Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Stolt ägare till en 245 från 88.
Går fint men låter otroligt mycket på de tre första växlarna (bara 5vxl ingen od) när man gasar.
inget dunk eller klonk utan bara ett högt "dån", så fort man släpper gasen eller bara gasar för att hålla hastigheten så slutar det och på 4 och 5 växlen så låter det inte heller, även om an axar lite
Det är hål på avgasröret det vet jag, precis innan slutburken så smiter det ut, men det känns så skumt att det skall låta bara på 3 växlar, och när man varvar utan växel i så låter det bra. Kan det vara lådan som är sliten på dom växlarna eller är det röret?

nån som vet något?
Det är växellådan som låter. Lagren till mellanaxeln närmare bestämt. Kraften passerar mellanaxeln på vxl 1-3, men inte på fyran. Femman sitter i ett eget hus bakom, så det påverkas inte heller.

Slitna lager och för stort spel gör att axeln ramlar ner lite så att avståndet mellan kuggarna ökar. Nu är kuggarna inslitna på det läget, så det blir antagligen inte tyst med nya lager heller. Men det spelar ingen roll, en beg. låda från skroten är enklare än att byta lager.
Kommer det att hålla som det är och bara låta som fan eller kommer den att rasa inom den närmaste tiden?
kommer ju mest köra den på vintern så bara den håller tills snön är borta så är det lungt, men ny olja, det låter som en jävligt bra ide
Kom på att när jag ändå ska byta, ska jag passa på att byta till typ M46 eller M90? är det värt för en bil som bara ska sladdas med?
M90 är skit enligt mitt tycke :!: satsa på en M46 den är bättre om du bara ska ha att sladda med, tål 250Hk utan allt för mkt misshandel. M46 tål mer ryckig växling än M90 och M90 lådan är bara att kasta om den går sönder finns inte mkt delar att få tag på och den är onödigt krångligt uppbyggd vilket gör den krångligare att skruva med.

Ska du ha en kraftig låda som håller för tuffa tag är det getraglåda från BMW som gäller :D
Många har gjort bort sig och monterat M90 för dyra pengar när de lika gärna kunnat satsa
på en getrag för samma pris, visst allt är inte bult on men det är värt det. :-)-)
k, blir nog en m46 isf, låter billigare och hade inte tänkt trimma så mycket
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]