Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av nevyn
Jag har inte märkt nåt i de krockade bilar jag åkt i....

Däremot har jag sett skräckexempel på folk som lagar krockade bilar, det var en Peugeot 206 som hade olika bakskärmar, original på ena sidan och en breddad skärm på andra sidan. Sen hade den en massa andra detaljer som inte stämde överens. Men det var nog nåt hemmamek, min krockade 206:a blev som ny efter lagningen.
av zenobia
CarMan skrev:Hur många av er som tycker att denna bil ska lösas in har jbbat som bilplåtslagare, eller på annat sätt har erfarenhet av sådant jobb?
Jag har en arbetskamrat som har en Ford.

Denna Ford var inne hos Bilia för att ordna lacksläpp på garantin. När bilen kom tillbaka efter denna förhållandevis enkla operation glappade dörrarna, dörrar var snett injusterade, framdörr låg lägre än bakdörr, högt vindbrus i kupén efter detta osv..

Kunden har varit inne hos Bilia fem - sex gånger efter "leverans" för att fixa till en massa "tjafs" efter en sådan enkel sak som omlack av fyra dörrar och en bagagelucka.

Då var bilen inte ens krockad utan någon skruvade av fem dörrar, lackade dom och sedan monterade tillbaka. Inte ens det gick bra.

Försök inte inbilla mig att en totalhaverarad front med all den utrustning som sitter där (motor, växellåda, kylare, ac-kondensor, elektronikboxar, kablage, länkarmar osv.) är ENKLARE att fixa för Bilia och deras kompisar.

Man betalar dyra försäkringspengar för att vara garderad mot sådant här. Tvingar dom på dig en repararad bil så går du till din Volvohandlare och lämnar bilen i inbyte. Att den är krockad spelar ju ingen roll enligt vissa här på forumet så det skall säkert gå bra utan någon nämvärd värdeförminskning.

Tycker bara synd om den stackare som köper din bil efter det...
av matzen10
Bilen är nu transporterad till Hans Persson Bil AB (från Rejmes dit bärgaren tog den).
Anledningen är att jag köpte bilen där och att han som rekommenderade mig den bilen jobbar på firman (och är en bekant samt vi bor i samma område). Han har oxå förklarat, i stort, hur det går till när man värderar bilen; dels från Volvias sida och dels från verkmästarens sida. Verkmästaren som tidigare sett foton på bilen bedömer att det är ett gränsfall för reparation MEN att bilen är så rikligt utrustad så det finns en god chans. Jag har inte fått någon preliminär kalkyl ännu.
Så över till några punktsatser:
1, Jag har frågat servicemarknadschefen om det är möjligt att återställa bilen i samma skick, utan att det blir något som helst strul med bilen efteråt. Eller ska jag satsa på att få den inlöst?, frågade jag.
Svaret blev tveklöst att den går att återställa! Det är bara en fråga om kostnaden för detta. Kalkylen som verkmästaren gör ligger till grund för hur färsäkringsbolaget bedömer rimligheten i kostnaden.
2, Jag litar, självklart, på hans ord om ovanstående. Missar kan säkert förekomma när det gäller detaljerna vid montering. Då känner jag mig mycket trygg i att känna någon som jobbar på firman och dessutom bor i området! Jag tänker mig att det ska gå bekymmersfritt att få gehör för ev. klagomål jag framför, då.
3, Anledningen till att jag vill ha den lagad är att vi är mycket nöjda med bilmodellen, 4-hjulsdriften och utrustningsnivån (det enda som saknas är parkeringshjälp, i utrustningsväg).

Jag noterar och bär med mig de varningar som framförts i denna tråd. Framförallt de som har konkreta exempel på vad som kan bli fel; larm, vindbrus m.m. Självklart ska jag vara observant, om nu bilen repareras. Men det finns inte bara tråkiga historier med att reparera bilar. Det finns oxå solskensfall! Och jag tror att jag har alla möjligheter att tillhöra den sistnämnda kategorin, tack vare min kontakt på firman. Det var därför jag ville flytta bilen till just den firman, där jag känner ett stort förtroende för servicen! Jag förstår att det finns de som absolut inte skulle göra som mig i denna sits, men tycker att Carman`s inlägg är mer nyanserade och opartiska. Carman kanske själv är plåtnisse eller i vart fall har insikt i vad en dylik reparation kan innebära.
Jag är ytterligt tacksam för den support ni alla bidrar med i någon form, så fortsätt gärna skriva alltså! Jag är som en svamp!

Jag återkommer med "Updates" vartefter jag själv får info från HP Bil AB så vi kan diskutera mer på detaljnivå. Jag har redan börjat skriva ett dokument på de saker jag ska kontrollera ifall bilen ska rapareras. Så det är bara bra att ni fortsätter skicka in era egna erfarenheter. I slutändan kan detta bli någon sorts "Guide" för andra som hamnar i samma sits som jag! Jag blir lite av en försökskanin sa att säga.

M V H
---> Matz
av matzen10
Burken skrev:vart tog bilderna vägen då? :roll:
Vilka bilder tänker du på, Burken?
Jag har fått ett antal som togs på Rejmes dagen efter. Det är närbilder på bilens krockade ytor som togs i syfte för att vidarebefordra till en verkmästare för en preliminär bedömning. De är stora, ca, 35 MB, men jag kan nog komprimera dem en del. Jag vet dock inte hur stora bilder jag kan lägga upp här. Jag har heller ingen hemsida. Men jag kan skicka över dom till den som är intresserad och har bredband.
Men du kanske menar några andra bilder, Burken?

M V H
--_> Matz
av anderc
CarMan skrev:Hur många av er som tycker att denna bil ska lösas in har jbbat som bilplåtslagare, eller på annat sätt har erfarenhet av sådant jobb?
Håller med dig carman. Man måste ju trots allt lita på en verkstad som är proffs och inte bara anta att det går åt skogen att laga. Personligen tror jag att de inte lagar den. Men jag är ingen plåtslagare utan data-nörd. Jag hade aldrig lagat en dator som sett ut så :lol:
Användarvisningsbild
av ufriman
Efter som jag arbetar på Volvo och har ofta kontakt med de som jobbar i plåtverkstan i tuve som tar hand om bilar som är krockade även de har sagt till mig att en krockad bil som den som jag färdades i, som "matzen10" etc.. blir aldrig sig lik till 100%, Det säger sig själv böj en plåt som aldrig har varit böjd och försök räta ut den , du kommer aldrig att få den som den var innan den blev böjd, kanske bra nära men den som kan lite matriallära vet att plåten sträcker sig blir längre tunnare etc. det gör att hållfastigheten blir sämmre och så väl passformen. Ta en hjälm ex. om du har krockat med den och den bara har fått en repa så är den förbrukad, Hur många delar får man inte byta eftersom hela chassit tar upp krocken och vidare befodrar smällen i hela bilen. Inrednigen tar ju också upp smällen som fästen i golvet, fästen för baksäte, jag kan fortsätta i all evighet och räkna upp vad som händer i en krock. Har varit med och satt upp de beräknings-servrar som simmulerar krock beräkningar. dvs hela bilen blir involverad i en krock just för att krafterna skall ledas vidare för att skydda passagerare och de inne i kupen.

Tillägg:
Sedan kanske kostnaderna för en reparerad bil som är en "Stockholmare" dvs 99%-ig överväger för försäkringsbolaget än att lösa in den till fullpris/listpris. Föräkringsbolagen drivs ju med vinstintresse och de måste ju dra gränsen någonstans var den går vet inte jag. Sen kan man ju fråga sig hur länge är det garantijobb på problemen som kan härledas till krocken? Det kan ju visa sig om 5år rostar denna bil mer än en som inte är krockad. Hur löser man det? Vad jag vet så gäller inte garantin så länge. Hur löser man obehaget med att man vet att man har krockat med bilen? Klarar den en ny krock? Vad gör jag om bilen bara stannar ute på vägen?

Vad jag vill komma fram till är att en så pass krockad bil skapar en massa oro som det inte är värt att bry sig om. Livet är mycket mer värdefullt än så än att bara gå och oroa sig för världsliga ting.
Senast redigerad av 1 ufriman, redigerad totalt 0 gånger.
av Jaco
CarMan skrev:
Jaco skrev:Personligen skulle jag vägra att låta något f-bolag laga upp min bil om den såg ut som din efter en krock. Dagens bilar har ju deformationszoner som, för att undvika våldsamt trauma för passagerarna i kupén, fångar upp kraften vid en krock. Detta innebär att bilen vrider sig och blir sned,just för att fördela kraften i krocken sålunda är dagens bilar är mycket "mjukare" än äldre modeller. Jag är övertygad om att du kommer få problem med bilen om den skulle lagas. Att det bara skulle vara plåt/plastskador efter en sån krock är ju helt banalt att tro, liksom att tro att denna bil skulle bli som ny efter diverse uppriktning och plåtarbete.

nu är det lite mycke gissnignar här igen :cry:

1. hans bil är inte extremt smäld!
2. en bil har mjuka & hårda delar, för att taupp olika sorters energier & att hålla cupen intakt så långt det går.
3. bilen är gjord för att samlaupp energin & det inebär inte att den vridersig & blir sne !
4. vid sen sån där krock så drar man ut frontpartiet för att få rambalkarna & främre fjädertornen i rätt lägen, sen kapas stora delar av rambalkar & fjädretorn bort, detta för att du ska få dit ny plåt som inte har "förbrukat" sin krock upptagningsförmåga.
det sitter många dyra ditaljer i fronten + alla bagar med tillbehör, detta kan göra att bilen kanske blir inlöst.
men den är ju reletivt lättlagad så som jag ser det. hade varit värre om han fått bilen i sidan på sin !!!
Det är inga gissningar lilla vän. Hans bil är inte smälld rakt framifrån, den har kört på en bil som kom i hög hastighet i sidan så kraften har även vridit bilen i sidled, även om det inte syns fysiskt på bilderna. Vore intressant att se vad den diffar i mått i en bänk.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte gått nån plåtskagar utbildning & jag jobbar inte idag som plåtslagare, men jag har på mitt tidigare jobb hjälpt till mycke i plåtverkstan på på så sätt fått god insikt & fått lära mig av en gammal plåtslagare hur man riktar bilar.
så jag har dragir en o annan bil rak!

om man fuskar med underarbetet så kan man få mycket svårt att passan in dom bitar som i slutendan sysns (lysen, huv, dörrar)

det man ofta råkar ut för är att kunden synar inte bilen innan man lämnar in den, man den synas efteråt.

så om man som i exemplet med Peuguten ska lacka om dörrarna så tas dörrarna oftas bort genom att dela gångjärnen (vet inte hur det är på Peugot) detta kör att man inte behövet justera in dörren efteråt, men om kunden inte synat innan & synar efteråt så kan han ju tro (oftas luras inte kunden utan han tror han har rätt) att dom har justeret dörren fel, men i själva verket var den fel redan innan.

tar en sak till. ni pratar om vindbrus & dåliga springor, sån är rent slarv om det förakommer & det är bara det kosmetiska, det viktiga är att allt annan blir rätt.
har leder o sån som kan ha tagis skada bytts, spårar bilen rakt, är spindlarna raka, har rambenen rätt höjd m.m.

jag skulle vilja se med kort & där gärna på tak & dörrspringor, alla dörrar.
men som jag ser det så är det ju inte mycke trasigt i bilnes konstruktion.
av zenobia
CarMan skrev:tar en sak till. ni pratar om vindbrus & dåliga springor, sån är rent slarv om det förakommer & det är bara det kosmetiska, det viktiga är att allt annan blir rätt.
Har man betalt en ansenlig summa för en bil, betalar en ansenlig summa till försäkringsbolaget varje månad, varit utan bilen i ett par veckor/månader(?) och dessutom fått stå för självrisk och hyrbilskostnader så handlar det inte om kosmetik när man sedan hämtar ut bilen från en MÄRKESVERKSTAD och sedan får åka tillbaka 5-6 gånger för att få sådant fixat som skulle vara fixat från början.

Mitt exempel med Forden kan kompletteras med en Mercedes som även den varit inne för garantijobb på en märkesfirma.

Dörrarna gick inte ens att stänga utan att bruka våld. Hur kan man lämna ut en sådan bil överhuvudtaget?

Finns det ingen yrkesstolthet längre, är det bara mammon som gäller på verkstäderna numera?
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:tar en sak till. ni pratar om vindbrus & dåliga springor, sån är rent slarv om det förakommer & det är bara det kosmetiska, det viktiga är att allt annan blir rätt.
Har man betalt en ansenlig summa för en bil, betalar en ansenlig summa till försäkringsbolaget varje månad, varit utan bilen i ett par veckor/månader(?) och dessutom fått stå för självrisk och hyrbilskostnader så handlar det inte om kosmetik när man sedan hämtar ut bilen från en MÄRKESVERKSTAD och sedan får åka tillbaka 5-6 gånger för att få sådant fixat som skulle vara fixat från början.

Mitt exempel med Forden kan kompletteras med en Mercedes som även den varit inne för garantijobb på en märkesfirma.

Dörrarna gick inte ens att stänga utan att bruka våld. Hur kan man lämna ut en sådan bil överhuvudtaget?

Finns det ingen yrkesstolthet längre, är det bara mammon som gäller på verkstäderna numera?
jag sa aldrig att du ska akseptera en ej 100% ihoppskruvad bil.
jag visa bara at detta är enkla justeringar & kan vara lika fel efter att en katt sprungei över bilen med omlackning som följd.

jag pratar om att det inte är några svårihetar att laga bilens konstruktion i detta fall !
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 17
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett