CarMan skrev:Om du byter "allt" så har du reservdelsgaranti på var sak försig, om det är det du menar???
alla vet att det vid dethär laget ruller EXTREMT många 5-cylindriga volvo motorer. vist har en o annan vattenpump bytts på de 17 år den funnits. men hur många här har nånång härtalas om nån som fått motorhaveri pågrund av en vatten pump på denna motor???
(jag pratar inte om trasiga vattenpumpar som inte orsakat haveri & jag pratar heller inte om andra motorer, utan just denna)
Jag känner inte till en enda, man jag jobbar ju bara som mekaniker på en volvo verksta, så jag ser ju sällan såna här motorer, eller 
Gå nu ut till dina ledare därute och fråga om SKRIFTLIGT på vad ni har för villkor för att ersätta ett topplocksras orsakat av en havererad kamrem. Vad SKA vara bytt.
NEJ jag menar inte att det är garanti på var del för sej. Jag menar att det finns INGEN garanti mot kamremsbrott om inte allt är bytt. Ingen garanterar dom begagnade sakerna som sitter på motorn. Risken är för hög.
Jag har preciserat hur dom andra jag känner till (företag jag jobbat för) har satt upp sina villkor. Och jag har skrivit hur folk som varit inne med ras blivit bemötta och vad man sagt till dom på volvo och på VAG.
I övrigt ja.. Du jobbar alltså på volvo men känner inte till nån pump som orsakat ett haveri. (vi talar ju B5xxx motorer).
Det är ju lite sorgligt ändå eller hur? Ärligt vet jag inte vad det kan bero på men kanske håller dom andra dej utanför?
Jag ska nu fräscha upp ditt minne väldigt fort. Förvisso inte på volvo men HÄR..
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 1&start=40
Användare *SMOKA* Bil: 850-95
*Äntligen fungerar det!
Nu är vattenpumpen bytt & ny kamrem sitter på. Vattenpumpen var i 2 delar när jag skruvade av den.
Inte en aning om när kamremmen var bytt så det var ju säkert bra att byta vid 19856 mil.*
App app.. lite långt kvar till 40-50.000 mil?.. Räknas att pumpen delat sej i två halvor till haveri, axel och pumphjul har delat på sej? Visst gör det så ? Har det hänt förr? Absolut. Jag har själv bytt, inte kilovis men jag har bytt och det innebär ju att jag sett mera än du gjort då som faktiskt jobbar där.
Som alltid när det gäller skador och icke fungerande saker.
Hursomhelst så kostar det kunden ett kamremsbyte till och naturligtvis en pump och glykol. Inte blev det billigare för kunden på nåt sätt alls jämfört med att göra det hela korrekt ifrån början. Hände det längs vägen så kostar det en bärgare med, då går kunden ordentligt minus på alltihopa jämfört med att göra det ordentligt ifrån början. Men inte händer sånt inte. Det berömda: det händer aldrig mej...
Haveri ja, ett bra ord, vet inte vad du räknar in i haveri men JAG räknar in att pumpen inte längre gör sitt jobb, att den läcker eller har stannat o slitit en rem, eller att den som här delat på sej och inte längre gör sitt jobb. Så fort pumpen alltså inte gör sitt jobb längre så har ju pumpen haveri, vill det sej illa blir det även ett motorhaveri i slutändan. Enda sättet att slippa göra om saker och betala flera ggr och att slippa haveri i möjligaste mån är ju att just: byta