

Servicekostnader varierar mellan motorer och verkstäder, tror de överlag är lite högre än V70. Vi betalade runt 3000 vid 4k mil och ca 4000 vid 6k mil (D5).

Bensinare är mycket billigare än dieslarna eftersom förbrukningen är så hög. Kolla på KVD vad de tycker den är värd så får du iaf en liten referens.
av stefang
cdresor skrev:Vi är en familj på 3 barn (9,5,2) som puttrar omkring i en Scenic -02. Nu tänkte vi skaffa en Volvo och det verkar som om man kan få en ny V70 (vi funderar på en 2.4D alt 2.5FT) till samma pris som en XC90 (-07 eller -08, D5). Men nu kan vi inte bestämma oss. För ett par långa resor per år (fjällen, europasemester) kändes XC90 mer tilltalande pga kupéutrymmet men å andra sida uttryckte sig vår bilmek (fd Biliaanställd) med orden "skitbil" om just den bilen pga att så mycket går sönder på den.

Vi kompletterar gärna med ytterligare funderingar (jag har en känsla av att detta kan bli det första forum min fru engagerar sig i) men nu välkomnar vi alla tankar kring ämnet!

Tack på förhand
obeslutsamma familjen ?:-/
Hej, jag har precis som du 3 barn och gör några fjällresor etc per år. XC90 är en fantastik bil för oss och våra behov. Hade V70n förut men den bytte till XC90 när vi fick tredje barnet. Vi hade inte fått plats i en V70 i dag.

Enda problemet jag har haft är är vindbrus från ett fönster, åtgärdades på garantin. Backvarnaren (smuts/vatten/is) och RTI:n lever sitt eget liv ibland men det verkar höra till moderna bilar.

Satsa på -07 (facelift) eller nyare och m-testa innan köp.
av DB1
Vi har två, visserligen mindre barn, som därför kräver lite mer plats för barnstolar etc. Vi har en V70N och det är gränsfall att vi får plats när det gäller kupéutrymmet, hade varit uteslutet med 3 barn.

//Daniel
av dinkytoys
Vi är en familj på 5 och har nyss tagit steget från V70N till XC90 och transporterna är som natt och dag i jämförelse.
Just flexibiliteten med last och passagerarutrymmet i en 7 sits XC90 är en stor familjs dröm och jag har inte sett någon bil som kan matcha detta samtidigt med en mycket god komfort.

Det är dock en ganska stor skillnad i driftskostnader mellan en typisk XC90 och en typisk V70.
av cdresor
Vi har varit alltmer obeslutsamma. Vi gjorde en avstickare via E-klassmerca, BMW X5 (båda beg förstås) och efter att vi hyrt en V70 och kört fast i Norrland verkar XC90 vara vårt val om vi fastnar för Volvo. Så nu väntar vi tills rätt tillfälle kommer ....Det ligger en hel del bilar ute sedan en längre tid, men handlarna verkar inte vilja sänka priserna. Får se vem som har bäst tålamod :twisted:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad är eran prioritering.

Massor av markfrigång i skogen ala Jeep, XC70, X5 eller räcker det med AWD det finns ju till V70, då kör man inte fast innan man blir hängande på underredet och det ska grymt mycket till.

XC90/XC70/XC60 finns ju som 2-hjulsdriva bilar nu om man bara behöver markfrigång.

Spelar förbrukningen någon roll alls???

Behöver ni utrymme ala buss? typ 7 sittplatser? eller räcker stort bagage ala V70?
av cdresor
Vår första prioritering var säkerhet, så vi ville helt enkelt ha en större bil än Scenic. Så egentligen är "allt" bättre än den. Om vi kunde bestämma oss för att vi måste ha 7 säten vore valet klart, men lite tvekar vi. Det blir mycket stadskörning vilket i sig talar emot XC90, men om det nu blir den måste det nog bli diesel. Men skatten blir ju inte den lägsta.
Priset för en -07 kring 2500 mil verkar kosta kring 300k, så nu blir priserna attraktiva. Vi får se.
Användarvisningsbild
av dazw01
Bytte själv ifrån en V70 till en XC90, kan inte säga annat än grymt nöjd... lastutrymmet.. höjden är grymt skönt att ha.. framförallt med barn =)
Ju större och desto dyrare... desto mer kan du spara idag.. köper du via bilia så får du även 24mån maxitrygg =)

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]