I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Det gäller att kunna hantera en lödkolv ja, jag hade inte klarat av det själv i min. Dock är det väldigt smidigt att ha :)
Jag hade personligen bytt det själv då jag gillar när andra säger att det inte går och alla föreskrifter talar mot att göra sakerna själv :-)-) Provar du inte nya saker lär du dig heller inget mer och även om det inte kostar mkt att lämna bort så är det alltid kul att prova på :wink:
Att tänka på är att inte ha för hög värme så du smälter ihop med andra lödningar dock måste värmen vara så hög så du inte får en kallödning, lödpistol är bra den ger en snabbare värme än en lödpenna sen gäller det att vara stadig på hand :wink: Sätt gärna fast kortet så blir det några svordommar mindre, finns en typ av avlödningsfläta som suger upp tenn som jag brukar använda :)
Vovlo_Henrik skrev:Jag hade personligen bytt det själv då jag gillar när andra säger att det inte går och alla föreskrifter talar mot att göra sakerna själv :-)-) Provar du inte nya saker lär du dig heller inget mer och även om det inte kostar mkt att lämna bort så är det alltid kul att prova på :wink:
Att tänka på är att inte ha för hög värme så du smälter ihop med andra lödningar dock måste värmen vara så hög så du inte får en kallödning, lödpistol är bra den ger en snabbare värme än en lödpenna sen gäller det att vara stadig på hand :wink: Sätt gärna fast kortet så blir det några svordommar mindre, finns en typ av avlödningsfläta som suger upp tenn som jag brukar använda :)
Försöker du löda i en styrbox full av ytmonterade komponenter med en lödpistol så är det en katatrof som bara väntar på att inträffa... Och det är en ganska dyr historia att löda sönder ECU:n på en modern bil...

/Thomas

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)