Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag drog bara ut kontakten till tomgångsmotorn om den nu heter så? ??:-/

Tomgångsmotorn sitter vid spjälhuset under en kåpa. Rätta mig någon om jag har fel.

Kan man rengöra/smörja tomgångsmotorn eller är det en ny som gäller?
Jag använder hellre ordet tomgångsventil, för något som öppnar och stänger för en gas eller vätska vill jag kalla ventil.
På en del andra bilar, bl a Renault med Siemens centralinsprutning finns vad jag skulle kalla tomgångsmotor. Den funkar lite som en centrallåsmotor men en stång som åker ut och trycker på en arm på spjällaxeln. Öppnar alltså spjället mekaniskt i stället för en kanal vid sidan av.
Sen har jag sett "tomgångsstabilisator" på laga/bildelsbasen.

Men gör rent och se till att den går lätt till att börja med.
Hallå.Jag hade liknande problem på min gamla 850 se 2.5. Jag köpte en ny tomgångsmotor på volvo sen gick bilen som den skulle,men se till att du har rätt nr på den nya. Jag fick nämligen fel av volvo först och bilen gick inte så värst bra.Lycka till.
Nu har jag på eget bevåg testat att smörja tomgångsventilen. Jag gjorde så att jag tog loss den och sprutade 5-56 i bägge rören. Lät det verka några minuter, blåste rent, och gjorde likadant en gång till. Nu lät det som något rörde på sig där inne när jag snurra den fram och tillbaka över sin egna axel.

Kopplade in den, drog ut minusen i några minuter för felkodernas skull. Startade bilen, och provkörde. Men det är samma problem ännu. Långsamt sjunkande motorvarvtal. Det måste väl vara tomgångsventilen som det är fel på eftersom motorn går "normalt" när jag dragit ut sladden till den? ?:-/
hjulspinn skrev: Det måste väl vara tomgångsventilen som det är fel på eftersom motorn går "normalt" när jag dragit ut sladden till den? ?:-/
tja - det bör ju vara den vägen som luft slinker förbi spjället iallafall
det kan ju vara signalen till ventilen som är knas också - styrboxen alltså !
/emwtur
emwtur skrev:
hjulspinn skrev: Det måste väl vara tomgångsventilen som det är fel på eftersom motorn går "normalt" när jag dragit ut sladden till den? ?:-/
tja - det bör ju vara den vägen som luft slinker förbi spjället iallafall
det kan ju vara signalen till ventilen som är knas också - styrboxen alltså !
/emwtur
Ja så kan de vara. Jag ska kolla felkoderna. Kan de finnas felkoder trots att någon lampa ej indikerar något fel?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]