Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:Många här o på andra stllen titta bara på prislappen o inget annat !!!

titta en kat för 400:- den köpe jag istäler för 5000:- som XXX skulle ha.
titta en lamda sond för 200:- den köper jag iställer för 2500:- som XXX skulle ha.
titta ett luft filter för 250:- istälelt för 400: som XXX skulle ha.

sen kommer du o säger att delen i sig inte är nått fel på (det stämmer, men det är fel, efter som det inte komar att funka, alternativt inte funka i längden)
sen om vi går ner o kolar spesefikt på delan så kanske den är hel igentligen, bara det att den inte lirar ihopp emd andra delar. men var bryssig om det??? det är ju grymt iriterande att stå där o försöka byta luftfilter, o sen får det inte att få ner det i burken (men filtret i sg kan ju "kanske" har rätt förmåga att rena lufte, men det anser jag var ointresant...)
Ett litet tips igen CarMan :-)-) Lär dej stava på svenska så man förstår vad du menar ?:-/ Det blir ju bara pinsamt :mrgreen: jobbigt att läsa dina inlägg :mrgreen: även om du ibland får en poäng men väldigt sällan. Skaffa Googles toolbar med stavningskontroll och använd den så vi slipper sitta här och gissa vad du menar ?:-/
av anp
Kasta inte sten i glashus Vetten... :wink:

F.ö tillhör jag dem som tittar på prislappen oavsett om det gäller mjölk eller lambdasonder.
Jag säljer också originaldelar inom fordonsindustrin, eller förresten. Så mycket mer originaldel blir det ju inte bara för att rätt märkesnamn är påklistrat...
Vissa "piratdelar" är dåliga från start, men långt ifrån alla sett till försäljningsstatistik och kundnöjdhet.
Grejorna jag köper till volvon kommer från scantech, har aldrig haft problem med passform eller att det skulle vara sämmre grejorn än orginal, men det är F*n så mycke billigare än orginal att handla deras grejor.

Så pirat grejor behöver inte vara skit
Användarvisningsbild
av CarMan
Rookkeer skrev:Grejorna jag köper till volvon kommer från scantech, har aldrig haft problem med passform eller att det skulle vara sämmre grejorn än orginal, men det är F*n så mycke billigare än orginal att handla deras grejor.

Jag kan hålla med om att det behöver inte vara skit, det finns saker som funkar. (men hur ska man veta vilker det är?)
av *pettson*
CarMan skrev:
Rookkeer skrev:Grejorna jag köper till volvon kommer från scantech, har aldrig haft problem med passform eller att det skulle vara sämmre grejorn än orginal, men det är F*n så mycke billigare än orginal att handla deras grejor.

Jag kan hålla med om att det behöver inte vara skit, det finns saker som funkar. (men hur ska man veta vilker det är?)
Kortfattat: Märker man inte skillnaden i den mån den är uppenbar, är man inte kompetent att utföra bytet själv heller. Att vara kompetent innefattar inte bara att skruva. Skulle kompetens bara innehålla den biten vore alla färdigutbildade på 4 veckor. Skillnader som INTE är uppenbara lär man inte märka förräns delarna är utslitna. OM där finns en dold skillnad överhuvudtaget. Mestadels är skillnaden POSITIV, delarna håller lika länge eller LÄNGRE än orginal. Detta för halva priset.

Orginaldelar som haft extremt kort levnadstid, för såna har ju förekommit och förekommer som på alla andra ställen i olika serier. Hur vet man vilka dom är så man kan undvika dom ?
av olson
vetten skrev:
CarMan skrev:Många här o på andra stllen titta bara på prislappen o inget annat !!!

titta en lamda sond för 200:- den köper jag iställer för 2500:- som XXX skulle ha.

sen kommer du o säger att delen i sig inte är nått fel på (det stämmer, men det är fel, efter som det inte komar att funka, alternativt inte funka i längden)
sen om vi går ner o kolar spesefikt på delan så kanske den är hel igentligen, bara det att den inte lirar ihopp emd andra delar. men var bryssig om det??? det är ju grymt iriterande att stå där o försöka byta luftfilter, o sen får det inte att få ner det i burken (men filtret i sg kan ju "kanske" har rätt förmåga att rena lufte, men det anser jag var ointresant...)
Ett litet tips igen CarMan :-)-) Lär dej stava på svenska så man förstår vad du menar ?:-/ Det blir ju bara pinsamt :mrgreen: jobbigt att läsa dina inlägg :mrgreen: även om du ibland får en poäng men väldigt sällan. Skaffa Googles toolbar med stavningskontroll och använd den så vi slipper sitta här och gissa vad du menar ?:-/
Tråden handlar inte om rättstavning. Det där är ju nästan personangrepp. En del är sämre på att stava, andra är sämre på ngt annat.
av *pettson*
olson skrev:
vetten skrev:

Tråden handlar inte om rättstavning. Det där är ju nästan personangrepp. En del är sämre på att stava, andra är sämre på ngt annat.
Utan nu då att försöka angripa någon, utan snarare för att HJÄLPA. OM stavning är ett problem, av olika orsaker, kanske dyslexi eller för den delen för snabbt tangentbord, det kvittar vilket. Så går det att lösa genom att använda ett kontrollprogram som man skriver i. För att sen klistra in det här. Sen om man använder word eller nåt annat är oväsentligt. Kan vi ha tangerat ut den biten nu?
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:

Kortfattat: Märker man inte skillnaden i den mån den är uppenbar, är man inte kompetent att utföra bytet själv heller. Att vara kompetent innefattar inte bara att skruva. Skulle kompetens bara innehålla den biten vore alla färdigutbildade på 4 veckor. Skillnader som INTE är uppenbara lär man inte märka förräns delarna är utslitna. OM där finns en dold skillnad överhuvudtaget. Mestadels är skillnaden POSITIV, delarna håller lika länge eller LÄNGRE än orginal. Detta för halva priset.

Orginaldelar som haft extremt kort levnadstid, för såna har ju förekommit och förekommer som på alla andra ställen i olika serier. Hur vet man vilka dom är så man kan undvika dom ?
Jag anser mig vara mycket kompitent, men trots detta kan jag inte se skilnad på et bormsbelägg som skriker, eller ett som slits fort, eller ett som faidar, eller ett som inte fat bort ytrost tilfredställande m.m.
Jag tror inte heller du kan avgöra detta, så kom inte o säg att man ska vara kopetent för att hitta rätt delar ( här gäller det att prova sig fram, om man nu inte väljer att köpa orginal)
problemet är att många pirat delar inte är samma del verja gång, en gång kan det vara en blandning på brosmklossen, ett år senare aär det en annan...
av *pettson*
Anser du då att det är kompetens att svartmåla fabrikat som har t.ex mindre maskinbearbetade belägg eller mindre finish? Eller helt av en annan design som inte är exakt likt orginalet. I övrigt utan att veta produktens egenskaper på det området den är till för?
av I.H.P
Och sen har vi ju den eviga frågan, vad är "original"?
Tändstift var Bosch, nu är det Beru.
Filter har varit Fram, nu är det Mann.
Stötdämpare har varit både Boge och Monroe.
Hella, Bosch och Cibie har levererat belysning.
OSV.....
När Volvo byter underleverantör, blir den gamla en Pirat då?
Och när Volvo på 80-talet sålde delar till andra märken under varumärket Dex, var de själva Pirater då?

Det är upp till var och en att välja reservdelar efter hjärta, hjärna och plånbok, men att försöka hjärntvätta folk med "Volvo Original" mantrat och smutskasta allt annat är bara ett PR-trick från Volvos sida.
//Björn
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]