Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
På ett sätt förstår jag Thhos syn på saken. Alla bilar idag är bra (så länge du tittar i hyffsade prisklasser) och skillnaderna mellan dem är bara nyanser inom vissa områden. Man åker sannolikt precis lika bra i en Audi A6 som en Volvo V70 till 99%.

På det här forumet (och många andra) är dock folk väldigt intresserade av bilar och just letandet efter en bil som känns 100% rätt och inte 99% rätt är snarare ett nöje än en belastning.
av dali
Man kan väl vända på frågan också ... om det inte är någon skillnad på bilar, varför byta alls? Att köpa en ny bil är väl bland det minst (ekonomiskt) smarta man kan göra, märker man ingen skillnad så ser jag ingen anledning att byta.
av Amli
andreas_lofgren skrev: På det här forumet (och många andra) är dock folk väldigt intresserade av bilar och just letandet efter en bil som känns 100% rätt och inte 99% rätt är snarare ett nöje än en belastning.
Jag tillhör kategorien "kul att leta bilar". Jag kan sitta länge på blocket och bara kolla vad som är till salu trots att jag inte är ute efter någon ny bil. Dessutom tycker jag att det är skoj att provköra olika bilmodeller.
Tack vare detta skulle jag säga, var det ganska lätt när det väl var dags att byta bil att sålla ut det som inte var av intresse.
av para
Thho skrev:
Tomas L skrev:
para skrev:Tråden har ju spårat ur fullständigt.............. men imorgon läggar jag en beställning på
en Audi Q5 2,0Tdi S-tronic.

Hur går det för er andra? Har ni bestämt er?
Vi har tänkt låna Q5 och XC60 nästa helg och försöka komma fram till ett beslut, tyvärr så blir det ju inte riktigt rätt bilar utan det blir nog en Q5 2.0 TFSI med s-tronic och en XC60 D5 185 hk med geartronic. Egentligen så är vi intresserade av Q5 med 2-liters dieseln och XC60 med nya D5:an på 205 hk.

Vi får försöka bortse från motorerna och se vad vi tycker om respektive bil när vi direkt kan gå från en bil till en annan. Nu är det drygt 3 månader mellan provkörningarna. Jag börjar luta allt mer mot XC60 medan min kollega är mer förtjust I Q5. Men det kan ändras fort... :)
Svårt att bestämma Er?

Har aldrig förstått mig på detta eviga provkörande och jämförande som om bilköpet skulle vara nån form av logiskt beslut. Ibland får jag flash-backs från då jag var 18-år (och inte hade råd att köpa bil) och bilprovkörning var bland det häftigaste man kunde göra.

Hur gör ni andra då ni köper bil? Själv brukar jag knalla in i en bilhall då andan faller på, hittar jag en bil som jag gillar så köper jag den. Har ALDRIG provkört en bil i syfte att försöka avgöra om jag ska köpa just den bilen eller någon annan konkurrerande modell. Herre g-d, det finns väl i stort sett inga bilar som inte klarar en transport mellan A och B. Frågan är väl om man ska ha en S, M, L, XL eller XXL storlek på bilen.

Senaste bilköpet var iofs via Blocket och kunde ha blivit i stort sett vilken hyfsat ny bil som helst i mellanklasskombiklassen, men slumpen avgjorde och det blev en V70II D5 AWD. Flög från Sthlm till Helsingborg för att köpa bilen och första frågan efter att jag gått ett varv runt bilen var "..ja ska vi ta en sväng då..?" Varför det undrade jag, är det något fel på bilen? Jag vet väl hur en modern bil känns att köra och skulle det vara så att jag sedan inte gillade bilen så är det ju bara att byta.

Annat är det väl om man köper bilar med 5-10-15 år på nacken, då kan jag motivera en provkörning men nya bilar????

Nä jag brukar inte heller provköra bilar. I detta fallet hade jag bestämt mig för XC60 eller Q5. Är övertygad om att en provkörning eller ett hemlån en helg inte påverkar mig alls. Nöjer mig med att provsitta och jämföra utrymme, pris och prestanda. Blev en Q5 nu. Den jag beställt (2,0Tdi S-tronic) finns inte ens tillgänglig för provkörning.
Ibland finns det inget att titta på ens. Min första XC90 fick jag 2002 och beställde den nog minst 6mån innan jag ens sett den i verkligheten.
av bilgalen
dali skrev:Man kan väl vända på frågan också ... om det inte är någon skillnad på bilar, varför byta alls? Att köpa en ny bil är väl bland det minst (ekonomiskt) smarta man kan göra, märker man ingen skillnad så ser jag ingen anledning att byta.
Det här håller jag med om till 100%. Har själv hamnat där och tycker inte alls att det är lika roligt att byta bil längre. En kompis bytte från V70N till V70II med samma färg ganska nyligen. Ingen har kommenterat hittils att han bytt bil :lol:

Men ointresset kan ju iof ha att göra att man blir äldre också.
av Lövet
För tjänstebilsbilister är det logiskt att byta bil eftersom deras förmånsvärde alltid räknas för en nybil ändå. Men som privatperson, njae...

(Men jag byter bil efter ungefär 1år ändå. Vem sade att bilköp är logiska...)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:På ett sätt förstår jag Thhos syn på saken. Alla bilar idag är bra (så länge du tittar i hyffsade prisklasser) och skillnaderna mellan dem är bara nyanser inom vissa områden. Man åker sannolikt precis lika bra i en Audi A6 som en Volvo V70 till 99%.
Så brukar det inte låta när det ska jämföras acc och förbrukning mellan Volvo och BMW :D :D :D :D :D :D
av Lövet
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:På ett sätt förstår jag Thhos syn på saken. Alla bilar idag är bra (så länge du tittar i hyffsade prisklasser) och skillnaderna mellan dem är bara nyanser inom vissa områden. Man åker sannolikt precis lika bra i en Audi A6 som en Volvo V70 till 99%.
Så brukar det inte låta när det ska jämföras acc och förbrukning mellan Volvo och BMW :D
Ska det skärskådas egenskaper så ska det!

Men den som följt åtminstone mina inlägg här på forumet ser att jag ofta försöker framhärda att den absolut största kostnaden är värdeminskningen vilken nästan alltid fullkomligt dränker alla andra kostnader.

Men vilken tur för mig att BMW toppar den listan också :wink:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
Användarvisningsbild
av Thho
Heden skrev:Thho => Provar du kläder på galgen innan du köper de också? Eller köper du huset/lägenheten genom att enbart titta på bilderna i annonsen?! :roll:
Mja...tyvärr händer det nog ganska ofta att jag köper kläder utan att prova först. Har ganska bra koll på vilken storlek jag har men visst....ibland misslyckas man ju.

Köpte faktiskt ett hus i augusti 2008. Frugan mailade två länkar (=2 husobjekt på Ekerö) till HemNet och undrade om jag kanske skulle ha lust att följa med och titta på vårt nyfödda föl och samtidigt kolla på hus (vi bodde i lägenhet då och hade faktiskt vid något tillfälle pratat om att flytta till ett hus).

Ok tänkte jag, kolla på hus kunde ju va kul. Tittade på de två objekten och en vecka senare hade vi köpt det ena huset. Hör skräckhistorier om de som tittat på hus i åratal och tillbringar i stort sett varje helg med att plöja husannonser och gå på visningar Verkar ju inte normalt men är väl ett utslag av samma typ av beslutsångest som jag refererade till ovan.

Refererande till din fråga måste jag nog tillstå att i detta fallet köpte jag huset TROTS att jag tittade på bilderna i annonsen. Huset (ägaren hade troligen fotat själv) såg för bedrövligt ut på bilderna.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Tomas L --> räknar ni med mer rabatt eller varför är det viktigt att ni köper två likadana bilar? (så har jag tolkat det)
För du verkar ju mer inriktad på XC60 och din kollega på Q5, som du uttryckte dig.

Är det v. 20 som gäller för lev av XC60 D5 205?
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 63
En ganska vanlig 245:as liv

Som jag nämnde har lite andra problem dykt up[…]

Fortfarande tätring

Har rengjort säte tycker det ser bra ut men f[…]

Undrar om detta också är svammel fr&a[…]