Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Precis så var det för mig i början också. Sedan blev det bara värre.
Till sommaren kanske du inte har nåt problem eftersom att det bara märks vid kyla.
Användarvisningsbild
av hållundan
kire1111 skrev:Jag hade svårt att få i 1:an lämnade in på verkstad de visste direkt vad det var. En bussning som behövdes bytas. Vanligt fel på volvo s40 sa de. Nu funkar lådan perfekt igen. :-)
Lyfter gammal tråd, men vilken bussning var det som byttes? Vad kostade kalaset?
Användarvisningsbild
av rampitsch
Tror att tråden hamnat lite på sidan av vad den var i början. Men min fråga; blev det bättre med oljebytet?

Annars hade jag samma problem med tjejens V40. Löste sig så att jag åkte till Bilia och köpte allt vad packningar och hylsor heter till de tre lederna i växelstaget (tror det gick lös på 2-300 kr) och bytte dem. Efter någon dag, när de nya gummina fått slita in sig känns växelspaken om än inte som ny så i alal fall så nära man kan komma. Med andra, om inte oljebytet fungerar, testa att byta dessa. Fungerade för oss.

Dock är det väll ändå dags att byta vx-olja snart, även om man egentligen inte "ska behöva" det...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet inte om det är mig du frågar men när jag bytte olja märktes ingen skillnad.
Det var axeln som behövde smörjas.

Men som du säger så är det nog ändå inte fel att byta.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Jag har också en Volvo S40 2,0T '04 som har samma problem. Hälde in den där "SLICK 50" olja för växelådor och kände ingen skilnad. När jag köpte bilen så gick den som på smör faktiskt!
Måste man byta oljan någon gång, men när??? Killen som jobbar på Volvo värkstad sa till mig en gång att man ALDRIG byter olja i växelådan. Den är så bra att den stannar i tills bilen rostar ihjäl :twisted:

Mvh
Användarvisningsbild
av Nightmare89
:shock: :shock: Ha ha lyfter en sjukt gamla tråd då!

Då jag sj nu har fått det sjuka fenomenet att jag ej kan lägga i baken på bilen när den e kal läger jag dock i 1an först så går backen i jättelätt sedan! om bilen är varm så funkar allt som det ska. Någon skrev över att man skulle riva lådan e ju inte så kul på en nyinköpt bil lool. Blir väll att bytta bussningar till lådan från spaken först eller vad tror ni?
av rudarmy
Släpp upp kopplingen sen tryck ned den , försök lägga i backen igen utan att försöka med nån annan växel imellan.. Kan va så enkelt ...

Med vänlig hälsning, Bengt

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]