Ivarsson skrev:Haha, där ser man.. :)
Men den felkoden var i alla fall tydlig så då får jag kolla den givaren för att se om ABS:en kanske ska hoppa igång också då.
Men jag är väl fortfarande mest angelägen att få bort motorfelet... Vill ju att bilen skall gå bra och inte indikera på fel stup i kvarten.. Är rätt borta när det gäller motorstyrningselektronik så alla tips är välkomna!
Bara att börja leta..
Felkodsinformation 2–3–2 och 2–2–1 LH 3.2
Villkor
Bränslestyrenheten får information från lambdasonden om att bränsle/luftblandningen är för mager i tomgångsområdet (2–3–2) eller dellastområdet (2–2–1). Lambdasondspänningen är då i regel under 0,5 V. Bränslestyrenhetens lambdaintegrator kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att bibehålla lambda lika med 1. Om integratorns mittläge avviker från normalt mittläge kompenserar adaptionen detta. När adaptionen får feta upp näst intill maximalt (övre gräns), tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
-Avbrott på lambdasondförvärmningens spänningsledning eller signalledning.
-Lambdasondförvärmningens signalledning kortsluten till jord eller spänning.
-Defekt lambdasond.
-Kontaktresistans och oxidation i luftmassmätarens kontaktstycke.
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.
Felsymptom
-Kan ge hög bränsleförbrukning.
-Kan ge dåliga prestanda.