Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joje2010
Jag har en V70 2,4D Classic 2008. När jag gjorde 3000 mila servicen så glömde mekanikern fylla på olja. Jag hämtade ut bilen och allt var Ok. När jag hade kört i ca 4 Km och skulle köra om en bil på motorvägen så bara dog motorn. Snabbt körde jag in till kanten och väntade på bärgaren. Jag har alltid trott att det skulle låta rejält när en motor skär, det enda som jag märkte var att kraften försvann. Det tog verkstaden en vecka att åtgärda felet (byta motor + turbo) och då sa dom att mekanikern hade glömt fylla på ny olja. Min fråga är: Finns det inte en oljetrycksmätare som borde varnat mig eller mekanikern när vi startade bilen. När bilen sedan hade pajat så lyste det inga varningslampor. Det såg ut precis som det skulle men motorn fungerade inte. Detta är andra gången bilen stannar för mig. Dom fick bytta styrdatorn första gången. Bilen gick att starta igen efter en kvart men det var väldigt många varningslampor som lös.
av Slezii
Oljelampa? Det är onödig information,precis som vattentempen. Men allvarligt,man kan undra vart utveklingen slutar? Lampa till oljetryk och vattentemp fanns i VolvoPV och den kostade inte 500000 kr heller.
av plamek
Amli skrev:Skrämmande. Lägg därtill att nya D5 motorn saknar dessutom olje sticka...
Vi har Mercedes Benz Actros lastbilar på jobbet, dessa saknar också oljesticka och har bara en nivågivare i oljetråget. Givetvis blir då denna givare extremt viktig för att ha pejl på oljenivån och man tror att det ska vara hög kvalitet på denna. Icke då, efter tre månader började dessa krångla... "Ett känt fel..." Och så vidare... Utvecklingen går åt fel håll här tycker jag.

Man får hoppas att mekanikern inte tagit en alltför lång provkörning nästa gång man lämnar in bilen på service, och kollar oljenivån själv innan man kör iväg...
Det var väl som våra chaufförer, telefonen ständigt i vänster hand, hjärnan engagerad i allt annat än jobbet, och det händer att högerhanden lyckas ratta fram en lastbil lite sporadiskt... :!:
Användarvisningsbild
av Funk
En V70N Classic (som är den gamla generationen, inlägget felplacerat ? ) har väl en oljetryckslampa... som tänds ihop med varningstriangeln och samtidigt visar info i displayen ?

/Thomas
av Knasen
Amli skrev:Skrämmande. Lägg därtill att nya D5 motorn saknar dessutom olje sticka...
Den nya D5 saknar inte alls oljesticka, den sitter nere vid oljetråget, en liten grå sticka.
av Amli
Knasen skrev:
Den nya D5 saknar inte alls oljesticka, den sitter nere vid oljetråget, en liten grå sticka.
Åfan, då måste dom ha missat det i sin press release och därmed skrivit fel på i alla biltidningar....

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
http://www.automotorsport.se/news/16678 ... d5-diesel/
av Knasen
Amli skrev:
Knasen skrev:
Åfan, då måste dom ha missat det i sin press release och därmed skrivit fel på i alla biltidningar....

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09 ... /index.xml
http://www.automotorsport.se/news/16678 ... d5-diesel/
Senast jag mekade med motorn så satt det en mätsticka där, om du tittar riktigt noga på bilderna från teknikens världen så ser du oljestickan, alldeles under packningen mellan motorblocket och oljetråget, i mitten man ser en svart skruv och alldeles under den så ser man ett grått handtag, + att det går ett rör neråt.
av Amli
Knasen skrev: Senast jag mekade med motorn så satt det en mätsticka där, om du tittar riktigt noga på bilderna från teknikens världen så ser du oljestickan, alldeles under packningen mellan motorblocket och oljetråget, i mitten man ser en svart skruv och alldeles under den så ser man ett grått handtag, + att det går ett rör neråt.
Jag har ingen aning om vart man ska kolla... :|
Men jag förmodar bara att den inte kommer att kunna nås genom att bara lyfta på motorhuven?
av Knasen
Amli skrev:
Knasen skrev: Senast jag mekade med motorn så satt det en mätsticka där, om du tittar riktigt noga på bilderna från teknikens världen så ser du oljestickan, alldeles under packningen mellan motorblocket och oljetråget, i mitten man ser en svart skruv och alldeles under den så ser man ett grått handtag, + att det går ett rör neråt.
Jag har ingen aning om vart man ska kolla... :|
Men jag förmodar bara att den inte kommer att kunna nås genom att bara lyfta på motorhuven?
Ok, ibland är det svårt att förklara vad man menar, utan att man måste visa det på bild. Det är inga problem att nå den, man behöver inte demontera något, men man skall inte kostymen på sig.
El fel

Både omkopplarspaken och ljusvredet krå[…]

B230F går fett

Vad kan vara nästa grej att kolla? Det finns […]

Service Subaru XV

varför inte bara maila haynes och fråga[…]

utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]