- sön 15 feb 2009, 15:14
#261132
Vid körning vid lägre temperaturer än ca -10°C så upplever jag min V70II D5 som betydligt svagare än vid högre temperaturer.
Min körning består, under vintertid, till större delen av lugn landsvägskörning i ca 100-110 km/h i etapper av 35 mil. Under dessa resor har temperaturen den senaste tiden kunnat variera nära 20°C. Fenomenet med kraftlös motor har uppstått både när jag startat med nollgradigt väder och avslutat resan med - 16° C och när jag startat med -17°C och avslutat resan med nollgradigt väder.
Intressant är att den gång jag startade i kallt väder med full tank och hade kört i 100 km med totalt kraftlös bil så visade färddatorn att jag hade 1260 km kvar till tom tank. I fredags orkade bilen knapp upp för stigningar på 6e växeln som man normalt inte ens noterar när motorn ger full effekt. Vid detta tillfälle hade bilen fått stå i varmgarage under natten och allt var normalt tills de avslutande 10 milen i ca -16°C. Jag trodde att problemen med diesel och kyla var arkiverat i något historisk arkiv men i min bil verkar problemet vara högst påtagligt. Bilen var inne på verkstad för ett par månaders sedan för diagnos och uppgradering på grund av diverse felmeddelande som dykt upp under körning. Det verkar vara läge för ett återbesök.
Är det någon fler som noterat samma fenomen? Någon teori vad som kan vara fel?
Min körning består, under vintertid, till större delen av lugn landsvägskörning i ca 100-110 km/h i etapper av 35 mil. Under dessa resor har temperaturen den senaste tiden kunnat variera nära 20°C. Fenomenet med kraftlös motor har uppstått både när jag startat med nollgradigt väder och avslutat resan med - 16° C och när jag startat med -17°C och avslutat resan med nollgradigt väder.
Intressant är att den gång jag startade i kallt väder med full tank och hade kört i 100 km med totalt kraftlös bil så visade färddatorn att jag hade 1260 km kvar till tom tank. I fredags orkade bilen knapp upp för stigningar på 6e växeln som man normalt inte ens noterar när motorn ger full effekt. Vid detta tillfälle hade bilen fått stå i varmgarage under natten och allt var normalt tills de avslutande 10 milen i ca -16°C. Jag trodde att problemen med diesel och kyla var arkiverat i något historisk arkiv men i min bil verkar problemet vara högst påtagligt. Bilen var inne på verkstad för ett par månaders sedan för diagnos och uppgradering på grund av diverse felmeddelande som dykt upp under körning. Det verkar vara läge för ett återbesök.
Är det någon fler som noterat samma fenomen? Någon teori vad som kan vara fel?