Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
dali skrev:Om försäkringsbolaget löser in bilen och du kan tänka dig att åka en bit så finns en silverfärgad S60 2.5T AWD med mycket utrustning i Luleå (1 timmes flyg från Sthlm): Rondellens Bil. Lite skum färg på inredningen, men i övrigt verkar den i bra skick.
Ahh..Nu blev jag lite gladare igen :) Den verkar vara rätt så lik den jag hade. Men som du säger; klädselsmaken verkar vara..hhmm..
Och avståndet e inte avskräckande; till flyget e det 20 minuter. Och hemfärden är en njutning i 103 mil! Nu känns det som om livsandarna bankar på och vill in igen, tackar för den länken!

M V H
---> Matz
Senast redigerad av 1 matzen10, redigerad totalt 0 gånger.
av nevyn
Usch!

Problemet med sidokrockar för nacken är att man har en stor nackmuskel på varje sida som brukar ta stryk. Spring till läkaren minst en gång i veckan. Sen senare så är det lättare att begära ersättning om man skulle få bestående men. Kostnaden är ju inget att oroa sig för det får ju försäkringsbolaget stå för.

Sen får vi väl hoppas att du blir nöjd oavsett om du får din gamla bil eller en annan, det är ju det som är huvudsaken, att man inte ska förlora nåt på det inträffade.
av matzen10
Tackar för alla synpunkter! Jag ska ha i åtanke, detta med att få bilen inlöst, när jag får besked från verkstaden vad som är trasigt. Som sagt, är det till största delen plast och yttre plåtsaker samt om golvet är helt så bör det inte föreligga något hinder att bygga ihop den med bibehållen styrka osv.. Jag lovar att uppdatera tråden vartefter jag själv får info!
Fortsätt gärna skriva i tråden, om detta och ALLT som är relaterat. För mig personligen tror jag det är lite terapeutiskt (eller hur det stavas..) och samtidigt tror jag det kan vara bra för alla att få in inblick hur efterspelet ser ut; med sjukvården, polisen och försäkringsbolaget. Man tänker inte på såna saker innan man hamnat där så kan man vara lite förberedd så är det ett plus, tror jag. Men jag hoppas självklart att ingen ska behöva uppleva något dylikt!

När jag läser om Brainded:s olycka så slår det mig att jag hade tur, trots allt. I mitt fall kunde ju smällen ha blivit mitt i sidan, och det är ju bra mycket värre med förskjutning av kroppen på det sättet. Då kan nog en och annan kota kila iväg..
Jag förstod att det gick relativt bra med Brainded & familj; det är en välsignelse! Tack för att du delade med dig!

M V H
---> Matz
av matzen10
nevyn skrev:Usch!

Problemet med sidokrockar för nacken är att man har en stor nackmuskel på varje sida som brukar ta stryk. Spring till läkaren minst en gång i veckan. Sen senare så är det lättare att begära ersättning om man skulle få bestående men. Kostnaden är ju inget att oroa sig för det får ju försäkringsbolaget stå för.
Precis så tänker jag med; att så länge jag känner av någonting från olyckan så tänker jag återkomma till sjukvården för bedömning och ev. behandling. Kvarstår smärta som inte fanns där innan olyckan så tänker jag strida för att få rätt behandling. Kosta vad det kosta vill! I slutändan är det ju jag som ska släpa runt på min kropp med alla skavanker. Finns det en endaste liten möjlighet att återställa ev. kvarstående besvär så tänker jag ta den. Absolut!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
matzen10 skrev:Jag förstod att det gick relativt bra med Brainded & familj; det är en välsignelse! Tack för att du delade med dig!
Tack!

Såg att du skriver om försäkringsbolaget och vården, jag kan bara hoppas att du får bättre hjälp än mig!

Mitt tips är: GNÄLL GNÄLL GNÄLL!

Få ut pengar för materiella skador var inget som helst problem, men det var värre att verkligen få hjälp av sjukvården. Idag är jag 7% invalidiserad och har gett upp att få hjälp. Ersättningen från försäkringsbolaget för skadorna tvistar vi fortfarande om (fyra år efter) men jag tror det börjar röra sig mot sitt slut nu.

Hoppas det går bättre för dig!

/Anders
av NCR
Brainded skrev:
matzen10 skrev:Jag förstod att det gick relativt bra med Brainded & familj; det är en välsignelse! Tack för att du delade med dig!
Tack!

Såg att du skriver om försäkringsbolaget och vården, jag kan bara hoppas att du får bättre hjälp än mig!

Få ut pengar för materiella skador var inget som helst problem, men det var värre att verkligen få hjälp av sjukvården. Idag är jag 7% invalidiserad och har gett upp att få hjälp. Ersättningen från försäkringsbolaget för skadorna tvistar vi fortfarande om (fyra år efter) men jag tror det börjar röra sig mot sitt slut nu.

/Anders
Usch så jobbigt! :(

Jag valde till "Volvia Care" i min Volvia-försäkring just med tanke på sånt här. Då ingår privatvård för föraren och alla som åker med i bilen.

http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=173
Användarvisningsbild
av Brainy
NCR: Jo jag vet, kostade dessutom bara 300kr extra när jag tecknade min senaste försäkring så den är helt klart prisvärd. Tyvärr hade jag inte den när jag krockade.

Men det är ett tillägg jag rekommenderar samtliga! Liten kostnad om det händer något.

/Anders
av Jaco
Personligen skulle jag vägra att låta något f-bolag laga upp min bil om den såg ut som din efter en krock. Dagens bilar har ju deformationszoner som, för att undvika våldsamt trauma för passagerarna i kupén, fångar upp kraften vid en krock. Detta innebär att bilen vrider sig och blir sned,just för att fördela kraften i krocken sålunda är dagens bilar är mycket "mjukare" än äldre modeller. Jag är övertygad om att du kommer få problem med bilen om den skulle lagas. Att det bara skulle vara plåt/plastskador efter en sån krock är ju helt banalt att tro, liksom att tro att denna bil skulle bli som ny efter diverse uppriktning och plåtarbete.
av matzen10
Brainded skrev:
Tack!

/Anders
Ja..Jag har hört liknande historier förut, om skadade människor som negligeras av sjukvården och om försäkringsläkare som tydligen kan friskskriva en korrekt diagnostiserad skada!
I dagsläget är det mycket lätt att känslomässigt ta till sig vad du och andra upplevt i den vägen, eftersom jag själv kanske hamnar i den positionen. När du skriver att "..har gett upp att få hjälp" så gör det mig illa berörd! Det kanske, för en del, kan tyckas som om att det bara är att kämpa på för sin rätt. MEN 4 år är en fruktansvärd lång tid för att få ett erkännande om hur man mår! Oavsett om det handlar om försäkringpengar eller sjuk/friskvård för sina skador. Det är trots allt den egna, personliga, upplevelsen av sjukdom/trauma som BORDE ligga till grund för hur man blir behandlad och bemött! Ingen annans tyckande eller "bättre vetande". Om jag kunde göra något för dig Brainded eller för någon annan i samma situation så skulle jag gladeligen göra det. För som sagt, kroppen ska man släpa runt på ett bra tag till! Nä, fy f..n..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Brainy
Ähh du ska inte tycka synd om mig, själv är jag överlycklig att jag öht överlevde. Skadorna har jag vant mig vid. Tror tjejen tycker det är värre när jag varje morgon innan jag kliver upp ur sängen måste lägga höften tillrätta då den hoppar ur när jag sover, smäller en del :lol: .

Jag tycker då betydligt mer synd om den då 24årige passageraren i den andra bilen som p.ga. sin kompis förarmisstag måste tillbringa resten av livet i en rullstol.

Jag vill understryka att det inte är någon försäkringsläkare som säger att jag har mindre ont än jag har, 7% invaliditet eller mer är det väldigt ovanligt att man får utan att sitta i rullstol, däremot så är vi lite oense om ersättningsnivån för detta.

Det jag har fått är en klumpsumma beräknad på 667kr per år resten av mitt liv. Då jag t.ex. inte klarar att byta till vinterdäck på bilen själv längre utan måste leja iväg det så förstår ju de flesta att skadan kostar mig betydligt mer. Sen är självklart inte pengarna grejjen, jag skulle gärna länsa mitt bankkonto om det innebär att jag kan bli bra men det kan jag inte och vill då i alla fall att försäkringen jag faktiskt hade ska täcka mina kostnader.

Mitt tips till dig är fortsatt att du ska gnälla, hur osvenskt det än låter! Är du alldeles för chockad eller mår för dåligt på annat sätt för att gnälla så låt någon annan göra det åt dig. Det gäller att få hjälp av sjukvården från början så inte muskler och dyligt börjar förtvina för då blir det väldigt jobbigt att komma tillbaka. Rekommenderar att du går till kiropraktor några gånger i veckan ett tag framöver om du känner dig stel och / eller sned i kroppen. Brukar ta ett tag innan man får remiss av landstinget för sådant men det är väl värda pengar att betala detta själv medans man väntar.
Själv gick jag hos kiropraktor 3ggr per vecka tills så sent som i höstas då vi insåg att förbättringen numer är så kortvarig att det inte är värt det längre.

Har du fritidsintressen, golf, tennis eller liknande så försök fortsätta även om det gör ont om du känner att det iaf inte blir sämre så du inte gräver ner dig får då kommer du bara må sämre psykiskt.
Själv tävlade jag på elitnivå i en idrott vid olyckstillfället och tränar numer med min gamla klubb c.a 1gång per månad och kör "sjukgymnastik" ensam på gymmet c.a 4ggr per vecka.
Det gäller alltså att hålla sig aktiv och göra sådant man tycker om för att inte gräva ner sig!

Känner du att du mår psykiskt dåligt så gå och prata med någon! det blir knappast bättre av att älta det ensam. Det finns människor som är utbildade för att hjälpa vid sådana problem och det är inget att skämmas för att prata med dem.

Det blev ett väldigt långt inlägg men orkade ni läsa igenom det så hoppas jag att mina erfarenheter kan komma till nytta och att ni tar er igenom det betydligt snabbare än vad jag gjorde.

Ser fram emot att höra hur det går för dig.

Lycka till!

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Nu så har min höger stora lykta givit[…]

Det uppstod ett litet spökfenomen när vi[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]