Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

DDD skrev:Hur stor andel av felparkeringsavgifter går till parkeringsbolagen? Ange i procent av de totala utställda felparkeringsavgifterna samt i kronor redovisat per parkeringsbolag och kalender år.
Om det är på kommunal mark - allmäna vägar och torg, tillfaller ca 90% till kommunen övriga 10% går till vägverket och polisen för att täcka administrationskostnader och överklagningsprocessen.

På privat tomtmark - Bostadsområden, köpcentrum mm så ska enligt LKOP (lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering) 100% tilfalla markägaren. Normalt eller oftast så är det inte så. när p-bolaget skriver ett avtal med markägaren så kommer dom också överens om hur tjänsten ska betalas. TYVÄRR(!!!) är det allt för vanligt att p.-bolagen "lurar" till sig 100% av lapparna och markägaren får i utbyte en gratis p-övervakning, kanske till och med intäkterna från eventuella biljettautomater. Detta kallas för ett Noll-avtal.
Vid större köpcentrum mm så skulle jag tänka mig att markägaren och p-bolaget delar ungefär lika.

Vid områden där p-bolagen vet att det kommer skrivas mycke böter blir det till och med budgivning och mutor på hög nivå förekommer.
-hej hej kan du berätta för mig vilka regler som gäller för hur länge man ska vänta innan ett fordon som e felparkerat blir bärgat och vem som bestämer att fordonet ska bärgas och om man kan snabba på denna process mvh alex[/quote]

Det beror på hur och var ett fordon är uppställt.

Om fordonet står sk. trafikfarligt kan det bärgas i princip direkt. Normalt försöker vi alltid nå ägaren och säga att du har fått en p-bot pga att du ställt den åt helvete. du har 20 minuter att flytta på den annars får du hämta den åt helvete långt bort. glöm inte att ta med plånboken för vi bjuder inte på någon bärgning.
Detta gäller t.ex på eller väldigt nära övergångställen, på gångbanor och även på handikapplatser.

Om fårdonet istället står på någon förhyrda plats, blivit dumpad på någon avgiftsparkering eller bara dumpad så måste den stå minst en vecka. Notera att bilen får inte ha rört sig en milimeter för då påbörjas en ny vecka. detta kontrollerar vi med hjälp av ventilkontroller.
dessvärre tar den sällan eller aldrig en vecka. eftersom det är kommunen som är skyldig att hålla med tillfälliga uppställningsplatser kan det ta allt ifrån 2 veckor till 10 månader..

Bärgning av fordon är väldigt känsligt och finns hur många undantag som helst men normalt sett ovanstående.

Lämnar du bilen på en avgitfsparkering och biljetten trillat ner behöver du inte oroa dig om du är borta några dagar.
camaro69 skrev:
DDD skrev:Hur stor andel av felparkeringsavgifter går till parkeringsbolagen? Ange i procent av de totala utställda felparkeringsavgifterna samt i kronor redovisat per parkeringsbolag och kalender år.
Hoppla, vilken begäran.

Ska du skrämma bort absolutjoxs? :roll:
Jag kommer svara på allt men kommer inte namnge eller skylla på speciella p-bolag.

jag är helt chockad att ingen har frågat om p-vakter får provision än?! :P
absolutjoxs skrev: Om fårdonet istället står på någon förhyrda plats, blivit dumpad på någon avgiftsparkering eller bara dumpad så måste den stå minst en vecka. Notera att bilen får inte ha rört sig en milimeter för då påbörjas en ny vecka. detta kontrollerar vi med hjälp av ventilkontroller.
dessvärre tar den sällan eller aldrig en vecka. eftersom det är kommunen som är skyldig att hålla med tillfälliga uppställningsplatser kan det ta allt ifrån 2 veckor till 10 månader..
Det stod ett "lik" utanför mitt hus på gatan med halva bilen i en vändzon. Bilen rördes inte en millimeter (den hade bogserats dit)

Det tog 5 månader (!) innan bilen bogserades bort. :evil:
andreas_lofgren skrev:
absolutjoxs skrev: Om fårdonet istället står på någon förhyrda plats, blivit dumpad på någon avgiftsparkering eller bara dumpad så måste den stå minst en vecka. Notera att bilen får inte ha rört sig en milimeter för då påbörjas en ny vecka. detta kontrollerar vi med hjälp av ventilkontroller.
Det stod ett "lik" utanför mitt hus på gatan med halva bilen i en vändzon. Bilen rördes inte en millimeter (den hade bogserats dit)

Det tog 5 månader (!) innan bilen bogserades bort. :evil:
Visst är det irriterande?
Jag själv bor i en kommun med ca 80 000 människor. Alla vi som bor här får tillsammans dela på två p-vakter.. man kan ju gissa hur aktiva dom är då. här finns det skrot och lik må ni tro. 2,5 mil från Stockholm central, sorgligt men sant.
Brainy skrev:Jag uppskattar om vi tar den här typen av frågor på forumet så långt det är möjligt så flera har nytta av svaret.
Men nej, självklart kommer jag inte förbjuda någon.
hej brainy det hade jag gärna gjort men behöver lite info angående en affärside därav lite känsligt just nu då ingen annan sysslar med detta men jag lovar att informera er alla så fort jag kollat upp lite saker mvh alex
absolutjoxs skrev:vet inte om det gick fram men ska ha skickat pm tillbaka..
nja det har inte kommit än??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 85

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]