Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slezii skrev:Men om det är konstruktions fel så borde fler känna till det?eller?
Och är det bara att acceptera att man inte kan tvätta rutan på en Volvo från 2007? (det var ju inga problem på Amazonens tid).Sedan att det uppstår bara i motorvägsfart är inget lugnande för mig eftersom jag kör till jobbet varje dag på just motorväg
tråden gäller väll XC60

jag har inte hört nån som haft problem med V70II, därimot flera som har problem med XC60
consensus skrev:Det är löjligt, men spolningen når inte upp i motorvägsfart. Jag har påpekat detta, att vindrutespolningen har prostataproblem. Svaret blev att "alla bilar är likadana - inget fel".

Det verkar vara en konstruktionsmiss helt enkelt.

Har ni som bytt placering på spolarslangen märkt någon förbättring?
På min förra bil, S-80, var dom där munstyckena ställbara och fungerade också på motorvägen.
CarMan skrev:
Slezii skrev:Men om det är konstruktions fel så borde fler känna till det?eller?
Och är det bara att acceptera att man inte kan tvätta rutan på en Volvo från 2007? (det var ju inga problem på Amazonens tid).Sedan att det uppstår bara i motorvägsfart är inget lugnande för mig eftersom jag kör till jobbet varje dag på just motorväg
tråden gäller väll XC60

jag har inte hört nån som haft problem med V70II, därimot flera som har problem med XC60
Jag har åtminstone samma problem på V70II så nu hör du!
det finns som jag sa en åtgärd som ska förhindra att slangen vikersig & förhindrar flödet/sänker trycket.

det vore intresant med svar på om ni som har problem har gjort denna åtgärd.

sen när det gäller V70II så kan det ju vara att annant fel, eller liknande, men det är inte samma omfattning o enligt mitt tycke har den då int i denna tråd att göra, då det troligen inte är samma åtgärd för att laga problemet
CarMan skrev:det finns som jag sa en åtgärd som ska förhindra att slangen vikersig & förhindrar flödet/sänker trycket.

det vore intresant med svar på om ni som har problem har gjort denna åtgärd.

sen när det gäller V70II så kan det ju vara att annant fel, eller liknande, men det är inte samma omfattning o enligt mitt tycke har den då int i denna tråd att göra, då det troligen inte är samma åtgärd för att laga problemet
Ska man vara petig så verkar trådskaparen köra S80N och postare nr 2 sannolikt V70II. Att dom då relaterar till problem rörande dessa modeller verkar ganska troligt. Att det sen hoppat in XC60-ägare i diskussionen senare tyder ju på att det är ett problem som rör mer än en modell.

Jag har nyss blivit ägare till en V70II med uppvärmda munstycken och den spolar väldigt klent när man kör 80-90. Merparten av vattnet hamnar då under torkaren eftersom den ger sig iväg upp på rutan direkt. Om den väntat lite skulle den fått med sig lite mer vatten upp.
av AndS
Men i 90-100km/h trycker ju fartvinden direkt upp det över hela rutan, ok att man kanske får spola någon sekund extra och inte "smådutta" för det fungerar inte.
Där har du fel,problemet är just att vinden trycker ner det så det kommer mer på motorhuven än på rutan,oavset hur mycket du sprutar. Det fungerar bra upp till 50-60 km/h men om du kör fortare så har du ingen ren ruta om du inte håller på i 2 minuter.Och kör du om en lastbil så vill du ha utsikt lite tidigare än 2 minuter:))))
Slezii skrev:Där har du fel,problemet är just att vinden trycker ner det så det kommer mer på motorhuven än på rutan,oavset hur mycket du sprutar. Det fungerar bra upp till 50-60 km/h men om du kör fortare så har du ingen ren ruta om du inte håller på i 2 minuter.Och kör du om en lastbil så vill du ha utsikt lite tidigare än 2 minuter:))))
Det låter konstigt. Min funkar perfekt, även i 130!
av riha
XC90_Executive skrev:
Slezii skrev:Där har du fel,problemet är just att vinden trycker ner det så det kommer mer på motorhuven än på rutan,oavset hur mycket du sprutar. Det fungerar bra upp till 50-60 km/h men om du kör fortare så har du ingen ren ruta om du inte håller på i 2 minuter.Och kör du om en lastbil så vill du ha utsikt lite tidigare än 2 minuter:))))
Det låter konstigt. Min funkar perfekt, även i 130!
Samma här. Har inte haft problem i istort sett någon hastighet att spola rutorna.
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]