Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:Vågar garantera att orginalfiltrets gummiyta var lika stor och spände lika mycket i stort sett när den var ny :wink: Men visst kan det vara nåt?
Du har inte förstått poengan, med det jag påpekar om o om igen.
Orginal pasar direkt. pirat passar säkert också, men kräver lite mer pil o arbeta, ofta inte lika bra passform.
sen finns det ju skräck exempel där produktena är värdelösa, men här verkar de ju vara hyfsat lika ytmäsigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tomas88 skrev:Kan de va så kanske. Ska testa en gång till. Hade lite bråttom när jag skulle byta.
Nån som vet nåt om den skummgummiliknande ytan som bara finns på "Volvofiltret"?
titta noga hur filtret betersig, ibland så öppnar man o hittar ett piratfilter som någon tvingat ner i burken, o då vikersig filtret på långsidan, så du får en stor glipa= ingen filtrering alls där.
Användarvisningsbild
av CarMan
Kan ju ta upp en sak som inte varit uppe (trorjag)
det säljs ju en hel del eftermarknads katalysatorer, som man får svetsa dit själva.

det är inte alls ovanligt att dessa funkar dåligt. ofta strular dom på tomgång, presis som om dom kräver högre tempratur för att funka. Eller så komer detta fenomen först efter nåt år.

jag vet inte om det har med utformningen att göra eller om det är ett tunnare lager platina i dom (kanske därför dom kan hålla lägre pris?)
av *pettson*
Kan vara prisskillnaden som gör att volvo inte får sälja nåt.. här är exempel till min 94:a. Det har ju hänt en del på katalysatorfronten med åren som gått. Felet är inte att folk köper katalysatorer. Felet är att dom anges helt fel. Det ska enligt salu vara en kat till max 2,5 liter på en 2.5:a även på en turbo. Problemet är att bägge kräver en kat som klarar ca 4,5 liter för att rena bra i alla lägen. Alltså en fråga om fel försäljning, inte fel på produkterna. Det fungerar som sagt bra när dom är nya men sen blir det trassel annars.

Ska vi se.. eftermarknads universal för egen insvetsning= 1200 (snitt)
eftermarknads anpassad för direktmontering= 4200, nya katalysatortypen
eftermarknads anpassad för direktmonterng orginal =9650 kronor. gamla katalysatortypen.
Användarvisningsbild
av CarMan
inte kostar det 9000:- till en 940 ???
har ioförsig inte kollat nått pris, men för en så där 5-6 årsedan så byttes det ju mycke katar på 740, har förmig att volvo orginal kosta 3500:- på dom.
Användarvisningsbild
av Funk
CarMan skrev:inte kostar det 9000:- till en 940 ???
har ioförsig inte kollat nått pris, men för en så där 5-6 årsedan så byttes det ju mycke katar på 740, har förmig att volvo orginal kosta 3500:- på dom.
*pettson* kör en -94 855 T5, inte en 940...

/Thomas
*pettson* skrev:Vågar garantera att orginalfiltrets gummiyta var lika stor och spände lika mycket i stort sett när den var ny :wink: Men visst kan det vara nåt?
Har försökt få dit filtret igen men det går inte om jag inte skall skära sönder det. Filtret är för långt vilket gör att det buktar uppåt när man sätter dit det. Testade att pressa dit locket men inte ens det gick.
Hade säkert inte varit något fel på filtret om det bara hade passat.
Användarvisningsbild
av CarMan
men det är ju sånt som är så tråkigt. när man skruvar mycke med orginal delar så märker man skillnaden. Även om det går att få dit sakerna så är det offta men får trixa enhel del för att få dit dom. med orginal så kastar man bara dit delen o det är klart direkt (gör man bara et jobb en gång, så vet man ju inte skllnaden, men kör man ivanliga fall med orginal o sen får en pirat o sätta dit då märks hur stor skillnaden är)

se så tycker jag det är lite löjligt at hela tiden hävda att det inte är fel på produkten så som pettson gör. viserligen har han rätt i att en pirat katalysator som man svetsar dit sjläv, inte är "trasig" baa det att man köpt fel. Men när man köper nått så ska det ju funkara direkt, hur många vill göra kompliserade kalkuleringar på volym/flöde & avklyning, innan man köper en pryl.
Är man lite hobby mek, så ska man bara skruva dit prylen, o då funkar ju orginal perfekt då man inte har tillgång till att modifiera prylarna.
av *pettson*
CarMan skrev:men det är ju sånt som är så tråkigt. när man skruvar mycke med orginal delar så märker man skillnaden. Även om det går att få dit sakerna så är det offta men får trixa enhel del för att få dit dom. med orginal så kastar man bara dit delen o det är klart direkt (gör man bara et jobb en gång, så vet man ju inte skllnaden, men kör man ivanliga fall med orginal o sen får en pirat o sätta dit då märks hur stor skillnaden är)

se så tycker jag det är lite löjligt at hela tiden hävda att det inte är fel på produkten så som pettson gör. viserligen har han rätt i att en pirat katalysator som man svetsar dit sjläv, inte är "trasig" baa det att man köpt fel. Men när man köper nått så ska det ju funkara direkt, hur många vill göra kompliserade kalkuleringar på volym/flöde & avklyning, innan man köper en pryl.
Är man lite hobby mek, så ska man bara skruva dit prylen, o då funkar ju orginal perfekt då man inte har tillgång till att modifiera prylarna.
Visst kan man undra hur alla andra verkstäder överlever genom att hela tiden pracka på folk med skit?
Vill gärna se hur du menar med detta *hur många vill göra kompliserade kalkuleringar på volym/flöde & avklyning, innan man köper en pryl*
FELET är att den som sålt katalysatorn inte fullgjort sitt jobb. Precis som när dom flesta får gå till volvo med egna artikelnr för att få rätt delar. Även där förlitar man sej på uppgifter som står tryckta.
Att ha uppgiften: GER LAGLIGA VÄRDEN PÅ EN MOTOR UPP TILL 2,5 LITER är ju att skriva nonsens. Ingen vet ju vad du har för utsläpp INNAN du monterar din kat. OCH råkar du dessutom ha en motor som är på just EXAKT 2,5 liter är du ju en IDIOT som köper den katalysatorn. Du är tvungen att köpa nästa storlek naturligtvis. Det har ju inget som helst med kalkyler och uträkningar att göra, men se så fungerar inte folk. Det skiljer 400kronor i pris och tro mej, den billigaste blir det.
Är du av den typen av människa som köper byxor som du EXAKT kommer i? Naturligtvis när dom är spända så dom kommer att ev spricka?
NEj.. konstigt nog kan folk utan kalkyler med sunt förnuft handla kläder? Då kan dom faktiskt handla bildelar med utan att trassla.
Användarvisningsbild
av CarMan
Många här o på andra stllen titta bara på prislappen o inget annat !!!

titta en kat för 400:- den köpe jag istäler för 5000:- som XXX skulle ha.
titta en lamda sond för 200:- den köper jag iställer för 2500:- som XXX skulle ha.
titta ett luft filter för 250:- istälelt för 400: som XXX skulle ha.

sen kommer du o säger att delen i sig inte är nått fel på (det stämmer, men det är fel, efter som det inte komar att funka, alternativt inte funka i längden)
sen om vi går ner o kolar spesefikt på delan så kanske den är hel igentligen, bara det att den inte lirar ihopp emd andra delar. men var bryssig om det??? det är ju grymt iriterande att stå där o försöka byta luftfilter, o sen får det inte att få ner det i burken (men filtret i sg kan ju "kanske" har rätt förmåga att rena lufte, men det anser jag var ointresant...)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 21
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]