Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#261042
Är det ok att lägga i neutral och rulla ner för backar??
Eller skadar det Automatlådan? Det bör det ju ej göra då det går att flytta spaken till neutral då bilen körs!!
Någon som vet??
MvH Andreas
#261044
Neutral är väl exakt samma som frikoppla?
-----------------------------------------
Jag vet att man får absolut ej lägga i neutral på en automatlåda på en gammal amricanare, det pga att lådan ej smörjer under den tiden neutral ligger i!
#261060
Varför skulle man vilja lägga i N i nedförsbacke? Det innebär väl att du får en bränsleförbrukning (motsvarande tomgång) istället för motorbroms då bränsleförbrukning = 0 ???
#261080
Mercedes säger själva att det är skadligt för deras automatlådor så det blir för dålig fart på oljepumpen om man gör så.
#261108
PRIUS skrev:Det är därför en del automatlådebilar inte går att bogsera på grund av att oljepumpen i lådan drivs från motorsidan och när motorn står still blir det ingen smörjning i lådan som då kan skära!
Men i detta fall står ju inte motorn still så det är en dålig jämförelse :roll:

Jag har aldrig hört talas om att en låda tagit skada av att man låter den rulla med Neutral i.
Det viktiga är ju att motorn är igång för smörjningens skull.

Sen förstår jag ju inte vinsten med att göra det då men men ...................
#261130
Psyko skrev:
PRIUS skrev:Det är därför en del automatlådebilar inte går att bogsera på grund av att oljepumpen i lådan drivs från motorsidan och när motorn står still blir det ingen smörjning i lådan som då kan skära!
Men i detta fall står ju inte motorn still så det är en dålig jämförelse :roll:

Jag har aldrig hört talas om att en låda tagit skada av att man låter den rulla med Neutral i.
Det viktiga är ju att motorn är igång för smörjningens skull.

Sen förstår jag ju inte vinsten med att göra det då men men ...................
Mercedes säger att varvtalet är för lågt på ingående axel om man rullar lite fortare nedför en backe och utgående axel snurrar fort.
#261139
Varför skulle man vilja lägga i N i nedförsbacke? Det innebär väl att du får en bränsleförbrukning (motsvarande tomgång) istället för motorbroms då bränsleförbrukning = 0 ???

Då jag har många långa nedförsbackar och skulle kunna rulla i ca 2-3 km med en bil med manuell låda och nu kanske bara kan rulla 1 km pga att det bromsar så tror jag att min bränsleförbrukning på tomgång skulle vara billigare än att driva bilen framot i nedförsbacke!!

Får fråga Rejmes om denna fråga då!!! Tack i alla fall
Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]