Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofakuling
Har en V70 2,4T -01 med geartronic-låda, har gått 22500 mil. Har senaste månaden börjat rycka vid normalt gaspådrag mest 2 o 3ans vxl (oavsett aut/manuell), känns som det blir värre när den är varm och i bilköer... hade den på service förra veckan, dom sa att växellåda slirar och att jag bör skölja och byta olja för att se om problemet försvinner (vet Volvos policy att man inte behöver byta vxllådeolja). Eftersom det också kan bli värre av oljebytet är jag beredd på att byta låda men det svider. Inte för att dissa min verkstad, men för mig känns det dock inte som att växlarna slirar, känns mer som när STC aktiveras när det är halt, och att den saknar kraft. Ryckigheten försvinner när man gasar på mer aggresivt. Kan det vara något annat än lådan? Nån som har liknande erfarenhet?
Användarvisningsbild
av camaro69
Välkommen till forumet.

Oljebyte, B4-lock, uppdatering av programvara så borde problemet lösas.

Använd sökfunktionen så finns det flera tidigare trådar kring samma problem.
av jofakuling
Hittade ingen med exakt samma problem och symtom men har läst vidare i forumet o förstår vad det handlar om. Gissar att jag kommer låta verkstan skölja ur o byta olja, så får man se om det blir värre... vet du nåt om dom renoveringsoljor som finns på marknaden?, såg en som heter RVS. Annars får det bli en beggad låda till sommaren, istället för semester alltså.
Användarvisningsbild
av camaro69
Byt olja så fort du kan.
Möjligheten att rädda lådan är större nu, än att fortsätta köra.

Dumt att behöva offra semesterkassan, i stället för ett oljebyte och en uppgradering av programvara.

Tror inte alls på renoveringsoljor. Min känsla är hokus, pokus så blev man luggad på några hundringar.
av kilanda
Har exakt samma problem .Köpte en beg låda på blocket och satte i den var väl lite bättre men inte mycke .Har hällt i lite av varje mirakelmedel .Har väl blivit något bättre .Renoverar väl den första lådan och sätter i igen
Användarvisningsbild
av camaro69
Ja, man undrar ju varför Volvo föreskriver byte av olja i automatlådan på taxi och utryckningsfordon.

Ren olja och vettig behandling av lådan brukar löna sig.
(Rena döden för lådan, är att ligga och sega med husvagn eller släp på högsta växeln)
Lågt oljetryck har aldrig varit nyttigt.
av jofakuling
När problemet uppstår så fort undrar man om det är något i ens körstil som orsakar problemet. Läste också i nån annan tråd om nån som hade panikbromsat o fått problem med växellådan... minns att jag gjorde det nån tid innan jul, kan det ha pajat nåt? Kör också mycket med manuell växling. Upptäckte också häromdan att min fru har som rutin att hon backar och lägger i D medans bilen rullar... kul. Nästa V70 (om man nu får nått för den här) blir det oljebyte på direkt och kanske extra oljekylare samt surt brev till Volvo.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Som skrivet tidigare, förhoppningsvis hjälper det med ny olja, en kontroll av B4-locket och senaste mjukvaran.
Jag har gjort samma sak och det blev mycket bättre, dock var mitt lock aldrig trasigt, men eftersom jag redan hade beställt ett nytt så satte jag ju dit det.
Att din fru lägger i D innan bilen står still gör nog ingen större skada, (brukar också göra så). Då slirar/sliter det mycket mycket mer när du gör fullgasväxlingar etc. Dessutom finns en spärr så om du kör mer än ca 7km så växlar den inte från D-R eller R-D förrän du saktat ner.
Användarvisningsbild
av camaro69
Sura brev till Volvo hjälper nog inte. Däremot vanlig hövlighet o hyfs. Då tar man mer seriöst på saken, än om "någon rabiat" måste skriva av sig ilskan.

Du ska vänja av tanten med dessa dumheter att lägga i Driven medans bilen rullar bakåt.

Bilar som jag upplevt få problem vid tvärbromsning, har varit S80 med 2,9 liters motorn. Efter att bilen stannat så har man fått vänta en stund "innan oljan runnit tillbaka".

Varför växla manuellt på en automatlåda?

Klart som f-n att grejerna inte håller i all oändlighet, om man inte vårdar dom.
Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

Absolut något sämre komfort. Har du set[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]