Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carls
Hejsan.

Har problem med min 740 turbo -90.
Kylarvattnet försvinner någonstans. Inget vatten i oljan, ingen olja i vattnet, bilen vitryker inte..
Luktar man i expansionskärlet så luktar det glykol och inget annat.
Jag har helt ny kylare samt vattenpump då de läckte tidigare och nu behöver jag tips på andra tänkbara slangar/delar som kan läcka. Har ingen AC eller motorvärmare/bensinvärmare om det skulle spela någon roll.
Vattnet försvinner inte jättefort, men man ser ändå skillnad om man varit ute och åkt i en halvtimme eller så.
Inne i bilen på mattorna är det torrt och jag har heller ingen imma på rutorna.
Har tittat under huven på vattenrören man kan se där men jag kan inte hitta några läckor.
Ser heller ingenting under bilen när den står på tomgång och jag kikar.
Bilen blir heller inte onormalt varm eller så utan mätaren håller sig klockan 12.
Förövrigt går bilen jättebra och inga problem vid kallstarter eller så, alla cylindrar hoppar igång direkt, men det börjar bli tröttsamt att veta att vattnet försvinner någonstans!

Skulle vara bra om någon kanske hade en skiss på vattenledningarna eller dylikt så att jag vet vart jag ska titta efter läckor.

Tack på förhand.

Mvh
Carls
Användarvisningsbild
av Claes74
kranen för varmvattnet är det första jag tänker på, kolla om mattan är fuktig till höger om gaspedalen.
kranen sitter strax ovan där.
Användarvisningsbild
av bullbone
Hur ofta behöver du fylla på vattnet? Kan det inte vara så enkelt att systemet inte blev fullt efter byte av kylare/pump när du återfyllde? Det finns ju mycket slangar etc som ska fyllas med vatten när motorn pumpar runt vattnet. En liten "dum" parentes bara... :???:
av carls
Mattan är som sagt torr och vattenpumpen byttes i somras, så jag har fyllt på vatten ett par gånger sedan dess.
Det försvinner som sagt inte jättefort men man märker att nivån sjunkit om man varit och kört.
Användarvisningsbild
av emwtur
Det enda jag kan tänka mig är tyvärr att du har en trasig topplockspackning, det är enda stället vatten kan smita ut, utan att lämna blöta fläckar.
men börja med att åka till en verkstad och provtryck systemet.
dels får du kvitto på att det verkligen är ett läckage någonstans och har du tur kanske du kan hitta felet.
Är du orolig för topplockspackningen så kolla stiften - speciellt efter att något av dom avviker i utseende.
/emwtur
av carls
Har lite svårt att tänka mig att det är topplockspackningen då motorn är totalrenoverad för ca 2000 mil sedan, men jag ska spana på stiften!
Användarvisningsbild
av emwtur
Om du har automatlåda så kolla hur oljan där ser ut också !

Du skrev att du bytt vattenpump och kylare nyss, den kokade aldrig innan du bytte ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla stiften.
ta kompressionsprov.
provtryck kylsystemet.

Hittar du fortfarande ingenting .....
/emwtur

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]