Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carls
emwtur skrev:
carls skrev: 8<
Kollade stiften idag, samtliga var gråvita samt lite bruna.
8<

Okej, fast alla såg likadana ut nu, kan man då utesluta packningen eller ska jag göra ett kompressionsprov ändå?
jag skulle nog leta andra grejor först - täthetstesta kylsystemet - plocka loss skivorna vid förarens och passagerarens fötter så du ser uppåt och sedan trycktesta.
Dels bör du få reda på OM det läcker och dessutom kan man kanske se VAR det läcker när systemet är under tryck !
Läcker kylsystemet men du inte kan se var - kompressionstesta !

/emwtur
Är detta något man kan göra hemma med nån pump eller så, eller blir man tvungen att lämna bort det till någon?
Vill ju inte köra med bilen så mycket när man inte vet hur långt man kommer innan vattnet är slut och det är ju en bit till närmaste verkstad.
Användarvisningsbild
av emwtur
det bör du lämna till proffs !
fel använt kan man orsaka felen man hittar :-)
Dessutom är utrustningen ganska dyr -
men i grund och botten är det en adapter till kylarlocket ( expansionskärlet) , en luftpump och en tryckmätare.

man kan ju ställa ett par dunkar vatten i skuffen när man åker ...

/emwtur
av carls
emwtur skrev:det bör du lämna till proffs !
fel använt kan man orsaka felen man hittar :-)
Dessutom är utrustningen ganska dyr -
men i grund och botten är det en adapter till kylarlocket ( expansionskärlet) , en luftpump och en tryckmätare.

man kan ju ställa ett par dunkar vatten i skuffen när man åker ...

/emwtur
Okej, ska ta en titt på värmepaketet imorgon, är det inte det får jag iväg och provtrycka kylsystemet någonstans.

Fler tips mottages gärna!
Användarvisningsbild
av bullbone
carls skrev:
emwtur skrev:man kan ju ställa ett par dunkar vatten i skuffen när man åker ...

/emwtur
Vatten blandat med glykol att rekommendera... :roll:
Användarvisningsbild
av bullbone
Kolla att det är 100% tätt vid anslutningen mellan vattenpump och motorblock (det har du säkert redan gjort). Jag använde packningslim på båda sidor av packningen när jag bytte vattenpump på min FORD :shock: .
Kan ju vara så enkelt att det pyser ur lite vatten om det är otätt... :idea:
av carls
bullbone skrev:Kolla att det är 100% tätt vid anslutningen mellan vattenpump och motorblock (det har du säkert redan gjort). Jag använde packningslim på båda sidor av packningen när jag bytte vattenpump på min FORD :shock: .
Kan ju vara så enkelt att det pyser ur lite vatten om det är otätt... :idea:
Jo jag har tittat där redan, dock var packningarna som följde med den nya pumpen värdelösa, så man kanske skulle investera i en ny packningssats till vattenpumpen bara för att, kostar ju inte mycket precis.
av carls
Så, jag kollade värmekranen/värmeventilen eller vad den nu heter, den som är innanför torpeden iaf.
Det var en vit beläggning på den och runt den, typ som att den har läckt tidigare, dock såg jag aldrig att den läckte när jag tittade med bilen igång, hade dessutom bilen i gång i 30-40 min utan att den drog något vatten alls, så den verkar bara dra då man belastar den eller då turbon får jobba.

Tog en bild på hur kranen ser ut:
http://i44.tinypic.com/nxj6gg.jpg

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]