Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
Tomas L skrev:
Thho skrev: Svårt att bestämma Er?

Har aldrig förstått mig på detta eviga provkörande och jämförande som om bilköpet skulle vara nån form av logiskt beslut. Ibland får jag flash-backs från då jag var 18-år (och inte hade råd att köpa bil) och bilprovkörning var bland det häftigaste man kunde göra.

Hur gör ni andra då ni köper bil? Själv brukar jag knalla in i en bilhall då andan faller på, hittar jag en bil som jag gillar så köper jag den. Har ALDRIG provkört en bil i syfte att försöka avgöra om jag ska köpa just den bilen eller någon annan konkurrerande modell. Herre g-d, det finns väl i stort sett inga bilar som inte klarar en transport mellan A och B. Frågan är väl om man ska ha en S, M, L, XL eller XXL storlek på bilen.

Senaste bilköpet var iofs via Blocket och kunde ha blivit i stort sett vilken hyfsat ny bil som helst i mellanklasskombiklassen, men slumpen avgjorde och det blev en V70II D5 AWD. Flög från Sthlm till Helsingborg för att köpa bilen och första frågan efter att jag gått ett varv runt bilen var "..ja ska vi ta en sväng då..?" Varför det undrade jag, är det något fel på bilen? Jag vet väl hur en modern bil känns att köra och skulle det vara så att jag sedan inte gillade bilen så är det ju bara att byta.

Annat är det väl om man köper bilar med 5-10-15 år på nacken, då kan jag motivera en provkörning men nya bilar????
Orsaken till att det tar tid är vi inte har hittat den bil som vi vill ha, bl a beroende på dragvikter. Vi ska köpa två bilar för sammanlagt 800.000-900.000 kr och då är det väl knappast overkill att låna hem dem en helg? Men OK, min flickvän är på samma nivå som dig, hennes krav är att det är "en röd bil". :mrgreen:

Samtidigt är det motsägelsefullt att flyga från Stockholm till Helsingborg bara för att köpa en bil när det enda som är viktigt är om det är "S, M, L, XL eller XXL" på bilen. Slut bilar i Stockholm? Ingen bil som klarade transport mellan A och B? Att sätta sig på ett flyg för att köpa bil men inte "bemöda" sig med att provköra bilen är...ja, vi har väl olika åsikt om vad som är klokt eller inte.
Oki doki! Dragvikter ja...upptäckte faktiskt att V70II D5 AWD Aut MY08 bara får dra ca 1100 kg. Det kanske jag hade upptäckt innan jag köpte bilen om jag kollat lite men det är inget större problem. Har en Merca som får dra 1500 kr och räcker inte det får man väl ta kort för tyngre släp, då får den dra drygt 2 ton.

Jo det är nog overkill enligt mig. Vad ska ni göra med bilarna en hel helg? Verkar som slöseri med tid. Packa ryggan och ta en tur på långfärdsskridskorna istället eller ta med frugan till ett Spa över helgen istället.

En röd bil blir nog bra ska du se :P

Ja jo Helsingborg kanske var att ta i men jag satt och browsade på nätet i ett annat ärende då jag snubblade över bilen på Blocket, fullutrustad med 800 mil och tre månader gammal för 290´ (nypris ca 440-450´). Tyckte faktiskt det var värt en resa till Helsingborg då motsvarande bilar annonserades ut för 360-420´vid det tillfället.

Det var frugan som ville ha en bil och hennes kravlista var ganska omfattande: Kombi, automat och bra stereo :D sen får du köpa vilken bil du vill.
Användarvisningsbild
av Thho
andreas_lofgren skrev:På ett sätt förstår jag Thhos syn på saken. Alla bilar idag är bra (så länge du tittar i hyffsade prisklasser) och skillnaderna mellan dem är bara nyanser inom vissa områden. Man åker sannolikt precis lika bra i en Audi A6 som en Volvo V70 till 99%.

På det här forumet (och många andra) är dock folk väldigt intresserade av bilar och just letandet efter en bil som känns 100% rätt och inte 99% rätt är snarare ett nöje än en belastning.
Ja bil som bil!

De flesta/många diskussionerna på detta (och andra liknande) forum tar sin utgångspunkt i föreställningen att man med fakta och logiska argument kan bestämma vilken bil som är bäst! Det går ju inte. Bilköp är ett i grunden högst orationellt beslut och styrs till största delen av känslor vilket förklarar den upprördhet som vissa forummedlemmar uppvisar då deras köp/åsikter ifrågasätts.

Många försöker med bra eller mindre bra argument BEVISA att VOLVON de just köpt (eller lika ofta; önskat att de hade råd att köpa) är lika bra som en motsvarande modell från BMW eller annat premiummärke. Det är en i grunden hopplös argumentation då en BMW på garageuppfarten ALLTID slår en Volvo i grannens ögon. Även om den objektivt sett är lika bra eller tom bättre.

Har faktiskt lite förståelse för bilförsäljarnas trötta och nonchalanta attityd (även om jag personligen tycker det är bedrövligt) när de troligen dagligen utsätts för potentiella köpare med tusen frågor och som ska hålla på och provköra och fjanta sig. Köpte en LCD-tv för någon månad sedan och hamnade i kön bakom två par som i nästan 40 minuter ställde frågor och gick runt och försökte jämföra bilden och frågade om anslutningsmöjligheter osv. Båda paren avslutade sin säljarterror med att be om broschyrer(?). Finns såna fortfarande, allt finns ju på nätet. Borde finnas särskilda butiker för obeslutsamma.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Borde finnas särskilda butiker för obeslutsamma.
Haha bra inlägg Thho!! :-)-) :-)))))

Självklart tycker vissa att en V70 är en bättre bil än en BMW E61, lika självklart som vissa tycker tvärtom medan den tredje ska ha en A6 eller W211 till varje pris. Bilköp handlar väldigt mycket om känslor, absolut. För vad har man för glädje av en bil med en "fet" spec om man inte gillar att se den på uppfarten...?
Livet är som en radio - allt handlar om inställning
Användarvisningsbild
av Thho
Livet är som en radio - den va bra!

Nog OT nu THHO.

XC60 vs Q5 skulle det handla om. Provkör ju som sagt inte bilar i syfte att utröna vilken bil som är det bästa köpet men kör av olika anledningar en hel del olika bilar.

Körde en hel del med Q5:an innan lanseringen och har nu kört XC60 en del (inte lika mycket dock). Det är en ok bil på det hela taget. Designen är ju en fråga om tycke och smak men mitt intryck är att framdelen är bra, faktiskt lite fräsch men bakdelen är en katastrof. Designmässigt samma uppgivna stil som min V70II som ser ut som en gammal Mitsubishi Galant. Hade Volvos designers slut på idéer? Det som KAN diskuteras är nyttan av de små skyttegravsgluggarna till bakre sidorutor. Baksätespassagerarna sitter ju i en bunker.

Q5:an å andra sidan lider väl lite av AUDI's tråkighetsstil. Välbyggt, kvalitet och klanderfritt men TRÅKIGT.

XC60 invändigt rätt ok men kassa stolar och att ej välja GPS torde väl göra bilen osäljbar. Varför inte trycka in en infoskärm i alla fall, nu är det ju straffbart fult utan GPS.

Körmässigt är båda bra. Volvon mer åt komforthållet, Q5 lite stötigare. Båda pinsamt trånga. Volvos motorer har avhandlats på längden och tvärsen och gör ingen glad. Q5:an ska helst ha 3.0 TDI men då blir den dyr.

Fattar iofs att man köper XC60/Q5 för att det är nya bilmodeller men är det inte lite vilja men inte kunna över dessa bilar? Objektivt erbjuder väl varken XC60 eller Q5 några avgörande egenskaper som inte motsvarande vanliga kombimodell (V70/A4-6) kan erbjuda för i runda sommor samma pengar.

Sen blir man lite konfunderad över VOLVO's reklam för XC60. Snålast i klassen och säkraste bilen i världen. Måste väl vara straffbart att ljuga så i reklamen?
Användarvisningsbild
av halmstaden
Ja volvos marknadsföring/toyotas stämning har vi ju diskuterat i en annan tråd.. bottnade tydligen i att volvo gjorde detsamma mot toyota för inte så länge sen.
Sedan kan man diskutera hur volvo menar med "klass". Snålare än de tre premiumtyskarna är väl XC60 FWD i varje fall, på pappret dvs. Volvos pressmeddelande angående kampanjen kan du läsa här, om du inte redan gjort det: http://www.newsdesk.se/pressroom/volvo_ ... bil-271622
Fattar iofs att man köper XC60/Q5 för att det är nya bilmodeller men är det inte lite vilja men inte kunna över dessa bilar? Objektivt erbjuder väl varken XC60 eller Q5 några avgörande egenskaper som inte motsvarande vanliga kombimodell (V70/A4-6) kan erbjuda för i runda sommor samma pengar.
Nu är ju inte ett bilköp något "objektivt" köp på något sätt, men alla tycker ju inte om XC60/Q5 och du verkar inte föredra en sån före någon mer praktisk bil. Lite svensson-stämpel på det :lol: (BE) :-)-)
Så länge inte Chris ****** når Volvo är jag glad på tal om design. :???: :shock:

MVH
Användarvisningsbild
av Tomas L
Thho skrev: Jo det är nog overkill enligt mig. Vad ska ni göra med bilarna en hel helg? Verkar som slöseri med tid. Packa ryggan och ta en tur på långfärdsskridskorna istället eller ta med frugan till ett Spa över helgen istället.
Stackars dig, har du så ont om tid!? Hur jobbigt är det att köra en ny bil en helg? Vad är det som säger att vi inte kan ta bilen för att åka till ett "spa"? Vi hade tänkt passa på att ta en längre längre tur och besöka en stad för lite shopping, i övrigt lever vi normalt och gör det vi brukar göra. Det är ju så vi ska använda den nya bilen, det är ju inte så att vi ägnar helgen åt att montera loss motorn och provköra den i bänk.

Thho skrev:Ja jo Helsingborg kanske var att ta i men jag satt och browsade på nätet i ett annat ärende då jag snubblade över bilen på Blocket, fullutrustad med 800 mil och tre månader gammal för 290´ (nypris ca 440-450´). Tyckte faktiskt det var värt en resa till Helsingborg då motsvarande bilar annonserades ut för 360-420´vid det tillfället.
Vad är viktigast för dig, tid eller pengar? Det blev inget spa den helgen? :mrgreen: Du hittar en bil som är onormalt billig, tar dig tid att sätta dig på ett flyg för att köpa den men bemödar dig sedan inte med en provkörning...? Vad finns det för rimliga skäl att inte ta en provtur, om än väldigt kort?
Thho skrev:Har faktiskt lite förståelse för bilförsäljarnas trötta och nonchalanta attityd (även om jag personligen tycker det är bedrövligt) när de troligen dagligen utsätts för potentiella köpare med tusen frågor och som ska hålla på och provköra och fjanta sig.
Jag vet inte riktigt vad poängen med ditt argumenterande är, bevisa att du har så mycket pengar att du inte behöver bry dig när du köper bil, hus, TV och kläder? Om bilar är helt ointressanta, vad gör du på ett forum för bilintresserade? Det intryck du ger är att vara just "trött och nonchalant". Har du verkligen tid att hänga på forum där vi andra "fjantar" oss hela tiden?
Thho skrev:Borde finnas särskilda butiker för obeslutsamma.
Men det är ju det som butiker är till för! Varför gick du ens till en butik när du kan gå in på första bästa hemsida för elektronik och klicka på "LCD-TV" och sedan "beställ"? Du slipper nonchalanta säljare, läsa broschyrer, bry dig om specifikationer eller få din värdefulla tid ödslad av osympatiska främlingar i kön. Har du funderat på en personal shopper? Lämna en budget och säg "köp bil storlek M" eller "Köp skjorta storlek S". Då har du all tid i världen till långskridskoåkning till närmaste Spa eller skriva inlägg om hur larvigt det är att vara intresserad och insatt. :-)-) Jag antar att alla har ett visst behov av att hävda sig själv på något sätt. Back to topic, hoppas jag.
Användarvisningsbild
av Thho
Tomas L skrev:
Thho skrev: Jo det är nog overkill enligt mig. Vad ska ni göra med bilarna en hel helg? Verkar som slöseri med tid. Packa ryggan och ta en tur på långfärdsskridskorna istället eller ta med frugan till ett Spa över helgen istället.
Stackars dig, har du så ont om tid!? Hur jobbigt är det att köra en ny bil en helg? Vad är det som säger att vi inte kan ta bilen för att åka till ett "spa"? Vi hade tänkt passa på att ta en längre längre tur och besöka en stad för lite shopping, i övrigt lever vi normalt och gör det vi brukar göra. Det är ju så vi ska använda den nya bilen, det är ju inte så att vi ägnar helgen åt att montera loss motorn och provköra den i bänk.

Låter trevligt, då behöver jag inte oroa mig. Trodde helt allvarligt att ni skulle plocka isär bilen och dissektera den.
Thho skrev:Ja jo Helsingborg kanske var att ta i men jag satt och browsade på nätet i ett annat ärende då jag snubblade över bilen på Blocket, fullutrustad med 800 mil och tre månader gammal för 290´ (nypris ca 440-450´). Tyckte faktiskt det var värt en resa till Helsingborg då motsvarande bilar annonserades ut för 360-420´vid det tillfället.
Vad är viktigast för dig, tid eller pengar? Det blev inget spa den helgen? :mrgreen: Du hittar en bil som är onormalt billig, tar dig tid att sätta dig på ett flyg för att köpa den men bemödar dig sedan inte med en provkörning...? Vad finns det för rimliga skäl att inte ta en provtur, om än väldigt kort?

Tid skulle jag tro men eftersom tid är viktig för mig har jag sett till att alltid ha tid tillgänglig (jmf pengar). Åkte på morgonen (torsdag) och var hemma i Sthlm tidig eftermiddag så du har väl iofs rätt i att det var bortkastad tid. Timlönen var dock hyfsad så jag ser inget problem i det. Bilen var ett par månader gammal och hade gått 800 mil så en provkörning kändes meningslös. Skulle det vara nåt fel så finns ju garantin. Körde faktiskt bilen till banken från företaget då den skulle betalas så det kan väl kanske räknas som provkörning då
Thho skrev:Har faktiskt lite förståelse för bilförsäljarnas trötta och nonchalanta attityd (även om jag personligen tycker det är bedrövligt) när de troligen dagligen utsätts för potentiella köpare med tusen frågor och som ska hålla på och provköra och fjanta sig.
Jag vet inte riktigt vad poängen med ditt argumenterande är, bevisa att du har så mycket pengar att du inte behöver bry dig när du köper bil, hus, TV och kläder? Om bilar är helt ointressanta, vad gör du på ett forum för bilintresserade? Det intryck du ger är att vara just "trött och nonchalant". Har du verkligen tid att hänga på forum där vi andra "fjantar" oss hela tiden?

Poängen är väl att alla klagar på trötta och nonchalanta bilförsäljare men att jag kan ha "viss" förståelse för deras beteende, precis som jag skrev. Jag kan inte påstå att jag är särskild förtjust själv då jag som kund kommer in och vill köpa en bil bara för att mötas av totalt ointresse. Har jobbat en hel del med bilsäljare och hört hur vanligt det är med "titt****". Nu vill jag väl inte påstå att någon här på JR är sådan men det finns väl lite tendenser kanske.

Kan inte se att jag givit intryck av att INTE vara bilintresserad. Jag är mycket bilintresserad men när det gäller familjebilarna (Volvo och MB i nuläget) ser jag nog dessa mest som just transportmedel. Hindrar iofs inte att jag uttrycker åsikter om bilen/bilarna. Tycker faktiskt att det är ganska kul att läsa allas inlägg och käftar kanske emot mest för skojs skull ibland.

Jag har väl inte direkt påstått att jag har så mycket pengar att jag inte behöver bry mig men går jag till en bilhandlare för att köpa en bil är jag beredd att fatta beslut direkt. Behöver inte ställa tusen frågor och be om alla broschyrer som finns

Thho skrev:Borde finnas särskilda butiker för obeslutsamma.
Men det är ju det som butiker är till för! Varför gick du ens till en butik när du kan gå in på första bästa hemsida för elektronik och klicka på "LCD-TV" och sedan "beställ"? Du slipper nonchalanta säljare, läsa broschyrer, bry dig om specifikationer eller få din värdefulla tid ödslad av osympatiska främlingar i kön. Har du funderat på en personal shopper? Lämna en budget och säg "köp bil storlek M" eller "Köp skjorta storlek S". Då har du all tid i världen till långskridskoåkning till närmaste Spa eller skriva inlägg om hur larvigt det är att vara intresserad och insatt. :-)-) Jag antar att alla har ett visst behov av att hävda sig själv på något sätt. Back to topic, hoppas jag.
Jo det har du rätt i och finns inte prylen eller vad det nu är i butik så beställer jag gärna via nätet. Är tyvärr lite otålig så köper jag något vill jag gärna ha det DIREKT, inte vänta ett par dar på ett paket. Hade faktiskt en Personal Shopper på NK som funkade perfekt men han slutade tyvärr. Nä det är inte larvigt att vara intresserad och insatt. Försöker själv vara det men det kan ju gå till överdrift i vissa fall. Jag menar - köpa en bil - hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
para skrev:Tråden har ju spårat ur fullständigt.............. men imorgon läggar jag en beställning på
en Audi Q5 2,0Tdi S-tronic.

Hur går det för er andra? Har ni bestämt er?
Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Vi får försöka bortse från motorerna och se vad vi tycker om respektive bil när vi direkt kan gå från en bil till en annan. Nu är det drygt 3 månader mellan provkörningarna. Jag börjar luta allt mer mot XC60 medan min kollega är mer förtjust I Q5. Men det kan ändras fort... :)
Förstår mig inte på din kollega.... varför beställer han inte en Q5 om han gillar den.

Kronan faller ju som en sten varje dag och är snart helt värdelös mot Euron, och att en Q5 kostar 100.000 mer i tyskland kommer ju snart att slå igenom här också, var så säker. Hade jag varit för Q5 had jag rusat till Audi och beställt direkt.... var så säker.

Fick också höra idag att XC60 D5 205 kommer att bli duktigt mycket dyrare än dagen XC60 D5 185....
Användarvisningsbild
av Tomas L
Thho skrev:Poängen är väl att alla klagar på trötta och nonchalanta bilförsäljare men att jag kan ha "viss" förståelse för deras beteende, precis som jag skrev.

De bilförsäljare som jag har pratat med har varit varken nonchalanta eller trötta, de är bägge väldigt seriösa och erbjuder utan omsvep hemlån för provkörning. Den ene har jag mött i affärslivet tidigare i en omvänd roll, då var han kund och jag representerade säljaren och jag har fullt förtroende för honom och skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en bil av honom utan att provköra den. Men det vore inte alls lika kul... :)

Jag är f ö inte någon som ligger och läser broschyrer varje kväll innan jag lägger mig, jag tycker att tester är mycket mer intressant.

Thho skrev:Kan inte se att jag givit intryck av att INTE vara bilintresserad.

Det har du faktiskt, du kallar provkörningar för "fjantigt", säger att det är "bara att välja S, M eller L" när det gäller bilar och att de är ett "transportmedel för att köra från A till B".
Thho skrev:Jo det har du rätt i och finns inte prylen eller vad det nu är i butik så beställer jag gärna via nätet.
Men det finns ju mängder av näthandlare som säljer TV. Det var inte så att du var ute efter en viss Tv och inte vilken som helst? Precis som dem som stod före i kön? Då bör du ha läst på liiiiite iaf...ungefär som en del gör med bilar. Som är en bra mycket större affär.
Thho skrev:Är tyvärr lite otålig så köper jag något vill jag gärna ha det DIREKT, inte vänta ett par dar på ett paket. Hade faktiskt en Personal Shopper på NK...
Som jag trodde då! :mrgreen:
VolvoB20 skrev: Förstår mig inte på din kollega.... varför beställer han inte en Q5 om han gillar den.

Kronan faller ju som en sten varje dag och är snart helt värdelös mot Euron, och att en Q5 kostar 100.000 mer i tyskland kommer ju snart att slå igenom här också, var så säker. Hade jag varit för Q5 had jag rusat till Audi och beställt direkt.... var så säker.

Fick också höra idag att XC60 D5 205 kommer att bli duktigt mycket dyrare än dagen XC60 D5 185....
Som sagt, vi ska provköra inom kort, prata lite med varandra och göra en upphandling. Vi är medvetna om att priserna snart kommer att höjas med minst 2%. Vad menar du med att XC60 blir "duktigt mycket dyrare"?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Som sagt, vi ska provköra inom kort, prata lite med varandra och göra en upphandling. Vi är medvetna om att priserna snart kommer att höjas med minst 2%. Vad menar du med att XC60 blir "duktigt mycket dyrare"?
Frågade min Volvo-säljare och som vi alla vet gick ju S80 upp med 6000:- när man bytte 185 -> 205 hk, men sen kommer ju ytterligare höjning när man går från modell -09 till -10 vilket säkert renderar i ytterligare höjning. S80 tar alltså prishöjningen i två steg.

Nu kommer ju V70II/XC70/XC60 med D5 att få ta båda dessa höjningar samtidigt, både 185 -> 205 och modellbyte -09 till -10 på en gång vilket gör att de bilarna drar iväg rätt bra i pris.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 63
En ganska vanlig 245:as liv

Som jag nämnde har lite andra problem dykt up[…]

Fortfarande tätring

Har rengjort säte tycker det ser bra ut men f[…]

Undrar om detta också är svammel fr&a[…]