- mån 16 feb 2009, 20:15
#261489
- Krängningshämmarstag (länkar) runt om
- Hjulnav, lyssna noga efter "ticks"
- Nivåmat (stötdämparna bak, dyra att byta om de läker)
- Vinkelväxel (AWD), testa att AWD funkar som den ska, dyrt!
- Styrleder
- Stolsvärmen
- Stereo, cd och eventuell Navi, lyser alla knappar?
- Fäll mekanismen på tredje raden
- Dörrlås
- Är fjäderbenen fram isolerade? Borde vara gjort på garanti. Tar bort slammer och vägljud.
- På långmilare kan automatlådan krångla. Testa alla växlar manuellt.
- Bromsklossar och skivor
- Om det saknas stänkskydd kan ljuddämparburken längst bak ta stryck, kolla efter rost.
Överlag så lyssna efter slammer och oljud från hjulupphängningen, det är oftast i den regionen det börjar.
Servicekostnader varierar mellan motorer och verkstäder, tror de överlag är lite högre än V70. Vi betalade runt 3000 vid 4k mil och ca 4000 vid 6k mil (D5).
Bensinare är mycket billigare än dieslarna eftersom förbrukningen är så hög. Kolla på KVD vad de tycker den är värd så får du iaf en liten referens.
accentor skrev:Går i sama funderingar även om det lutar åt lite äldre bilar. Har varit helt inriktad på en V70 MY06 då dessa nu utbjuds rikligt till bra priser. Fick dock ett erbjudande av en kollega som ledsnat på sin XC90 2,5T (8000mil) för 125tkr som känns som ett otroligt bra pris. Med tre barn lockar inte minst 7 säten och ett ba baksäte oerhört.Några saker att kolla och tänka på:
Jag ser dock att en del avråder från XC90 MY03-04. Vad är de vanligaste felen? Vad ligger servicekostnaderna på jämfört med V70?
- Krängningshämmarstag (länkar) runt om
- Hjulnav, lyssna noga efter "ticks"
- Nivåmat (stötdämparna bak, dyra att byta om de läker)
- Vinkelväxel (AWD), testa att AWD funkar som den ska, dyrt!
- Styrleder
- Stolsvärmen
- Stereo, cd och eventuell Navi, lyser alla knappar?
- Fäll mekanismen på tredje raden
- Dörrlås
- Är fjäderbenen fram isolerade? Borde vara gjort på garanti. Tar bort slammer och vägljud.
- På långmilare kan automatlådan krångla. Testa alla växlar manuellt.
- Bromsklossar och skivor
- Om det saknas stänkskydd kan ljuddämparburken längst bak ta stryck, kolla efter rost.
Överlag så lyssna efter slammer och oljud från hjulupphängningen, det är oftast i den regionen det börjar.
Servicekostnader varierar mellan motorer och verkstäder, tror de överlag är lite högre än V70. Vi betalade runt 3000 vid 4k mil och ca 4000 vid 6k mil (D5).
Bensinare är mycket billigare än dieslarna eftersom förbrukningen är så hög. Kolla på KVD vad de tycker den är värd så får du iaf en liten referens.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936