Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cooper
Har en 745 90:a glt med ac. Nu är det så att kupefläkten inte fläktar längre. Har gjort felkodstest och fått fram att kupefläktsmotorn får överström. Vad kan vara fel, var ska jag felsöka? :shock:
Senast redigerad av 1 cooper, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Inte FÅR överström, fläkten går trögt och DRAR för mycket. Smörj eller byt. Det är inte svårt, och det finns trådar om det här.

Borra ett litet hål i botten på plastkåpan som fläkten sitter i om det finns spår av vatten där.
av cooper
Har tagit isär och kollat fläkten. Hittade kvitto på att den är bytt för 4månader sedan. Det som dock var märkligt var att till motorn så sitter det en kopparledning och en vanlig elkabel. Kopparledningen är lindad kring ett kol som var avbrutet. Måste kolet vara helt?

ps tack för ditt snabba svar Sparkz!
av Addekarlsson
Utan kol är det svårt att få en elmotor att gå, så det kolet kan vara hela boven i dramat ja.
Är ju sammalika som med en generator. En generator utan kol laddar ju klent. :wink:

Mvh/ Adde
av cooper
Men det är ett kol innan motorn inte i motorn men det kanske är samma sak?
En 1dm koppling där det sitter ett kol lindat med en kabel påväg till fläktmotorn.
av Addekarlsson
Känns som att en bild på det där skulle inte vara helt fel. Är inte alls med på vad du menar nu.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, en bild skulle inte vara fel.
Jag tycker det låter lite som en spole lindad på en ferritkärna, avstörning?
av cooper
Det kan stämma, har den någon funktion som är avgörande för en ej fungerande kupefläkt?
av cooper
Har nu plockat ner värmefläktsmotståndet 3522298 4970.
På högsta hastigheten (5) så klickar det i motståndet. Gör det detta på era bilar helst årsmodell 90? Började mäta från motståndet och fick inte ut några högre volttal...

Nyckeln hittar vi inte inne i bilen ivarjefall, al[…]

Sverige är som bekant extremt duktigt på[…]

Jag har lossat yttre bulten i bärarmen samt b[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]