Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anp
Reggning måste ske ja, men dragkroken behöver ej tas bort i.o.m att den inte är brukbar längre annat än till cykelställ.
av Volvo_740_GLT
300 kr kostar det att regga om bilen... Om du svetsar på en mutter på kulan behöver du inte regga om bilen.
Användarvisningsbild
av siviak
emwtur skrev:
siviak skrev:Går att svetsa fast en större mutter på kroken så du inte kan hänga på släp men ändå vill ha den kvar för att använda t ex cykelställ... Om du vill slippa besväret med att ta bort kroken och inte störs av att den sitter där.
men du måste väl ändå regga om den då va ?

/emwtur

Köpte en 745 med påsvetsad mutter, vid besiktning ifrågasatte de muttern då det inte var nåt fel på varken krok eller balkar. Åkte hem till min fina vinkelslip och gjorde skilsmässa med muttern och bilen gick genom besiktning med brukbar krok. Finns väl alltid nån orsak att svetsa dit en mutter, om inte annat för att det är kul... tydligen. :roll: Bilen hade inte varit omreggad iaf...
av Vovlo_Henrik
Allt detta med om den ska reggas om eller inte är olika vart man besiktar konstigt nog :roll:

Besiktade en 745 som hadde en svetsad mutter och den var tvungen att reggas om annars skulle det inte vara godkänt och vid byte till ny krok var det omreggning igen. Pratade med förra ägaren till bilen som besiktat på annan ort och han hade aldrig behövt regga om bilen pga detta :???:

Ska man reggbesikta så ring dit man tänkt besikta å fråga vad som gäller det skiljer sig åt :wink:
Användarvisningsbild
av emwtur
Vovlo_Henrik skrev:Ska man reggbesikta så ring dit man tänkt besikta å fråga vad som gäller det skiljer sig åt :wink:
Eller ring INTE !
Tror det är mer besikningsmännen som har varierande regeltolkning.

mitt eget rekord på besiktningen :
besiktningsgubben kollar höger bakhjul,
kollar vänster bakhjul - "det är glapp i svängarmen här"
jag svarar: "det är det alltid på dom här bilarna - var det inte det på andra sidan?"
då går han tillbaka och kollar om höger bak , " jo det var det faktiskt"
jag kom ut men blankt papper !!

/emwtur
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Jag kopplade in kontakt C på CEM och kopplad[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]