Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja statisk friktionskoefficient och vilofriktionskoefficient är väl samma sak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient
Normalt är dock den statiska friktionskoefficienten betecknad μs, d.v.s. när ytorna inte rör sig i förhållande till varandra, motsvarande den s.k. vilofriktionen, större än glidfriktionen vilket kan ha stor betydelse för olika konstruktioner där man är beroende av en någorlunda jämn friktionskraft.
Så ja vi har båda rätt. ABSen gör ju att hjulen inte låser sig alltså ytorna rör sig inte i förhållande till varandra.
Men hur menar du med att bara räkna på en viss procent av tiden. ABSen gör väl att man ligger på precis gränsen för hur hårt man kan bromsa utan att det låser hjulen.
Fast det är klart. I praktiken låser det väl ändå hjulen någon eller några millisekunder hela tiden för att systemet ska veta att det är dags att släppa efter lite. Det var kanske så du menade?
Tomas88 skrev:Tack för länkarna poseidon.
Tyvärr har jag ingen given bromssträcka.
Egentligen bygger hela uppgiften på att man får göra antaganden på sånt man inte vet, kan beräkna eller ta reda på.
Vi har ingen bestämd bil utan bara fått i uppgift att göra olika beräkningar på ett valfritt fordons skivbromsar.
För att göra det hela intressantare så väljer jag naturligtvis att räkna på min egen bil.
Vi skall bla beräkna:
Friktionskraft Hjul-Vägbana
Friktionskraft Bromsskiva-Bromsbelägg
Hydrauliskt tryck på bromsvätskan.
Värmeutveckling.
Friktionskoefficient mellan däck och asfalt ligger på cirka 1,0-1,2 för gatdäck motsvarande mellan belägg och skiva/trumma är 0,3. Åtminstonde räknade vi ofta med 0,3 på högskolan.

Sedan kan man ju säga så här: Bara för att du inte känner till ett korrekt värde så kan man ändå härleda ett trevligt uttryck som beskriver det fysikaliska/matematiska sambandet mellan det man är intresserad av. När man väl har det så kan man ju plotta 2D eller 3D grafer som visar det man är intresserad av som funktion av sina (inte helt bestämda) variabler.

Glöm inte att räkna med den bromsande kraft som luftmotståndet ger. Volvo anger värde på Cw-faktor och frontarea i sina tekniska specifikationer på sina bilar.

Lycka till!

Ps. förövrigt så är hydraliskt tryck lite knepigt uttryckt. Storheten tryck är tryck oavsett medium. ds.
eccy243 skrev:Men sen blir väl friktionskoefficienten annorlunda under inbromsningen, när grejerna värms upp? Dessutom så jobbar ABSen för att hålla ca 20-25% hjullåsning. Då uppnås optimal bromseffekt.
Om du menar att friktionskoefficienten ej är en konstant så har du rätt i det.

Men ärligt talat, känner du själv någon större skillnad mellan bettet i bromsarna mellan kalla och bromsar som värmts upp? Den är nog ganska stabil ända till fading uppstår
Tomas88 skrev:Ja den ändras säkert lite. Så det är så mycket som 20-25% hjullåsning?!
Vad menas med detta?

Inom dragracing har jag förstått att optimalt hjulspinn är cirka 10%. Det innebär att hjulets hastighet är 10% högre än markens. Detta skall enligt uppgift ge en högre friktion än ren kontakt. Ta dessa uppgifter med en nypa salt dock.

Skulle samma sak gälla för inbromsning så innebär det att hjulet skall rotera 10% långsammare än marken.

Det är dock inte samma sak som att hjulet står helt stilla 20-25% av tiden.
ah17 skrev:
Tomas88 skrev:Ja den ändras säkert lite. Så det är så mycket som 20-25% hjullåsning?!
Vad menas med detta?
Ja fråga inte mig! :wink:
Jag bara tyckte det verkade rimligt att friktionskoefficienten ändras lite om teperaturen ändras.
Det är ju sant att den inte förändras så det är kännbart.

Men när jag gick i gymnasiet så fick vi lära oss att ABSen strävar efter att hålla hastigheten på hjulen 20-25% lägre än bilens faktiska hastighet. Det skulle ge optimal bromsprestanda. Jag tror till och med att det var i Volvos utbildningsmaterial det stod detta.
av *pettson*
LarsBd skrev:Hur mäter ABSsystemet bilens verkliga hastighet om hjulen slirar X%?
Den kan inte mäta bilens verkliga hastighet då, eftersom hastigheten läses på kuggkransarna för abs givarna på modeller senare än 1996 och på slutväxelns drev för årsmodeller understigande 1996. För att undvika i möjligaste mån att hastigheten blir fel så använder man VÄNSTER FRAM abs givare att läsa ut hastigheten på. Det är ju väldigt vanligt på grund av konstruktionen att höger fram slirar vid start.

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare […]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]