Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Lagen är tydlig, det krävs strålkastartorkare och automatisk ljusviddsreglering för att få montera xenonljus. Detta är förutsättningarna för att få montera originalstrålkastare med xenonljus.

Konverteringar av Halogenstrålkastare till Xenon är ALDRIG lagligt!
Rengörning av strålkastare då antar jag?? Eftersom det inte funnits torkare efter -04. :D

Men kan ju ha tur också att dom inte är så petiga på just det.
Strålkastarrengöring är naturligtvis ett bättre ord.

Vet inte ens om det finns några bilar idag med riktiga torkare. V70N innan -05 måste ha varit bland de sista.
halmstaden skrev:Snacka om utveckling - som går bakåt!

En fråga angående lagen. Tex på min -01, får man sätta i pluggar? Vet många som gjort det, men då har man ju ingen rengöring alls ju.
Ja på den får du sätta pluggar. Det är endast xenonstrålkastar som det är lag på strålkastartvätt på om jag förstått det hela rätt.
Degnell skrev:
halmstaden skrev:Snacka om utveckling - som går bakåt!

En fråga angående lagen. Tex på min -01, får man sätta i pluggar? Vet många som gjort det, men då har man ju ingen rengöring alls ju.
Ja på den får du sätta pluggar. Det är endast xenonstrålkastar som det är lag på strålkastartvätt på om jag förstått det hela rätt.
Stämmer. Bilar med Halogenlampor behöver inte ha strålkastarrengöring. Finns en hel del koreanska och japanska bilar som säljs nya i Sverige utan strålkastartvätt alls.
Jag har eftermonterade xenonljus på min s60 utan spolarmunstycke eller torkare till lyktorna och har nu klarat mig för 2gng igenom besiktningen. :lol: (Får se nästa gng hur det går om ett år?) ??:-/
gogi skrev:Jag har eftermonterade xenonljus på min s60 utan spolarmunstycke eller torkare till lyktorna och har nu klarat mig för 2gng igenom besiktningen. :lol: (Får se nästa gng hur det går om ett år?) ??:-/
Så är det faktistkt. Det skiljer väldigt mycket från besiktningsman till besiktningsman. Vissa är nitiska och vissa släpper igenom saker trots att dom ser det och vissa har ingen aning om att vad som nytt och bytt.
Vet flera som rullat genom med -01or med facelift xenon och utan rengörning.
V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?