NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ECR, EGR byte har jag hört ska lösa problemen. Så att dom inte kommer tillbaka igen. Men jag är inte 100 säker på det....
av Dieselkungen
Hej,

Filterkoppen är ofta orsaken om det kommer luft i den transparenta bränsleslangen.
Orsaken är troligtvis att luft lägger sig i övre delen/locket på filterhuset då detta innehåller flera kanaler.
Detta kan vara mkt svårt att få ut, vissa filterhus verkar mera lätta att lufta än andra.
Troligtvis så kommer det oxå in luft så fort handpumpen avlägsnas som används vid luftningen, då dessa bilar ej har ngn handpump fast monterad utan är ett "verktyg".

Detta ser man om det kommer luft/skum när motorn är igång i den transparenta slangen som går till högtryckspumpen från filterkoppens ena anslutning. Kolla på tomgång samt när du varvar motorn. Det skall inte komma luft i ett dieselsystem.

Det går att prova detta genom att luta filterkoppens anslutningar mot motorn eller snurra det upp och ner, då skall det inte komma ngn luft alls eftersom luften då lägger sig på en annan punkt dvs den högsta punkten i filterhuset. Luften berör då inte längre bränslets väg i filterhuset och pumpen suger diesel istället för luft.
av Alf
Väcker liv i den här gamla tråden eftersom jag har liknande symptom. Över 3000rpm är gången ibland ryckig. Om jag gör en kraftig acceleration i tvåans växel, och sedan när jag växlar till trean och håller full gas går det ej att komma över 3000 rpm. Någon som har mer info? Jag ryckte loss plastkåpan över motorn och tittar jag på de transparenta slangarna ser det ut som att det är skum och luftbublor. Hjälper det med byte av filter?
Användarvisningsbild
av Kallemalt
Jag har en bil med denna symtom, återkommer med vad jag gjort.
Felkod finns på tryckgivare.....................ECM ................

Bytte hela bränslefiltret, ECM omladdning luftat filtret sen funkar det.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]