NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Det har ju gått att beställa S80 med den nya D5an med 205 hk ett tag nu och snart kommer den även till V70 å de övriga men kommer den till de mindre bilarna eller kommer den törstiga D5an på 180 hk att leva kvar?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänkte på en grej. Upplever ni (ägare) att D5an i C30/S40/V50/C70 är för törstig? Jag hade en MY09 V50 D5 aut förra veckan och den låg på 0,61l/mil. Blandad körning med merparten stadskörning!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Törstig kan jag inte påstå att min är. Jag har legat styvt på 0.6 inne i stan nu när det är så här kallt. Men igår klev den ner ytterliggare. Jag är helnöjd! Med tanke på att 2.0D tar prcis lika mycket så kan jag inte påstå att D5 är tröstig.
Kanske dax att göra nåt åt 2.0D först??
av jumu01
FiddeUBC skrev:Törstig kan jag inte påstå att min är. Jag har legat styvt på 0.6 inne i stan nu när det är så här kallt. Men igår klev den ner ytterliggare. Jag är helnöjd! Med tanke på att 2.0D tar prcis lika mycket så kan jag inte påstå att D5 är tröstig.
Kanske dax att göra nåt åt 2.0D först??
Enda sättet att få ner förbrukningen på 2.0D är väl att chippa den, då brukar ju förbrukningen sjunka plus mer effekt!
av menbj0
Jag är nyfiken på att höra mer om er förbrukning (och övriga synpunkter) för C30 D5. Är den inte törstigare än 2.0D i praktiken? Har någon erfarenhet från D5 manuell?

Jag vill också veta när nya 170/205-hästaren kommer. Om jag förstått det rätt är det de tunga bilarna (V70, XC70)som får hög förbrukning med nuvarande 185-hästaren. Det ska vara miljökraven, Euro 4, som ställer till det. De tunga bilarna ska gå snålare med förra D5an (Euro 3), 163-hästarsmotorn.

Funderar nu på att byta min S40 2.4i mot C30 D5. Kanske idé att vänta till nya 180-hästars direktinsprutade bensinaren kommer?
Användarvisningsbild
av PaNi
Körde en V70 D5 MY06 185-hästare i tre år och bytte i oktober till en V50 D5 MY09 180-hästare, båda manuella. Att det blev D5 igen berodde helt och hållet på att jag var så nöjd med den när den satt i V70:n. Initialt var jag lite missnöjd med förbrukningen i nya bilen; tänkte att samma motor i en mindre bil måste väl innebära ännu lägre förbrukning, men så var det inte. Nu har den dock rullar 700 mil ochförbrukningen har sjunkt markant. Körde från Idre till Göteborg (60 mil) med fullknôkad bil och takbox på 32 liter igår, och det får man väl vara nöjd med. Då var det dessutom -15 första halvan av sträckan, så värmaren gick säkert konstant i många timmar. Färddatorn visade 4.8 liter/100 km, men den är en riktig glädjemätare. Verklig förbrukning var som sagt 32/600=5,3.

Efter två D5:or är min slutsats att de går snålt om man kör dem snålt, men gasar man på så ökar förbrukningen radikalt. I 140 km/h ligger den kring litern, men det är det värt. D5:an väljer man förmodligen för vridmomentet på låga varv och inte för att minimera sina bränslekostnader. Då kan man ju ta cykeln istället :-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Nu handlade ju inte tråden om förbrukning utan min undran om det kommer en ny uppdaterad D5:a precis som till de andra bilarna.
av Arbetaren
Jag kan då inte förstå hur man kan påstå att 2.0D drar precis lika mkt som D5! Har jämfört min med flera som kör just D5:an och det skiljer en hel del i förbrukning. Det beror ju givetvis på körstil osv. men lika törstig som D5 är den inte! Ursäkta att jag fortsatte på
"förbrukningsspåret".

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]

Kolla först så du kan ha 14" p&a[…]

Det är säkert kostnadsfritt men dom g&[…]