Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cdresor
Vi är en familj på 3 barn (9,5,2) som puttrar omkring i en Scenic -02. Nu tänkte vi skaffa en Volvo och det verkar som om man kan få en ny V70 (vi funderar på en 2.4D alt 2.5FT) till samma pris som en XC90 (-07 eller -08, D5). Men nu kan vi inte bestämma oss. För ett par långa resor per år (fjällen, europasemester) kändes XC90 mer tilltalande pga kupéutrymmet men å andra sida uttryckte sig vår bilmek (fd Biliaanställd) med orden "skitbil" om just den bilen pga att så mycket går sönder på den.

Vi kompletterar gärna med ytterligare funderingar (jag har en känsla av att detta kan bli det första forum min fru engagerar sig i) men nu välkomnar vi alla tankar kring ämnet!

Tack på förhand
obeslutsamma familjen ?:-/
av Psyko
En XC90 av modellår 07-08 är ingen skitbil.

Dom tidiga XC90 hade en del barnsjukdomar men dom är ju bortbyggda sen lång tid
tillbaka.

Välj den bilen du vill ha helt enkelt :lol:
Användarvisningsbild
av Atk
Blev lite nyfiken är också på jakt efter en xc90. Vilka års modeller ska man akta sig för och vad ska man kolla efter.
Finns det vanliga fel på den osv..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Atk skrev:Blev lite nyfiken är också på jakt efter en xc90. Vilka års modeller ska man akta sig för och vad ska man kolla efter.
Finns det vanliga fel på den osv..
Den första årsmodellen ska man passa sig för. Felen ska vara fixade, men man kan inte vara säker. Jag tycker att man ska satsa en MY07 (facelift) och framåt då den både ser och känns modernare.

Vanliga fel kan vara t.ex 'klonk' i framvagn, hjullager.

Nu kan man göra riktiga klipp! Speciellt på XC90 V8! :-)-)
av TomZaj
En ny bil får du alla garantier med. så helt klart så köper du nya bilen. =)
Användarvisningsbild
av bjornw
Det finns många aspekter... XC90:n är större och rymligare. Den har lite bättre komfort och man sitter bättre i den, framförallt i baksätet som är markant bättre. Tyngden gör att det rullar lite "mäktigare" på vägen vilket vissa föredrar medans andra inte gillar tyngden vid "aktiv" körning då den kränger mer. Om du kör på dåliga vägar kan markfrigången och AWD vara en fördel på 90:n. Ekonomin är svår, både en ny V70 och en beg XC90 har stora värdefall. Om ni räknar på bilar för ungefär samma inköpspris borde det inte göra så storskillnad dock. Men det är nog båda bilarna största nackdel, räkna minst 15%/år och 20% om ni vill vara på säkra sidan. En 2.5FT kan kanske klara sig bättre, beroende på vad som händer med etanol som bränsle i framtiden. XC90 har högre skatt. Köper ni en XC90 MY08 har ni ett års garanti på den, skillnaden mot en ny bil blir inte så mycket i pengar, försäkringen täcker större skador ändå. Säkerhetsmässigt är det också svårt att värdera vad som är bäst, XC90 är högre och tyngre men V70:n kan du få med DriverSupport paketet.

Vi har en XC90 D5 MY05 som vi är nöjda med. Vi har kört ca 3500 mil på 1,5 år utan problem (den har gått ca 6500). Jämfört med en ny V70 så känns den dock som en äldre bil. Det gnekar och klonkar mer och inredningen känns gammal. Men det är alltså en känsla och allt funkar väldigt bra och vi har svårt för baksätet i nya V70:n som är på tok för lågt. Eftersom vi dessutom har AWD som krav tittar vi på en XC60 som nytt alternativ, men då rullar kulorna så vi blir kvar med vår.

Vi undvek både MY03 och MY04, de har ett annat och sämre elsystem. MY05 är först med samma system som fortfarande sitter i dem (med en del ändringar förståss). Försök också hitta en med få mil, det är en tung bil och många slitagedelar börjar komma vid 10k mil Tänk också på att säkerställa att krockkudden fram är avstängningsbar. Det kostar 5000 att montera ut den annars... surt. Sök på formuet, det finns fler trådar om vad man ska tänka på vid begköp.

Men som sagt, välj den bil som ni tycker bäst om, då blir ni mest nöjda också.
av para
Jag tror att du gör en bra affär om du köper en XC90-2008 D5.
Dels har dom tappat ruskigt mycket i pris och dels har du ändå nybilsgarantin kvar ett tag.
Köpa helt nytt är kul men inte så ekonomiskt.

Har själv haft 2st V70 2.5T och 3st XC90 de senaste åren och XC90n är helt klart favoriten. Bekväm och lite mäktig att köra. Underbar på vintern med AWDn. Sen gillar jag biltypen SUV eftersom man sitter högt och ser bättre vad som händer framåt i trafiken. Gott också att veta att man har lite tyngd med sig om man skulle krocka med nån. Välj en 7sits, skiljer nog inget i pris på begmarknaden men då får du dessutom nivåreglering på köpet och den blir mer attraktiv när du ska sälja. Lastutrymmet är nog det jag gillar mest, när barnen var små var det suveränt att bara ställa in vagnar o sulkys och ändå ha gott om plats till allt annat. Vi brukar också tältsemestra i Italien på sommrarna och det är skönt att slippa ha takbox på bilen.

Vad gäller V70 är den såklart piggare att köra men ta dieseln isåfall. Redan nu börjar det väl införas restriktioner vad gäller fri parkering o trängselskatter för flexifuel o rent driftmässigt går väl dieseln billigast.

Sa jag föresten att min XC90 snart blir tillsalu? En 2008 D5 summum 7sits med 2500 mil på mätarn. Hör av dig om du vill ha mer info.
av FreddeB
Nu har jag iofs bara provsuttit V70n på Bilia med fru och våra tre förskolebarn och det som slog oss direkt och avgjorde just vårt inköp av en XC90 D5 MY06 var utrymmet i baksätet och bagage. Vuxna sitter suveränt i baksätet och du slipper den där lite instängda känslan ifrån V70:n, du sitter högre och ser din omgivning på ett helt annat sätt i XC90an. Bagageutrymmet är en gudagåva för barnfamiljer och skall du ut och resa, om så bara till fjällen är 7-sitsaren ett måste - möjligheten att isolera ett av de tre barnen i bakre stolsraden gör bråk och småtjafs till något som hör det förgångna till. Din 9-åring för sitt eget utrymme med tidningar, filmer - långt bort från småttingarna ... :lol:

Gå på XC90n, you'll never turn back =)
av accentor
Går i sama funderingar även om det lutar åt lite äldre bilar. Har varit helt inriktad på en V70 MY06 då dessa nu utbjuds rikligt till bra priser. Fick dock ett erbjudande av en kollega som ledsnat på sin XC90 2,5T (8000mil) för 125tkr som känns som ett otroligt bra pris. Med tre barn lockar inte minst 7 säten och ett ba baksäte oerhört.
Jag ser dock att en del avråder från XC90 MY03-04. Vad är de vanligaste felen? Vad ligger servicekostnaderna på jämfört med V70?
av S.t.r.a.n.D
Som många skriver så är ingen av bilarna dåliga. Vilken V70 funderar ni på?? Är det en -08 eller nyare, alltså en V70II. Om ni det gäller en V70N upp tom -07 så finns inga barnsjukdommar kvar och ingen bil är ju helt skadefri.

Det ni ska fundera på är vad ni behöver för storlek?? Ju större ni väljer desto tyngre blir den och drar mer bränsle. Plus att en XC90 är stor när du ska parkera i stan.
Spolning av automatlåda

Olja och packningar kostar väl 1000kr, byt […]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]