Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carls
Kollade stiften idag, samtliga var gråvita samt lite bruna.
Kände på mattan i fram också för att dubbelkolla och den är väl aningen fuktig till höger om gaspedalen vid "väggen" där ungefär. Luktade lite på fingrarna efter jag känt efter men jag tycker inte det luktar glykol direkt, smakade beskt dessutom..
Ska se om jag kan ta ett kompressionsprov ikväll.

Tog en bild på ett stift, tyvärr med mobilkamera, men det kanske är bättre än ingenting iaf.

http://i44.tinypic.com/iodd91.jpg
Senast redigerad av 1 carls, redigerad totalt 0 gånger.
av carls
Hermansson skrev:De kan också vara så att värmeelementet har gått sönder. De hände på min 940 turbo. Hände samma sak på min kusins 740
Borde inte värmen sluta fungera då? För jag har bra med värme i bilen när man vrider på max. Vart sitter den förövrigt? Lika bra att kolla den.
av Hermansson
carls skrev:
Hermansson skrev:De kan också vara så att värmeelementet har gått sönder. De hände på min 940 turbo. Hände samma sak på min kusins 740
Borde inte värmen sluta fungera då? För jag har bra med värme i bilen när man vrider på max. Vart sitter den förövrigt? Lika bra att kolla den.
värmen funkar lika bra för det. men blir rutorna typ immiga när du drar på? och är mattorna vid förarsidan blöta?
De elementet sitter bakom steron å vämrereglaget.
av carls
Hermansson skrev:
carls skrev:
värmen funkar lika bra för det. men blir rutorna typ immiga när du drar på? och är mattorna vid förarsidan blöta?
De elementet sitter bakom steron å vämrereglaget.
Okej, nja, jag tycker inte att det blir immigt, det skulle vara bakrutan isåfall som kan ta en stund innan man ser ut ur, kände som sagt på mattan vid gaspedalen och den känns ju lite fuktig. Ska kika på det!
Användarvisningsbild
av emwtur
carls skrev:Kollade stiften idag, samtliga var gråvita samt lite bruna.
Grejen med stiften är att OM packningen går så kommer det möjligtvis in vatten i EN cylinder - då kommer det stiftet att se annorlunda ut - vanligtvis "renare" om jag minns rätt .

/emwtur
av carls
emwtur skrev:
carls skrev:Kollade stiften idag, samtliga var gråvita samt lite bruna.
Grejen med stiften är att OM packningen går så kommer det möjligtvis in vatten i EN cylinder - då kommer det stiftet att se annorlunda ut - vanligtvis "renare" om jag minns rätt .

/emwtur
Okej, fast alla såg likadana ut nu, kan man då utesluta packningen eller ska jag göra ett kompressionsprov ändå?
av carls
Går det förresten några vattenledningar under oljefiltret någonstans? Såg lite blött ut på en bult där nämligen, resten av motorn ganska torr tycker jag, men just där är det blött.
av anp
Det går nog en vattenledning ovanför oljefiltret, mellan kupén och baksidan av vattenpumpen.
Kolla på baksidan av vattenpumpen ifall du har fukt där. Lös tätningsring finns att köpa ex, vis på Mekonomen.
Användarvisningsbild
av emwtur
carls skrev: 8<
Kollade stiften idag, samtliga var gråvita samt lite bruna.
8<

Okej, fast alla såg likadana ut nu, kan man då utesluta packningen eller ska jag göra ett kompressionsprov ändå?
jag skulle nog leta andra grejor först - täthetstesta kylsystemet - plocka loss skivorna vid förarens och passagerarens fötter så du ser uppåt och sedan trycktesta.
Dels bör du få reda på OM det läcker och dessutom kan man kanske se VAR det läcker när systemet är under tryck !
Läcker kylsystemet men du inte kan se var - kompressionstesta !

/emwtur

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]